Dette er veiene og jernbanen Statens vegvesen, Nye Veier og Bane Nor vil bygge – og skrote

Ut med flere store prosjekter, men E39 Ålgård – Hove skal prioriteres. I den ferske prioteringslisten til Vegvesenet regnes Rogfast som et «sikkert prosjekt».

Publisert: Publisert:

Bildet viser E39 på sletta sørover mot avkjøringen til Osli og Bråsteinsvatnet. Foto: Pål Christensen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Tenk nytt og spar penger! Det har vært ordren fra Knut Arild Hareide (KrF) til Veivesenet, Bane Nor og Nye Veier.

Han har bedt dem gå gjennom nesten alle prosjekter de har på listene sine. Se etter innsparingsmuligheter. Regne på nytt. Og så fortelle hvilke vei- og jernbanestrekninger de vil prioritere i ny Nasjonal transportplan (NTP).

Torsdag kom svarene. For Rogaland var det spesielt to ting som var interessante på listen som ble presentert.

  • E39 Ålgård-Hove er inne på prioriteringslisten.
  • E39 Rogfast, med bl.a. kryssing av Boknafjorden i Rogaland, regnes som et sikkert prosjekt.

Drømmen om tunnel under Boknafjorden lever i beste velgående etter at Vegvesenet la fram sin ferske prioriteringsliste torsdag. Foto: Fredrik Refvem

Har kuttet 50 mrd. kroner

De tre selskapene gjør ikke bare en hjemmelekse. De kjemper en knallhard kamp, også innbyrdes, for å få penger til utbyggingene de ønsker å gjøre. En kamp som ble mye tøffere da Hareide i Aftenposten varslet at en rekke planlagte prosjekter rundt om i Norge kommer til å bli strøket.

Fordi det ikke finnes penger til å gjennomføre dem.

Nye Veier ønsker å overta mange flere av prosjektene Statens vegvesen i dag har ansvaret for. Torsdag varsler Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier at de har kuttet 40 mrd. kroner på utvalgte prosjekter. Og at de med 4 mrd. mer fra staten i året kan få realisert 18 utvalgte prosjekter, mange av dem fra Veivesenets lister.

Veivesenet svarer at de selv har kuttet 50 mrd. kroner på veiprosjekter som de har ansvaret for, og som i dag har plass i Nasjonal transportplan. De ønsker ikke å gi fra seg noen.

Beskjeden fra samferdselsminister Knut Arild Hareide om at flere store vei- og baneprosjekter kan bli skrotet, har hatt stor effekt. Torsdag presenterte Bane Nor, Nye Veier og Statens vegvesen ønsker for utbygging. De har kuttet kostnader for over 100 mrd. kroner. Foto: Jan Tomas Espedal

Kutt i fergefri E39

– Store innsparinger og nytenkning gjør at vi kan sette i gang med 46 store veiprosjekter og utbedringer av veier i de første fire årene av ny NTP, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Dette er prosjekter som er klare for utbygging, og som vil skape verdi og nytte i hele Norge, sier hun.

Ifølge Hovland er kostnadene kuttet mye på prosjekt fergefri E39 på Vestlandet. Spesielt gjelder det kryssing av Bjørnafjorden (erstatter fergesambandet Halhjem–Sandvikvåg) og Romsdalsfjorden (prosjektet kalt Møreaksen).

Dette vil Vegvesenet prioritere i årene 2022–2027:

  • Rv22 med ny firefelts bro over Glomma i tidligere Fet kommune. Prosjektet ligger i dag langt bak i Nasjonal transportplan.
  • Rv 4 Oslo- Mjøsbrua.
  • E18 Vinterbro – Østfolds grense. (Her mangler imidlertid en bompengeløsningene som kommunene Ås og Nordre Follo godtar).
  • E134 Dagslett – Linnes – E18. Et planlagt bindeledd mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud, langs Oslofjordforbindelsen.
  • E39 Ålgård – Hove i Rogaland.
  • E18/E39 – ny hovedvei utenom Kristiansand sentrum.
  • E39 Ålesund – Molde, inkludert Møreaksen. Pris i dag: 24 mrd. kroner.
  • E134 Saggrenda – Elgsjø og Røldal – Seljestad, i Telemark og Vestland.

Et prosjekt som ikke står på listen er ny E16 mellom Voss og Bergen!

Rv22 med dagens bro over Glomma. Så mange biler kjører her i dag at strekningen ifølge norsk veinorm kvalifiserer til firefelts vei. Foto: Jan T. Espedal

Disse prosjektene regner Vegvesenet som sikre

  • Nytt løp i Oslofjordtunnelen. Pris nå: 4,7 mrd. kroner,
  • E18 Lysaker-Strand. Pris nå: 16,7 mrd.
  • E39 Rogfast, med bl.a. kryssing av Boknafjorden i Rogaland. Pris nå: 18,6 mrd.
  • E39 Svegatjørn – Rådal. Mellom Os og Bergen. Under bygging, skal stå klar i 2022. Pris nå: 8,2 mrd.
  • E16 Bjørum – Skaret, mellom Sandvika og Hønefoss. Pris nå: 4,7 mrd.

(Kun de største prosjektene er nevnt her.)

Dette vil Nye Veier prioritere

Veiprosjekter som Nye Veier ønsker å overta er en blanding av prosjekter Veivesenet regner som trygge og som Veivesenet selv ønsker å bygge.

Dette gjelder blant andre:

  • Nytt løp i Oslofjordtunnelen (Nye Veier mener de kan bygge til 4,5 mrd.)
  • E39 Ålesund – Molde
  • E39 Ålgård – Hove
  • Rv 23 Dagslett – Linnes
  • E134 Røldal – Seljestad
  • Rv 4 Oslo- Mjøsbrua
  • E39 Stord-Os

– Vi er nå klare til å ta ansvaret for en større del av veinettet i Norge, sier direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland i regjeringens eget veiselskap.

Han sier at Nye Veier opererer med fastpriser. Det betyr at selskapet selv må betale om det oppstår kostnadssprekker.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Legesenter holder stengt etter at pasient testet positivt for korona

  2. – Nå kan vi senke skuldrene på Kvitsøy, 25 statlige arbeidsplasser er sikret

  3. Høyeste beredskaps­nivå i Frankrike

  4. Ville kjendisens kunst blitt solgt hvis han var ukjent debutant-Magne? Ville middelaldrende kvinner stått i kø for ham?

  5. Helsetoppene hyllet med «korona­lunsj» på slottet

  6. Du bør ikke mene noe om Hadias nyfønede hår som UiS-ansatt

  1. Statens vegvesen
  2. Bane NOR
  3. Nye Veier AS
  4. Knut Arild Hareide