Andreas kjøpte ny bil, men det er umulig å skaffe drivstoff

Eiere av hydrogenbiler fortviler. Det er umulig å skaffe drivstoff til kjøretøyene.

Publisert: Publisert:

Andreas Gjerdevik Vinsjansen brukte 400.000 kroner på en bil han ikke kan bruke. Årsak? Det finnes ikke lenger noen fyllemuligheter på Vestlandet. Foto: Alice Bratshaug

  • Atle Andersson

– Bilen er jo helt fantastisk, men nå får jeg ikke brukt den. Det er tragisk, sier Andreas Gjerdevik Vinsjansen fra Sandviken.

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017. Hydrogenbilen som bare slipper ut vanndamp, kostet drøyt 400.000 kroner.

Nå er den parkert på ubestemt tid.

– Jeg valgte hydrogenbil fordi det er bra for klimaet og fordi nullutslippsbiler er fritatt for veiavgift og gunstig med tanke på bompenger, sier Vinsjansen.

Men eierne av landets hydrogenbiler gikk på en kraftig smell 10. juni i fjor.

Les også

Korona-krisen kan gi skattesvikt på minst 230 millionar i Sandnes

Stengte fyllestasjoner

Da eksploderte det med voldsom kraft i en hydrogenfyllestasjon drevet av Uno-X på Kjørbo i Sandvika. To bilførere ble lettere skadet da trykket fra eksplosjonen utløste bilenes airbager.

I Bergen ble Uno-Xs hydrogenfyllestasjon i Åsane stengt umiddelbart, og den planlagte stasjonen på Søreide er ennå ikke åpnet.

Røyk og damp steg til værs etter eksplosjonen på hydrogenstasjonen i Sandvika i juni i fjor. Foto: Heiko Junge, Scanpix

Siden smellen i Sandvika har det vært umulig for eiere av hydrogenbiler i bergensområdet å fylle drivstoff.

Bråstoppet for hydrogenbilene rammer mange av de mer enn to hundre eierne av hydrogenbiler i Norge. 23 av dem er registrert i bergensområdet. Vestland fylkeskommune og Bergen kommune var blant kjøperne av slike kjøretøyer.

– Økonomisk tap

Anders Vinsjansen og de andre hydrogenbileierne fortviler over situasjonen.

– Det er kjempeleit. Jeg har tapt penger på dette kjøpet, men det er ennå for tidlig å si hvor mye dette til slutt vil koste meg, sier han.

Nå påløper det utgifter til leiebil og forsikring, mens Hyundaien står ubrukt.

Pensjonisten brukte hydrogenbilen mye til hverdagskjøring og til landstedet i Fusa – så lenge det lot seg gjøre.

Les også

IMF venter dramatisk koronasmell for verdensøkonomien: – Blir sannsynligvis den verste resesjonen siden depresjonen

Å fylle tanken med hydrogen er gjort på tre minutter. Rekkevidden er rundt 50–60 mil på en tank. Foto: Alice Bratshaug

Vinsjansen har bakgrunn som kjemiingeniør og syntes hydrogenbil var et spennende og miljøvennlig alternativ til vanlig fossilkjøretøy. Han tror fortsatt på en lys fremtid for teknologien.

– Når du kjører, slipper bilen ut vanndamp. Og når du parkerer, renner det litt vann ut av «eksosrøret». Noen har fortalt at vannet er så rent at det går an å drikke det, men akkurat det har jeg ikke prøvd, sier Vinsjansen med et smil.

Han har nok hydrogen på tanken til å ta BT med på en minitur på parkeringsplassen.

– Jeg har bare positive erfaringer med denne bilen, slår Vinsjansen fast.

Fikk millionstøtte

Eksplosjonen i sommer førte til at Uno-X stengte alle sine stasjoner. Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at en feilmontert plugg var årsak til lekkasjen og den påfølgende eksplosjonen på stasjonen.

Både Vinsjansen og bilforhandleren mener Uno-X Hydrogen AS nå må åpne sine fyllestasjoner igjen. Det ble gitt 19,8 millioner kroner i statlig tilskudd fra Enova til etableringen av de to stasjonene i Bergen, får BT opplyst hos Enova.

Hydrogenbilforeningen har hatt møte med politisk ledelse i Klima- og miljødepartementet for å «gjøre dem bevisst på den desperate situasjonen medlemmene er havnet i».

– Det var spennende å være med på hydrogenbilsatsingen, sier Andreas Gjerdevik Vinsjansen som fortsatt har klokkertro på teknologien. Foto: Alice Bratshaug

Foreningen viser til at selskapet Asko har gjenåpnet sin fyllestasjon i Trondheim. Dette anlegget har samme produsent som anlegget i Åsane og det som var planlagt på Søreide.

På kontinentet finnes det et hundretalls åpne fyllestasjoner og mange flere er under bygging, noe dette kartet viser.

Kan søke om åpning

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må oppheve stengevedtak før stasjonene kan åpnes.

– Stasjonen i Åsane har stengevedtak fra DSB. Vi har ikke mottatt anmodning om oppheving av dette vedtaket, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i direktoratet.

Stasjonen på Søreide er også omfattet av vedtaket, selv om bygging her ennå ikke var påbegynt da vedtaket ble fattet, opplyser Haugsnes.

Bilforhandler Geir Ole Lie (til v.) hos Lieco Auto har solgt 13 hydrogenbiler. I likhet med kunde Andreas Gjerdevik Vinsjansen mener han fyllestasjonene nå bør gjenåpnes. Foto: Alice Bratshaug

Har ikke søkt om åpning

For at DSB skal kunne behandle søknadene, må Uno-X dokumentere at anlegget er i tråd med kravene i regelverket.

Uno-X Hydrogen AS har hittil ikke sendt anmodning til direktoratet om å få opphevet stengevedtakene for fyllestasjonene i Bergen.

Det bekrefter daglig leder Jens Haugland.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke har gjort dette, svarer han i en e-post:

«Ingen stasjoner gjenåpnes eller bygges før vi er trygge på teknologi og løsning.»

– Kommer dere til å sende anmodning om gjenåpning og hvis ikke: hvorfor?

«Vår kunders sikkerhet er førsteprioritet. Vi vil sende slik anmodning når vi mener at denne sikkerheten er ivaretatt for alle våre kunder», sier Haugland.

– Den utslippsfrie hydrogenbilen var mitt bidrag til et bedre miljø, sier Andreas Gjerdevik Vinsjansen. Foto: Alice Bratshaug

– Må bli trygge på teknologi

– Hva gjenstår for at dere mener sikkerheten er ivaretatt for kundene?

«Det som mangler er at vi blir trygge på dagens teknologi og løsning», sier Haugland.

Han ber BT om å rette ytterligere spørsmål til selskapet NEL, som leverer infrastrukturen til fyllestasjonene.

Ifølge NEL må det gjøres noen endringer og undersøkelser på stasjonen i Åsane.

«Dette vil ta noe tid dersom det besluttes igangsatt, og må så godkjennes av DSB», opplyser Bjørn Simonsen, kommunikasjonsansvarlig i NEL.

Enova vil foreløpig ikke si noe om mulige økonomiske konsekvenser for aktørene som fikk nær 20 millioner kroner i støtte til å etablere de to fyllestasjonene i Bergen.

«Ettersom vi har taushetsplikt for alle våre prosjekter så har jeg ikke anledning til å gi mer informasjon om prosjektet og eventuelle krav som vi setter til den som mottar støtten», opplyser seniorrådgiver Arnt-Gunnar Lium.

Hydrogenbilene slipper ikke ut CO₂, men rent vann. Foto: Alice Bratshaug

Fylle i Danmark?

Talsmann for Norsk hydrogenbilforening, Knut Aadland, beskriver situasjonen som «tragisk».

– Den enkleste måten å få drivstoff nå, er å ta bilen på båten til Danmark og tanke i Ålborg, sier Aadland.

Forhandleren Lieco Auto på Straume har solgt mange av hydrogenbilene i bergensområdet. Daglig leder Geir Ole Lie sier selskapet hittil har sørget for utlån av erstatningsbiler og subsidierte leiebiler til de uheldige kjøperne.

– Vi jobber nå mot importøren for å finne permanente løsninger for kundene, sier Lie

Publisert:

Les også

  1. Alle snakkar om klimakrisa. Her er seks forskarar som gjer noko med den

  1. Drivstoff
  2. Hydrogen
  3. Bil