Slik blir Trysfjordbroa og Søgnetunnelen på E39

Søgnetunnelen og Trysfjordbroa er de to største enkeltprosjektene på den nye E 39 mellom Kristiansand og Mandal.

  • Richard Nodeland
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Når det gjelder kostnader ønsker vi ikke å gå ut med detaljer rundt dette, men tunnelen vil koste i størrelsesorden cirka 1–1,5 milliarder, og broa cirka 0,5 milliarder, sier prosjektdirektør for E 39 Kristiansand-Sandnes i Nye Veier, Asbjørn Heieraas.

Veiselskapet kunne torsdag presentere filmer som viser eksempler på hvordan ny E 39 mellom Fidjane i Kristiansand og Døle Bro i Mandal vil bygges.

Og det er to konstruksjoner som stikker seg ut: Trysfjordbroa og Søgnetunnelen.

60 meter høy

Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E 39 Kristiansand-Sandnes. Foto: Nye Veier

Trysfjordbroa planlegges som to parallelle, store betongbroer som er 520 meter lange hver. Nye Veier har tidligere sammenlignet broene med Varoddbroa, som er 618 (østgående løp) og 663 meter lange.

– Broa blir av typen «fritt frambygg» som betyr at man bygger tårnene først og deretter bygger ut til hver side fra hvert tårn og møter hverandre i midten av spennet, forklarer Heieraas.

Broa vil få en frihøyde over havet på ca. 60 meter, sammenlignet med Varoddbroas som er 42 (vestgående) og 32 meter over havet. Hovedspennet over fjorden blir 260 meter langt med to 40–50 meter høye bropilarer som plasseres på land på hver sin side av fjorden.

Sørlandets lengste

Søgnetunnelen blir med sine fire kilometer Sørlandets lengste veitunnel og får også en byggetid på om lag to år.

– Sannsynligvis vil man gå inn fra en atkomsttunnel cirka midt på, for å drive på fire tunnelfronter samtidig. Steinmassene vil bli brukt til veifyllinger andre steder langs traseen, og særlig i kryssområdet ved Lohnelier, forteller Heieraas.

Offentlig ettersyn

– Etter dagens vedtak i Songdalen og Kristiansand kommuner, har alle fire kommuner nå vedtatt reguleringsplanene lagt ut til offentlig ettersyn, skriver utbyggingssjef for E 39 Kristiansand – Vigeland, Harald J. Solvik, i en epost til Fædrelandsvennen.

Ettersynsperioden blir på åtte uker fra annonseringsdato.

Endringer

Solvik gjør oppmerksom på at det kan komme endringer på veien.

– Det er lagt inn en del fleksibilitet i reguleringsplanene som gjør det mulig for Nye Veier å forbedre løsningene på noen områder, eksempelvis løsninger for kryss, lengder på tunneler og broer.

Les også:

Les også

  1. E 39-kryss til 32 millioner stopper næringsutbygging

  2. Begge ble født tirsdag kveld: Mariam i baksetet ved en bussholdeplass på E 39. Kasper i et framsete utenfor Ikea.

Publisert:
  1. Kristiansand
  2. Mandal
  3. Songdalen
  4. Søgne
  5. Veiutbygging

Mest lest akkurat nå

  1. Ti omkom i bussulykke i Kroatia

  2. Politibil under utrykning kolliderte med ATV: Spesialenheten henlegger saken

  3. Fanget meteoren på film i Sandnes

  4. Møter gamle lagkamerater: – Vil vise at Viking tok feil

  5. Ansatt ved Rovik boas har testet positivt

  6. Tallet på omkomne stiger i India