Viktig melding, lytt på radio

Knut Nærums «Døde menn går på ski» blir årets påskekrim iRadioteatret. Suksessromanen er dramatisert for radio avforfatteren sjøl.

• Kjetil Wold
iconDenne artikkelen er over 16 år gammel

Radiokrim: «Døde menn går på ski» ble gitt ut i bokform i 2002. Oslomilliardæren Sverre Hartkorn drar til ei hytta langt inne på vidda, ei hytte hvor det det en gang skjedde et grufullt mord. Kjekkasene fra byen satser på lek og moro, men snart blir leken til blodig alvor. Her lekes det med typiske ingredienser fra x antall norske krimfortellinger opp gjennom tidene: Gjenferd, hyttekos og hyttegru og mye dårlig vintervær. Aftenbladets anmelder Tarald Aano skrev følgende om romanen: «Knut Nærum har skrevet en herlig krimkomedie. Han har stjålet uhemmet fra Andre Bjerkes gravalvorlige psykoskrømt, fråtset i Agatha Christie-klisjeer, og kokt det i hop med stor eleganse og begeistret kontroll over virkemidlene.» Serien er på fire episoder og sendes fra Skjærtorsdag til og med første påskedag. Regien er ved Radioteatrets grand old man og store krimekspert Nils Nordberg — som sjøl har flere Knut Gribb-historier på samvittigheten. Radioteatervåren- og sommeren byr ellers på en en blanding av gamle kjenninger og nye bekjentskaper. P1-krimprogrammet ser slik ut: «Bøddelen venter ikke» Sendestart påskeaften Nok en grøsserhistorie signert John Dickson Carr. En dame våkner opp og får vite at hun skal henrettes ved daggry for et mord hun ikke kan huske at hun har begått. Amatørdetektiven dr. Gideon Fell tar saken. Regi: Edith Ranum. «Døde menn går på ski» Sendestart Skjærtorsdag, fire episoder. Norsk påskekrim. Regi: Nils Nordberg. «Tidsmaskin i technicolor» Sendestart lørdag 17. april, fire episoder. B-filmregissøren Barney med 40 filmer på samvittigheten inngår samarbeid med en vitenskapsmann som har oppfunnet en tidsmaskin. Han drar 1000 år tilbake i tid for å filme et spektakulært vikingactiondrama. Men å filme i vikingtida er ikke uproblematisk. Regi: Nils Nordberg. «Tornerose sov i hundre år» Sendestart 15. mai, fire episoder. Den bergenske privatdetektiven Varg Veum drar til Danmark for å finne ei norsk tenåringsjente som har havnet på skråplanet. Det viser seg snart at det ligger mye grums bak ungjentas forsvinning. Skjelettene i familieskapet kommer fram. Regi: Aksel-Otto Bull. «En gateselgers død» Sendestart 12. juni, to episoder. En gateselger blir funnet død med knust ansikt. Politietterforskerne Grijpstra og de Gier settes på saken; den ene middelaldrende og ulykkelig gift, den andre ugift og en pikenes jens. Regi: Kyrre Haugen Bakke. «De knyttede næver» Sendestart 26. juni, fem episoder. Radioteaterserie om legen, eventyreren og anarkistbekjemperen Jonas Fjelds ungdomsår. Her boltrer «den blonde kjempen» seg på Argentinas pampas og i Amazonas jungler. Actionmettet eventyr med innslag av både skumle anarkister og vakre damer. Det er verd å ha in mente at forfatteren befant seg langt ute på høyresiden rent politisk i sin samtid, han hatet både sosialisme og kommunisme. Regi: Jon Lennart Mjøen.

1. SISTE: Bjarne Berntsen har fått sparken i Viking

2. Sundal: - Tror ikke på normal julefeiring

3. Mistet lappen for dugg på frontruten