Reformasjon, revolusjon, renessanse og Star Wars: Kammermusikkfestivalen er i gang

Kammermusikkfestivalen har akkurat begynt, og det er mye å se fram til. Aller best blir finalen, sier kunstnerisk leder for festivalen Christian Ihle Hadland. Den lover en blanding av renessansemusikk, russisk ettertenksomhet og Star Wars.

Publisert: Publisert:

Stykket som skal avslutte årets festival, ble også spilt under festivalen i 2012. Da var det få som kom. I år vil kunstnerisk leder, Christian Ihle Hadland få revansj. Foto: Pål Christensen

  • Mariann Eliassen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Tirsdag kveld startet Kammermusikkfestivalen 2017. Fra første stund var årets tema representert gjennom stykker fra «kirkemusikkens store helt» Johan Sebastian Bach og den russiske komponisten Alfred Schnittke.

Årets festival har nemlig valgt å markere at det er 500 år siden reformasjonens start og 100 år siden den russiske revolusjonen.

– Reformasjonen var en måte å ta musikken tilbake til kirken. Menigheten skulle glede seg over musikken, forteller Christian Ihle Hadland, som synes det er et passende tema ettersom store deler av festivalen foregår i Domkirken.

– Men den russiske revolusjonen var katastrofal for kirkene. Den snevert inn handlingsrommet for komponister, og under Stalin ble det forventet at musikken skulle være patriotisk og sosialrealistisk oppbyggende.

Musikalsk sprengkraft

Til tross for at de to historiske begivenhetene tilsynelatende ikke har mye til felles, tror Hadland at de passer godt sammen i en musikalsk kontekst.

– Musikken fra reformasjonen har en jublende glede. Den har en sprengkraft. Det har også musikken fra Sovjetunionen etter 1917, men den er mer nevrotisk glødende. Den slåss på samme måte for å komme ut, men må ta flere forbehold, sier Hadland.

– Til syvende og sist er det ikke temaene som gjør en konsert god, det er musikken. Men vi liker å ha en overbygning.

– Hvilke forventninger har du til resten av uken?

– Det blir alltid en kokende kapsel av musikk, vennskap, stress og roping. Men for det meste kommer jeg til å fyke av gårde på en bølge av energi og stupe i seng sent om kvelden.

– Er det noe du er nervøs for?

– Egentlig ikke. Heldigvis ikke. Jeg er selvfølgelig spent. Men jeg har ingen frykt for at noe kommer til å gå galt. Jeg tror vi har en viss forståelse for hva publikum tåler, og det er en del.

– Hvis du bare kunne sett én konsert, hvilken ville det vært?

– Det må bli avslutningen. De to verkene vi skal spille er så forskjellige. Den ubegripelige, gudfryktig og salige renessansemusikken er så ren og klar. Sergey Taneyevs pianokvintett er det fineste kammermusikkverket jeg vet om. Det er nesten femti minutter langt og er en blanding av russisk ettertenksomhet og Star Wars. Det er en ekstrem kanonade av energi. Jeg tror dette er et perfekt verk å slutte med. Det hadde ikke gått an å spille noe annet etterpå.

LES OGSÅ:

Les også

Programendringer rett før festivalstart

Les også

Tips før du går på kammerkonsert

Mange år med erfaring

Årets festival blir Hadlands syvende år som kunstnerisk leder. Etter så mange år i rollen, har han plukket opp et par triks.

– Jeg tror det viktigste jeg har lært er de gode gamle verdiene. Vær sjenerøs, romslig og avslappet. Du lærer også hvor mye publikum tåler. Publikum er forskjellig alle steder. I Stavanger er de litt mer kresne. Folk er ærlige og sier hva de syns. Jeg syns det er befriende.

På programmet står også familiekonserten «Tryllekunstneren som ikke kunne trylle». Den er et av flere tiltak som forsøker å utvide festivalens målgruppe og øke interessen hos barn og unge.

– Vi vil veldig gjerne at flere skal komme, men vi har bare seks dager i året med konserter.Jeg tror ikke vi kan gjøre mye mer enn å tilby en åpen dør og billige billetter. Når det gjelder å få unge til å bli interessert i klassisk musikk, letes det i hele det klassiske miljøet etter nøkkelen til den gåten.

Hadland er likevel ikke engstelig for fremtidige generasjoner.

– Jeg tror interessen for klassisk musikk kommer med alderen. Dette er ikke en ny debatt, og hvis du ser på TV-klipp fra 60-tallet hadde de akkurat samme diskusjon. Men det er jo ikke bare de samme som går på konserter med klassisk musikk i dag som gjorde det på 60-tallet. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Det kommer etter hvert.

Publisert:

Les også

  1. Kammermusikkfestivalen skal trylle fram interessen for klassisk musikk hos barn

  2. – Når det er så mye som koster penger, er det kjekt med noe gratis og litt alternativt

  3. Spel er kjedelige og konservative, mener teaterkritiker

Mest lest akkurat nå

  1. Fjernet ulovlig garasje, men Atle har likevel fått 40.000 kroner i tvangsmulkt

  2. – Hvis jeg ikke engasjerer meg nå, og naustet på Sør-Bokn blir revet, kommer det til å irritere meg resten av livet

  3. Gratis skolefrokost fører til at færre kjøper halvt horn med piffi

  4. Avslo det beste tilbudet hun hadde sett på grunn av treneren

  5. Sameie i Sandnes tilkjent nær 6 millioner etter mangler ved boligprosjekt

  6. 150.000 i gebyr for ulovlige boliger

  1. Musikk
  2. Klassisk musikk
  3. Reformasjonen
  4. Stavanger
  5. Konsert