Made in Norway

Alt det du ser her kan kjøpes og tas med hjem med det samme. Dette er ingen vanlig kunstutstilling.

En hvitløksraspe og en tesil i porselen laget av Vilde Jensen Hjetland.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Gjenstandene i prosjektet Multiply som åpner på Hå gamle prestegard i morgen, passer inn i private hjem, og er både kunsthåndverk og design. De er laget av kunstnere og designere, eller kunstnere som også er designere. Alt «Made in Norway», som signaliserer norsk design og kunsthåndverk.

Anne Djupvik Andersen vever i egen bedrift.

– Men hva skiller design og kunsthåndverk?

– Design er et engelsk ord for formgiving, bemerker Linnéa Blakéus Calder, prosjektleder for Multiply. For 35 år siden snakket heller ikke kunsthåndverkere som henne om design, men nå brukes begrepet i en rekke sammenhenger. Det sies til og med «designklipp» som om frisører ikke alltid har formgitt frisyrer, påpeker Calder.

Hun definerer kunsthåndverkeren som en kunstner som bruker mye tid på forskning i materialer og nye uttrykk.

Men skillet mellom kunsthåndverk og design er ikke skarpt, så lenge det dreier seg om småskalaproduksjon. I motsetning til industridesign, som ofte har et stort salgsapparat bak seg.

Lars Beller Fjetlands krakker og bord.

Unika gir status

– Hvor smått er småskala?

– Det er naturlig å sammenlikne våre produkter med grafikk og foto. Vi ønsker at også kunsthåndverk skal bli anerkjent som kunstverk og slippe moms når arbeidene produseres i et begrenset, signert og nummerert opplag. Et grafisk blad kan trykkes i opp til 300 eksemplarer, mens et fotografi kan ha et opplag på 30. Får vi slike vilkår, er det større muligheter for at også de små, kunstnerdrevne verkstedene og arbeidsplassene overlever, sier Linnéa Blakéus Calder.

Et bord med skåler i keramikk laget av Gunnar Thorsen.

Kunsthåndverkeren forklarer at innen hennes yrkesgruppe er det unika - et kunstverk som det bare er ett av - som har betydd noe fram til nå. Det er unika-produksjonene og -seriene som vises fram på utstillinger, enten det dreier seg om visningssteder som Hå gamle prestegard, eller små private gallerier.

Det er disse arbeidene som gir faglig ankerkjennelse og har betydning når kunstneren søker offentlige stipend. Småskalaproduksjon har ikke samme status.

Men noe er i ferd med å skje. Norsk kunsthåndverk har blitt fremmet i utlandet og vises på viktige utstillinger og kunstmesser. Dette gir positive ringvirkninger.

Det er nå to-tre år siden de to stavangerkunstnerne Linnea Blakéus Calder og hennes kollega Helle Mellemstrand ble spurt av Norske kunsthåndverkere om å ta initiativ til denne temautstillingen. Blakéus Calder ble etter hvert prosjektleder, og har satt sammen gruppen med kuratorer. Den består blant annet av tekstilkunstner Mona Høie fra Sandnes og Terje Johnsen, som er daglig leder i Møbelgalleriet i Stavanger.

Det ble sendt ut en åpen invitasjon om å søke utstillingen, medlemskap i Norsk kunsthåndverkere var ingen forutsetning. Men samtlige måtte dokumentere egne småskalaproduksjoner før de ble antatt.

En gave i hagen

Lørdag er det både åpning av nye utstillinger og markering av en ny, fast kunstnerisk installasjon i prestegardens urtehage. Veksthuset med 30 keramiske former er en gave fra den lokale kunstneren Eli Glader.

Verket er tidligere vist blant annet i Sandvedparken i Sandnes og i Stavanger kunstforening.

Veksthuset i hagen, en ny fast installasjon laget av kunstneren Eli Glader.

Nå skal veksthuset forvitres på forblåste Jæren, påvirket av regn og temperatursvinginger. I løpet av sommeren vil der komme både valmuer og gress inne i veksthuset, side om side med de keramiske formene. Former i leire som også vil endres, og sakte, men sikkert ligne den naturen materialene kom fra.

Publisert: