Hele verden leser om Tom Cruise på Preikestolen

- Det er ingen tvil om at publisiteten betyr mye for regionen, sier førsteamanuensis Olga Gjerald ved Norsk hotellhøgskole. Nå tror hun på enda flere Preikestolen-turister.

Medier fra alle verdenshjørner publiserer saker om Mission Impossible-innspillingen på Preikestolen. Alle er ikke enige med PR-ekspert Ingebrigt Steen Jensen, som tror at verdien av slike ting overvurderes veldig. Foto: Pål Christensen

  • Cornelius Munkvik
    Cornelius Munkvik
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

New York Times, Washington Post, The Guardian og San Francisco Chronicle skriver alle om Tom Cruise på Preikestolen. Det samme gjør Philippines News, La Prensa fra Nicaragua og polske Interia Fakty.

Hele verden har publisert saker om innspillingen på Preikestolen, som skal bli dramatiske avslutningsscener i den sjette Mission Impossible-filmen.

Førsteamanuensis Olga Gjerald ved Norsk hotellhøgskole er ikke i tvil om at oppmerksomheten vil føre til enda større interesse for landemerket, som allerede er regionens største attraksjon.

Flere turister

- Det er klart at dette betyr mye og publisiteten vil utvilsomt skape enda større interesse for Preikestolen, sier Gjerald, som trekker paralleller til lokasjoner som er brukt i store TV-serier.

LES OGSÅ: Her henger Tom Cruise utenfor Preikestolen

- Scener i den siste Game of Thrones-sesongen ble spilt inn i Nord-Irland og på spanskekysten. Disse stedene har blitt trukket opp av serien. Folk som ser Game of Thrones leser gjerne om serien og finner ut hvor scenene er filmet, sier Gjerald.

Les også

Mission Impossible i medvind

Les også

MI 6-crewet startet grytidlig onsdag morgen

Hun tror at mange vil bli oppmerksomme på Preikestolen først nå. Samtidig ser hun ikke bort fra at flere av dem som allerede visste om Preikestolen nå vil få det nødvendige dyttet til å besøke attraksjonen.

Førsteamanuensis Olga Gjerald ved Norsk hotellhøgskole. Foto: Privat

- En kan ikke la være å legge merke til den blesten Preikestolen nå får, sier hun.

En katalysator

Kreatør og daglig leder i Melvær & Co, Andreas Melvær, er enig med Gjerald i at de som i disse dager leser om Tom Cruise, fort kan fatte stor interesse også for Preikestolen.

LES OGSÅ: MI6 får norske filmpenger fordi filmen er på engelsk

- Vi kan si at Tom Cruise i så måte fungerer som en katalysator. Leser du om innspillingen av Mission Impossible, så får du kanskje lyst å finne ut mer om Preikestolen. Dette er et landemerke som både av Lonely Planet og CNN er kåret til en av verdens flotteste utkikksposter. The Guardian mener at utsikten fra Preikestolen «nesten ikke er til å tro», leste jeg her om dagen, sier Melvær, som mener at Preikestolen og regionen har internasjonale kvaliteter til å trekke turister.

Andreas Melvær, kreatør og daglig leder i Melvær & Co. (arkivfoto) Foto: Fredrik Refvem

- Men det forutsetter at folk vet om Preikestolen. Det bidrar skriveriene til å opplyse om. All publisiteten bygger uten tvil merkevaren, sier han.

Følger ansvar

Et mulig utfall av publisiteten er altså flere turister. Førsteamanuensis Gjerald mener at dette vil kreve at vi tar mer ansvar.

Les også

Tom Cruise-film fra Preikestolen får 6 millioner kroner i støtte

Les også

Se de første bildene: Her henger Tom Cruise utenfor Preikestolen

- I en bærekraft-tankegang må vi sikre at turister får en god opplevelse samtidig som vi tar vare på naturen. I så måte vil jeg gi honnør til dem som bestemte at filminnspillingen skulle skje nå, utenfor høysesongen. Landskapet er det samme, men opplevelsen er en ganske annen nå enn på postkortene hvor Preikestolen bader i solskinn fra en blå himmel, sier Gjerald.

Hun mener det blir viktig å legge til rette for turisme også utenfor høysesongen.

LES OGSÅ: Tom Cruise-stenging av Preikestolen irriterer turgåere

- Filmingen seinhøstes viser at det er mulig å besøke Preikestolen også på andre årstider, sier førsteamanuensisen.

Slingringsmonn

Gjerald mener det er viktig å tidlig og god informasjon.

Foto: Jon Ingemundsen

- Trolltunga opplevde en voldsom vekst i turismen. Her ble det satt inn tiltak. Blant annet i form av at besøkende fikk informasjon om andre attraksjoner i området de dagene det ikke var værforhold til å ta seg til hovedattraksjonen. Gir vi turister tidlig og god informasjon på for eksempel sosiale medier vil de få anledning til å planlegge turen bedre. De vil få slingringsmonn. Om været ikke er godt nok til å besøke Preikestolen kan de kanskje besøke en annen attraksjon, som for eksempel Flørlitrappene, sier Gjerald.

Hun mener også det er viktig å unngå at turister går i kø opp til Preikestolen.

- Vi vil ikke at folk skal være skuffet etter besøket, sier førsteamanuensisen.

Overvurdert

Personlig er Gjerald spent på om scenen som blir filmet på Preikestolen blir brukt i «Mission: Impossible 6» og i tilfelle hvordan. En som tror at filminnspillingen ikke har så mye reklameverdi for det kjente landemerket er PR-ekspert Ingebrigt Steen Jensen.

Hvor mange kommer til Oslo på grunn av Snømannen, spør reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen. Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

- Jeg tror på generelt grunnlag at verdien av slike ting overvurderes veldig. Det skytes tusenvis av filmscener verden over hver dag – ikke minst på spektakulære steder. Hvis alt hadde vært verdt millioner og trukket enorme mengder turister, ville vi alle blitt oversvømt av tilreisende, sier Steen Jensen, og fortsetter:

- Hvor mange kommer til Oslo på grunn av «Snømannen»? Hvor mange kommer til å sitte i kinosalen og se en scene der Tom Cruise klatrer i et fjell? Langt færre enn vi tror, dessverre.

Publisert:

Tom Cruise på Preikestolen

  1. Tom Cruise kan returnere til Vestlandet

  2. «James Bond» får 47 millioner for å spille inn i Norge

  3. Ble presset av filmcrew til å doble antall klatretak på Preikestolen

  4. Rapport om filminnspillingen på Preikestolen: - Vi leide ut sjela i noen uker

  5. Håper å få vist «Mission Impossible» på Preikestolen

  6. Cruise-premiere på Preikestolen?

  1. Tom Cruise på Preikestolen
  2. Preikestolen
  3. Tom Cruise
  4. Ingebrigt Steen Jensen