Gravlegger Braathens back
Søndag 28. oktober avvikler Braathens den omstridte best— ogback-inndelingen av flykabinene for godt.
- Jan-Petter Helgesen

Inndelingen av flykabinene i en best-del for fullt betalende reisende og en back-seksjon for passasjerer med rabattbilletter var begynnelsen til nedgangen for Braathens, sier Per A. Nilssen som i 15 år var stasjonssjef for Braathens på Sola, til Aftenbladet.Inntil ordningen ble innført i mars 1998 ble Braathens regnet som ett av Europas mest veldrevne flyselskaper. Rundt midten av 1990-årene var flyoperatøren også blant flyselskapene med det beste driftsresultat i vår verdensdel.De årlige overskudd var på omkring 500 millioner kroner, en driftsmargin på 18 prosent.— Kabininndelingen med best og back ble innført for raskt. Ordningen kom helt uventet på flesteparten av de ansatte som ikke visste noe som helst om forandringen før tiltaket ble offentliggjort på en pressekonferanse bare tre uker tidligere, sier den pensjonerte stasjonssjefen. Holdt hemmelig I hele Braathens var det bare toppledelsen og noen få på høyere sjefsnivå som på forhånd visste hva som var i gjære. De involverte hadde forbud mot å snakke om forandringen inntil offentliggjørelsen.- Forandringen skjedde i så høyt tempo at forberedelsene ikke ble grundige nok. Omleggingen manglet derfor fotfeste hos både ansatte og passasjerer. Braathens var på det tidspunkt regnet som folkeflyselskapet i Norge. Nå skapte man plutselig klasseskille i kabinen, fortsetter Per A. Nilssen. Fjernet flagget Samtidig med endringen forandret man også utseende på flyflåten. Selskapets varemerke, det norske flagget på halen, ble fjernet og erstattet med et symbol av en flyvinge mange hadde vanskelig for å forstå hensikten med.Poenget med endringene var den hardere konkurransen som var ventet ved åpningen av nye Oslo lufthavn på Gardermoen et halvt år senere. Særlig var man opptatt av å slå ut den nye lavpriskonkurrenten Color Air som startet flyginger med tre fly samme sommer.- Braathens ledelse mente at deres selskap måtte ha et produkt som kunne konkurrere mot Color Air. Back-seksjonen bakerst i flyet skulle være billigtilbudet som kapret reisende fra lavpriskonkurrenten, påpeker Nilssen.I tillegg skulle man ha et skikkelig fullpristilbud med høyt servicenivå for forretningsreisende foran i flyet. Her fikk folk ekstra god mat og drikke for den høye billettprisen.- For Braathens var problemet at nyordningen ikke ble forstått blant passasjerene. Samtidig tilbød konkurrenten SAS både mat, drikke og gratis avis til samtlige av sine kunder, enten disse reiste billig eller ikke, sier den tidligere stasjonssjefen. Tapte passasjerer Resultatet ble at Braathens tapte passasjerer. Det viste seg også snart at motstanden mot nyordningen var særlig stor i Rogaland. Fylket hadde alltid hatt et nært forhold til det private pionerselskapet. Her hørte også en tredjedel av de ansatte hjemme.- Nå ble plutselig hele bedriften fremmedgjort. Reaksjonene var store mot den omfattende forandringen. Folk kjente seg ikke igjen om bord, sier Per A. Nilssen. Overmot Han mener likevel at innføringen av best og back ikke forklarer hele den nåværende krisen i flyselskapet. Systemet er første ledd i en kjede av nedtur som startet for bare tre år siden. Flyselskapet tjente penger inntil sommeren 1998. I overmot valgte man da å utfordre SAS på deres hjemmebane i Sverige. Slaget var tapt på forhånd. For Braathens sluttet kampen om de blå-gule med tap i milliardklassen.Samtidig ble Oslo-trafikken flyttet fra sentrumsnære Fornebu til den mer perifere Gardermoen.Det resulterte straks til et fall i innenlandstrafikken som luftfarten ennå ikke har overvunnet.At flygerkorpset gikk til streik samtidig med flyttingen til Gardermoen, var et annet tilbakerslag. Rask nedtur - Braathens konkurransekasse var på totalt en milliard kroner. Det ble som småpenger å regne mot SAS.Luftfartens storebror øremerket en milliard kroner i flere år framover for å slå sin argeste konkurrent på det norske markedet.Det mest bemerkelsesverdige er likevel hvor fort det gikk nedover. I løpet av få år gikk kassen tom til et av Europas mest veldrevne flyselskaper, påpeker Per A. Nilssen.