Stavanger Taxi uenig i rapport om delingsøkonomi

I dag ble den ferske rapporten fra delingsøkonomiutvalget formelt lagt ut på høring. Taxisentralene er usikre på om de vil overleve konkurransen mot Uber.

Daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Asbjørn Svimbil, går hardt ut mot delingsøkonomien og persontransporttjenesten Uber.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Svein Asbjørn Svimbil er daglig leder i Stavanger Taxi. Han sier på vegne av taxisentralene at han er sterkt uenig i den nye rapporten til delingsøkonomiutvalget.

– Om det skal settes opp for konkurranse, vil vi helst ha like vilkår. Det vil jo rasere tilbudet i antall drosjer for folk. Jeg vet heller ikke om Uber vil overholde noe kjøreplikt, som vi har.

Les også

- La Stavanger bli prøveby for Uber

Kaotisk rundt delingsøkonomi

Det har vært kaotiske tendenser etter at delingsøkonomitjenesten for passasjertransport Uber ble innført i Norge i 2014. Først ble flere sjåfører bøtelagt, før en av sjåførene prøvde lovtolkningen og ble frifunnet i Oslo tingrett i 2015. Påtalemyndighetene anket saken, og frifinnelsen ble opphevet i Borgarting lagmannsrett i mars i fjor. Utpå senhøsten ble flere biler avskiltet og flere sjåfører mistet førerkortet som følge av kjøring for transporttjenesten.

I Stavanger var en lignende sak oppe i høyesterett i fjor. Her dreide det seg om Haxi, en lignende app for persontransportvirksomhet basert på delingsøkonomi. Sjåførene ble frifunnet, på grunnlag av at det var vanskelig å definere en mobilapp som offentlig plass. (se faktaboks nederst i saken) Denne definisjonen er også viktig her, da dette er relevant i sakene til partnersjåførene for Uber.

Usikker på om taxinæringen overlever

Svimbil forklarer videre at drosjenæringen selvfølgelig skal tilpasse seg den digitale utviklingen, men at det da er viktig med konkurranse på like premisser.

– Uber tar et vederlag på 25 prosent fra turen og deler ut til formidlingssentralen. Det er vanskelig for oss å konkurrere mot dette da vi har telefonbemanning og kjøreplikt.

– Kjøreplikt er et viktig poeng, fordi drosjesentralene kan stille med biler hvor som helst, når som helst, 24 timer i døgnet. Jeg er usikker på om Uber vil stille med samme pålitelighet.

Les også

Uber vil til Stavanger

Han forklarer at grunnen til at prisene på taxi er høye er mange.

– Taxi er jo regnet som kollektivtransport. Og der busstransport er subsidiert av staten, er taxinæringen ikke det. Bilene er mindre, så det er færre passasjerer per sjåfør. Det er også mye mer kjøring på morgen, ettermiddag og i helgene enn det er midt på dagen og på kvelden i ukedagene, men vi må uansett med tanke på kjøreplikten ha biler parate om noen skal et sted. Og det koster penger. Jeg er faktisk usikker på om taxisentralene vil overleve at Uber sprer seg i Norge.

Publisert: