1/3 av nye E 39 til Sandnes blir i tunnel

I mai 2018 skal første del av utbyggingen av E 39 fra Kristiansand til Sandnes begynne. 30 prosent av strekningen blir i tunneler.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skuer utover Trysfjorden. Prosjektdirektør for E 39 Asbjørn Heieraas forklarte hvor fire felt motorvei skal krysse fjorden. Foto: Reidar Kollstad

  • Geir Christian Johannessen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

En storfornøyd samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) smilte søkkvåt mens han skuet over Trysfjorden. Her kommer en monumental bro, som likevel bare blir et lite prosjekt sammenlignet med den totale summen av arbeid som skal gjøres før E 39 mellom Kristiansand og Stavanger står ferdig. Med seg hadde ministeren administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland og Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E 39.

Prosjektet var anslått å koste rundt 60 milliarder kroner, noe Nye Veier håper å få ned med 20 %. Med mål om firefelts motorvei, skal reisetida på strekningen ned fra i overkant av tre timer til under to. For å få det til, i et landskap som ligner en eggekartong, skal rundt 30 prosent av veien, over 50 km, inn i tunnel.

– Terrenget blir voldsomt etter hvert, og mer et vestlandslandskap. Det vil bli mye tunnel og en relativt stor kostnad. Det har også en lengre byggetid, sier prosjektdirektør Heieraas til Fædrelandsvennen.

Administrerende direktør Inger Dahl Hovland sier mye av gevinsten ved Nye Veier kommer gjennom at man tenker strekningene som helhet. Foto: Reidar Kollstad

Dyrere landskap å bygge i

Hovland påpeker også utfordringene landskapet gir.

– Vi har de samme utfordringene på parsellen i Trøndelag, med 30–40 % tunnelandel. Deler av Norge er mye fjell, og da er det tunnel som er løsningen for å få stiv nok linjeføring, sier Hovland.

Heieraas sier man har tatt hensyn til de ekstra kostnadene som følger av andelen tunneler i utregningene.

– Vi skal klare målet. Meterprisen på E 39 blir nødvendigvis høyere enn den er på E 18.

Hovland mener det er et landskap som norsk anleggsbransje håndterer godt.

– Tunnel og bro er dyrere å bygge. Bro er seks ganger prisen av vei i dagen. Her prøver å få optimal linjeføring, masseuttak og brolengder for å få det mest kostnadseffektive resultatet, sier hun.

Sørlandets lengste

Den lengste tunnelen blir mellom Hovsvannet og Ualandsvannet på Moi, og kommer på 7.400 meter. Det er Sørlandets lengste tunnel. Utbyggingen av den første strekningen fra Kristiansand vest til Lyngdal vest skal starte i 2018, og allerede tidlig på strekningen fra Kristiansand vil man møte de første tunnelene.

Hva tenker dere om bilistens opplevelse av å tilbringe 1/3 av tida inne i tunneler?

– Det er jo ikke det folk vil når man kjører på Sørlandet, å se innsiden av fjell. Vi har jo fokus på reiseopplevelsen, selv om ikke det er det viktigste når det gjelder motorveier. Det er transporten, sier Heieraas.

Minister med godfølelse

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk en innføring i Nye Veiers pågående prosjekter, samt arbeid som skal iverksettes da han besøkte hovedkontoret i Kristiansand. Han likte det han hørte.

– Det bekrefter den gode følelsen jeg har når man ser hva som skjer med Nye Veier. I 2005 drev jeg min første valgkamp som stortingskandidat og snakket om firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand, og ble mer eller mindre latterliggjort av de andre i panelet. Nå ser vi at vi om ti år er ferdig med store deler av strekningen, med lavere kostnad enn man trodde for bare halvannet år siden, sier Solvik-Olsen.

Hva synes du om de resultatene Nye Veier kan vise til så langt?

– Vi er på sporet av noe veldig bra. De overgår de drømmene vi hadde. Vi så at kostnadene tidligere vokste for veiutbygging, og endelig føler jeg vi har funnet et virkemiddel for å snu den trenden.

Han mener man tjener stort på å tenke helhetlig.

– Man har tenkt for mye på å bygge en og en strekning. Nå kommer man i mål mye raskere og billigere, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier de nye motorveiene er viktige samfunnsøkonomisk, men også med tanke på trafikksikkerheten. Foto: Reidar Kollstad

Dette er status for veistrekningene

  • Kristiansand–Mandal Øst: Første byggetrinn er strekningen fra Breimyrkrysset i Kristiansand til Holumkrysset i Mandal. Planlagt byggestart er mai 2018 og byggingen er beregnet til å ta omtrent tre år.
  • Holumkrysset–Mandalselva: Den siste biten inn til Mandal har planlagt byggestart i starten av 2020. Prosjektet omfatter også ny fylkesvei til Ihme. Motorveien er planlagt ferdig medio 2022.
  • Mandalselva–Herdalen i Lyngdal: Nye Veier jobber med en alternativ trasé og har ikke tatt stilling til når arbeidet skal starte. Det kan bli i 2022.

Norske entreprenører vinner kontraktene

Kristiansand vest til Mandal øst er nå forhåndskunngjort, og i slutten av september får entreprenørene tilsendt konkurransedokumentene og kan kjempe om kontrakten på fire milliarder. Heieraas forteller om stor interesse for prosjektet som har byggetid på tre år. Til nå har det vist seg at norske entreprenører har vunnet alle kontraktene som har vært på anbud.

– Vi registrert at de norske entreprenørene har vært billigst og best. Vi vil ha den beste, og så langt har det vært de norske. Vi er ikke opptatt av om det er norske eller utenlandske entreprenører. De utenlandske må heve nivået sitt, sier Heieraas.

Kontraktene veies med 25 % på pris og resten på andre kriterier.

– Det er nok litt krevende å komme inn i norsk kultur og den konkurranseformen vi har hatt. Vi legger nå mer om til engelsk for å gjøre det enklere for dem. Men det er under norske forhold, og de norske entreprenørene burde ha konkurransefortrinn, sier Hovland.

– Så langt har det vist seg at det er de norske som er best, også er billigst, sier Heieraas.

Samferdselsministeren gleder seg over at norske entreprenører vinner fram.

– Jeg synes det er kjempebra. Jeg er så pass egoistisk på Norges vegne at jeg synes at det er bra hvis disse kontraktene kan gå til norske selskap. Er det sprengt kapasitet i Norge, er det bra å få inn hjelp fra utlandet, sier Solvik-Olsen.

Les også

Fylkesmannen går for indre E 39-trasé

Les også

Kritikk mot Stortingets E 39-grep til Ålgård: - Dette er bare juks

LES OGSÅ:

Administrerende direktør Inger Dahl Hovland sier Foto: Reidar Kollstad

Publisert:
  1. E18
  2. E39
  3. Ketil Solvik-Olsen
  4. Veiutbygging

Mest lest akkurat nå

  1. To mindreårige gutter siktet etter knivstikking på Revheim

  2. Hun har en Porsche i roségull: – Nå som verden er så trist, trenger vi farger

  3. Mann i 30-årene risikerer for­varing etter å ha for­grepet seg på ett år gammel datter

  4. Fire nye smitte­tilfeller i Stavanger – ingen i Sandnes eller Sola

  5. Eva hadde kjørt lastebil i flere år. Da pande­mien brøt ut, så hun en annonse hun ikke klarte å legge fra seg

  6. De fleste syns det er OK å kjøre litt for fort