NRK vant kampen om TV-seerne i april

Nordmenn brukte mer tid på å se på TV i april. Desidert mest tid ble brukt på NRK. Om lag halvparten av all TV-titting forrige måned var på NRKs kanaler.

Publisert: Publisert:

Nesten halvparten av all tv-seing i april ble gjort på NRKs kanaler. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • NTB

I snitt satt personer mellom 10 og 76 år foran TV-skjermen i 126 minutter hver dag i april, en økning på 20,4 prosent fra samme måned i 2019, ifølge Kampanje.

Mest tid brukte seerne på NRK. Hele 47,5 prosent av TV-tittingen ble gjort på en av NRKs tre kanaler, hvorav hovedkanalen NRK1 alene tok 40,4 prosent av all seing på linær-TV i april. Det er en vekst på 12,8 prosentpoeng fra samme måned i 2019.

For de kommersielle kanalene ble april en tøff måned. TV 2 hadde en samlet andel på 24,3 prosent, som er ned 5,9 prosentpoeng fra samme måned i fjor.

Mens hovedkanalen TV 2 gikk ned 3 prosentpoeng til 15,7 prosent, var Nyhetskanalen den eneste kommersielle TV-kanalen med betydelig vekst. Kanalen gjør sin tredje beste måned noensinne, etter mai 2018 og mars 2020, og har gått opp 1,2 prosentpoeng til 4,9 prosent.

Også Discovery, som blant annet har TV Norge i stallen, og Nordic Entertainment Group, som har TV 3, hadde nedgang i april.

Publisert:

Les også

  1. Her er nyhetene som kommer hos HBO og Netflix i mai

  2. Her er 13 lange tv-serier du (endelig) har tid til å se!

Mest lest akkurat nå

  1. Haaland hyller sitt store idol: – Det er vilt. Den mannen er ikke normal

  2. Thorbjørn Lea ble korona­smittet i mars. Slik preges han av sykdommen åtte måneder senere

  3. 65 færre ansatte i skolen: – Vi er alvorlig bekymret

  4. Siste vrak er hentet ut av P-huset på Sola

  5. Rolf Kristian Larsen med hovedrolle i filmen om alle norske katastrofers mor: «Nordsjøen»

  6. Tre nye smittetilfeller i Stavanger - ett med ukjent smittekilde

  1. TV
  2. NRK