Sutrete synth-overdose

Et OK album forurenset av det-er-synd-på-meg-fordi-jeg-er-drittsekk-syt.

Publisert: Publisert:

The Weeknd, aka Abel Makkonen Tesfaye, er en kanadisk rnb-artist som siden starten av 2010-tallet har vært å regne som en superstjerne. På sitt femte album lar han seg inspirere av 80-tallet. Foto: Anton Tammi

  • Stella Marie Brevik
    Journalist

Grade: 3 of 6 stars

The Weeknd: «After Hours» (Universal Republic Records)

The Weeknd er kjent for sin melankolske og mørke tolkning av rnb-sjangeren. På «After hours» er The Weeknd nok en gang deppa, men denne gangen er han også dynket i synth. The 80's are back – fett, men imagebyttet nytter lite når Tesfaye har kjørt seg fast i sitt eget selvhat:

I've been the hardest to love

It's hard to let me go

Alt på plata handler om personlige mangler og fortidens synder i kjærligheten. Legg på overproduksjon, i håp om flest mulig listeplasseringer, og du får et lite overbevisende album.

Men det finnes da lyspunkt. Singelen «Blinding lights» har allerede blitt en megahit, med god grunn: Skamløst 80-tall og ekstremt catchy refreng. Samtidig er noen av låtene oppriktige.

Når det er sagt, er alle låtene bare én Matoma-remiks unna hitlistene. Det er nok også grunnen til at dette albumet aldri går dypere enn et papirkutt, dessverre.

Perfekt for en ny-singelkveld på byen, men lite annet.

Beste spor: «Heartless», «Blinding lights».

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 27 bilførere fikk fartsbot ved skole i Sandnes

  2. Kvinne skadet i arbeidsulykke i Sandnes

  3. Stupebrett i Stavanger ble fjernet umiddelbart etter dybdemåling

  4. Må ta ned solcellepanelene på Eiganes

  5. Utbrytere kan avgjøre thrilleravstemning om bioteknologiloven

  6. Gjestene strømmer til fra hele verden. Noen hater ham intenst for nettopp det

  1. Pop (musikk)
  2. Plateanmeldelse
  3. Anmeldelse