Se de første bildene fra Pasjon 2019

Påsken nærmer seg. Pasjon-spillet i 2019 byr på et ekte påskemysterie: Nemlig Jesu’ lidelse og død - fortalt av dem tilstede.

Publisert: Publisert:

Pasjon-spillet i Domkirken har premiere 5.april. Her er scener med Hilde Toresdatter Tangen (En kvinne fra Jerusalem) og Herman Hilde Pedersen (soldat). Foto: Marie von Krogh

Gulvet i Stavanger Domkirke gynger heftig, i det en ung kvinne treffer bakken med et brak. Hun blir dratt over gulvet av en ung soldat. Kvinnen er fra Jerusalem.

– Er det rart å sørge over noen som ikke er død, spør hun salen.

Hun snakker om Jesus.

Før påske fylles Domkirken i Stavanger med teater. Her skal historien om Jesus sin død fortelles via vitner som var tilstede, men også gjennom øynene til noen som lever i 2019.

Historien er et mysteriespill, fordi hva er tro? Og hvem er Gud?

Samtidig er det et rekviem, eller messe for de døde.

Og så er det en pasjon, fordi spillet tar for seg Jesu lidelse, da og nå.

Mange tar del i Pasjons-spillet. Her er samles de fleste. Hilde Toresdatter Tangen (En kvinne fra Jerusalem) og Herman Hilde Pedersen (soldat). Foran i bildet: Mette Arnstad (Maria, Jesu mor) og Espen Hana (yppersteprestens tjener) Foto: Marie von Krogh

Foto: Marie von Krogh

Lidenskap kan føre til lidelse

Ordet Pasjon, har en dobbelbetydning: Det betyr både lidelse og lidenskap. Ordet kommer fra pasjonstiden, som er betegnelsen på de siste to ukene i fastetiden og frem til påskeaften, til minne om Jesu lidelse og død.

Penda Faal spiller Maria Magdalena i stykket, men også seg selv. En todelt rolle, som foregår både i Jerusalem og i Stavanger.

– Jeg kommer inn helt tilfeldig, som en tilskuer fra vår tid. Som en slags utfordrer, sier hun. - Hvem er Gud, spør jeg. Til slutt blir jeg også en del av historien.

Hun ler. Det kan virke komplisert, men igjen, historien om Jesu’ liv og død er en komplisert affære. Pasjon-spillet blir en søken etter å forstå.

Mette L. Arnstad og Anna Songe Møller, tok i 1998, initiativ til å lage Pasjon i Stavanger. De ønsket å gi teateret plass i kirken, slik som det var i middelalderen. Fra 2000 til 2013 ble fire Pasjon-spill gjennomført. Nå er målet å få til et annenhvert år.

Årets spill vil fremføres fra 5.april til 10. april.

LES OGSÅ:

Les også

Vitnemøte før Pasjon 2019

Mor Maria

I enden av den korsformede scenen sitter det en kvinne og stirrer stivt ut i luften. Hun sier ikke et ord. Bare følger med på kvinnen som blir dratt over gulvet, og på tjeneren som forteller om hans oppfatning Jesu’ siste dager.

– Å legge hånd på mannen krevde mot, sier tjeneren, spilt av Espen Hana. – Ja, vi var redde, for hans taushet.

Arnstad spiller Maria, Jesus sin mor. Hun var med på å starte Pasjon i Stavanger. Til vanlig jobber hun ved Rogaland Teater, nå er hun på utlån til Pasjon. Spillet er på én måte hennes hjertebarn.

– Vi vil stille spørsmålet: Hva er tro? Vi vil ikke forkynne, men stille spørsmål om vår kulturarv. Vi feirer ennå påske, derfor vil vi se på Jesu lidelser i dag: Hva vil det si i dag, spør Arnstad.

Hilde Toresdatter Tangen synger opera i Pasjon-spillet. Foto: Marie von Krogh

Foto: Marie von Krogh

– Verste påsken ever

Orgelet har nettopp spilt, men nå er det stille. Skuespillerne har nettopp sunget opera, utført monologer, eller blitt dratt langs gulvet.

– Kan man beskrive årets Pasjon-spill i en setning?

– Oi, den er vanskelig, sier Faal og lener seg tilbake.

– Verste påsken ever, kommer det fra skuespiller Hana.

– Vi ønsker nå, i 2019, å undersøke historien gjennom pasjon sin doble betydning. Lidelse i møte med verdens dødskrefter og lidenskap i møte med livets mysterium, forklarer regissør Berit Aarrestad og komponist Wolfgang Plagge.

Publisert: