En altfor hemmelig verden?

Publisert: Publisert:

Tre fraksjoner. Jeg valgte drage. Orden i kaos. Alvor.

  • Steinar Brandslet

Karakter:

5

Egentlig er det litt tåpelig å bedømme dette spillet etter bare noen få dager. Det er for stort, og du rekker ikke mer enn en smakebit. Men jeg får forsøke. Ta det for hva det er.

Dette er altså den nye storsatsingen fra stort sett norske Funcom. The Secret World byr på en fantastisk verden, og håpet er at hundretusener og helst millioner av spillere skal synes det er en fornuftig ting å abonnere på mer spilling etter den første gratismåneden. Og kanskje er det det.

Hemmelige forbund

Tre halvhemmelige fraksjoner rekrutterer sånne som deg for å kjempe for dem og kanskje endre historiens gang. Mørkets krefter er i ferd med å ta over verden, og da gjelder det så klart å stå imot. Samtidig går ikke de tre fraksjonene av veien for å kjempe mot hverandre heller.

Grunntanken er at alle konspirasjonsteorier i verden er sanne, og dermed bør det ikke komme som en overraskelse at de merkeligste, mytiske monstre står klare til å ta en bit av deg til lunsj, og krigere fra utdødde sivilisasjoner vil ikke noe heller enn å gi deg grisedeng.

Deilig stemning

Funcom har ikke brydd seg med å legge inn mye humor, men dette er spennende nok til at du kan forsøke å overse det. Stemningen er dyster, men mye arbeid er lagt ned i dyktige stemmeskuespillere, i en handling som i hvert fall foreløpig imponerer en gammel spiller som meg, og i en oppbygging av figuren din som i hvert fall forsøker å være annerledes. Her finnes ingen klasser, men massevis av egenskaper som du kan sette sammen etter eget forgodtbefinnende, slik at du kan lage en helt unik fyr eller dame.

Det finnes altså ikke noen som helst fornuftig grunn for en rollespillelsker til ikke å ta noen døgn eller uker eller måneder i denne fantastiske verdenen. Jeg anbefaler det absolutt. Men likevel er The Secret World en nesten garantert økonomisk flopp.

Hvem betaler?

Det hjelper ikke om et sjusifret antall spillere er med under testingen av spillet om ikke en stor nok andel av dem er villige til å betale når det kommer til å åpne lommeboka. Det går ikke an å basere seg på gratispassasjerer.

Hvor mange vil være villige til å betale den dagen gratisperioden på 30 døgn er over? Beklager, men jeg tror ikke at det blir mange nok.

Konkurransen innen denne sjangeren er svært hard, og spillerne tilgir ikke raskt feil så lenge de er nødt til å betale ekte penger hver måned for å bli med videre. Hvor mange kjenner du som spiller Age of Conan nå? Lord of the Rings Online? Eller Aion? Hva med Rift? Mektige Star Wars The Old Republic kan umulig ha mange abonnenter igjen heller.

Ja, selv World of Warcraft sliter med å beholde spillerne etter å ha levert en tilleggspakke som i etterpåklokskapens navn ikke tilbød nok for spillere på maksimalt nivå.

Problemet med The Secret World er nok til sist at dette risikerer å forbli en hemmelighet for altfor mange. Jeg håper jeg tar feil.

Publisert: