Kriser og kaos

BOK: Godt om savn av far, identitet og kulturkollisjon, og kriser og kaos på flere nivåer.

Monica Bjermelands første roman er en viktig og tankevekkende bok, mener Aftenbladets anmelder. Foto: Oda Berby

  • Sigmund Jensen
    Sigmund Jensen
    Forfatter og litteraturkritiker
Publisert: Publisert:

Grade: 5 out of 6
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Monica Bjermeland: 63 måtar å elske deg på. Roman. 233 sider. Samlaget. 

Ti år gammel får jeg-fortelleren Gabriella i Monica Bjermelands (f. 1975) gode roman om henne vite at den hun tror er faren hennes, ikke er det likevel. Femten år gammel oppsøker hun så sin tyrkiske far, som er imøtekommende i ord, men avvisende i handling og full av unnskyldninger for ikke å ha noe med henne å gjøre. I voksen alder bestemmer hun seg igjen for å oppsøke faren, som nå har flyttet hjem til landsbyen han kommer fra.

Skildringen av dagens Tyrkia, som fengsler sine journalister og forfattere, og der kvinnene må ta til gatene for å protestere mot diskrimineringen og folk flest roper på gjeninnføring av dødsstraffen, er godt balansert mellom nåtid og historie, kritikk og nyanser. I en vestlig målestokk er Tyrkia fullstendig akterutseilt.

Samtidig viser farens historie at tretti år i Norge heller ikke nødvendigvis omvender enhver til demokratitilhenger. Faren tilhører den kristne minoriteten i Tyrkia. Han forlot hjemlandet på grunn av diskriminering, bare for å bli utsatt for ny diskriminering i Norge. Hans konklusjoner er et tankekors: «Eg synest ikkje Vesten har svikta Tyrkia eller Midtøsten, men han har svikta oss kristne».

Samtidig er det Tyrkia som har tatt imot flest syriske flyktninger. De fleste som flykter kommer aldri lenger enn til nabolandet. Landsbyboernes diskusjoner om flyktningene minner om diskusjonene her til lands i 2015: «Vi må beskytte oss selv først», mens Gabriellas nye tyrkiske onkel blir bærer av et mer universelt humanistisk perspektiv, en slags kantiansk deontologisk etikk: Du vet ingenting om disse menneskene, annet enn at du har plikt til å hjelpe dem.

Romanen skildrer kulturkollisjon, kaos og kriser på flere nivåer, både i enkeltindividers og nasjoners liv. Selv om mangt kan sies om det tyrkiske samfunnet, tas Gabriella og hennes fireårige datter imot med åpne armer av sin familie der, uten spørsmål og uten at hun skal måtte bevise noe.

I et vart og klart språk, men mer direkte informativ der det trengs, flettes dagsaktuelle geopolitiske problemstillinger inn i en sår og følelsesladet fortelling som i utgangspunktet handler om grunnleggende eksistensielle og mellommenneskelige forhold, om identitet og tilhørighet, personlig mot og savnet av viktige omsorgspersoner. Selv om her også er noen selvmotsigelser, inkonsekvenser og merkverdigheter, demper ikke dette hovedinntrykket av Monica Bjermelands første roman som en viktig og tankevekkende bok.

Publisert:
  1. Bokanmeldelse
  2. Litteratur
  3. Roman
  4. Anmeldelse
  5. Bøker

Mest lest akkurat nå

  1. Mann i 30-årene siktet for kroppsskade etter mystiske brannskader

  2. – Jeg skjønner ikke helt hvorfor åpnings­tidene til barnehagene blir redusert?

  3. Dette er reglene som gjelder akkurat nå

  4. 42 nye smitte­tilfeller på Nord-Jæren

  5. Folk som «har sett lyset» kan bli farlige. Derfor er det ikke bare å le av kon­spirasjons­teorier. De må mot­arbeides aktivt

  6. Hvilke land kan jeg reise til når jeg har fått koronavaksine?