Heftige fargesjokk

UTSTILLING: Disse fargesterke bildene er seg selv nok - men er det nok? spør vår kritiker.

Publisert: Publisert:

Elly Prestegård, «Syklus», kat.nr. 10 «uten tittel» Foto: Trond Borgen

  • Trond Borgen
    Kunstkritiker i Aftenbladet
Grade: 4 of 6 stars

Sandnes kunstforening: Elly Prestegård, Syklus, papirarbeider. Til og med 28. desember.

Kraftigere, heftigere farger finnes knapt i norsk samtidskunst. Elly Prestegårds utstilling i Sandnes kunstforening lader rommet med intens fargeglød; bildene springer meg rett i øynene, hopper ut fra veggen og lar meg ikke i fred. For de pirrer mitt nysgjerrige blikk: hvordan kan de være laget?

Fargene virker integrert i papiret på en helt spesiell måte, som om de er smeltet sammen med det, i det jeg vil kalle en teknisk og estetisk symbiose. Dette viser seg å være håndlaget papir, eksklusivt framstilt i Japan, av tradisjonsbærende papirhåndverkere i samarbeid med Prestegård. Dette Awagami-papiret er laget av lokalt dyrket japansk morbærtre, som i en prosess dampes, kokes og renses, til fibrene kan brukes til å framstille papir.

Det særegne er fargingen av fibrene, og blandingen av dem, før vannbehandling og tørking til papirflak. Det jeg ser er altså bilder hvor fargene ligger i selve papiret; de er en integrert del av papirframstillingen, og ikke, slik vanlig er, påført med pensel etterpå, på hvitt, nøytralt papir. Slik får fargene, per se, en særegen objektkarakter, noe som bidrar til at de så dramatisk springer ut av veggen.

Naturens syklus

Papiret, hentet fra trær, blir en bærer av impulser som skaper assosiasjoner til naturen – til landskap, skyer, vann, luft. Til bevegelse og solnedgang, til stjernetåker og mikroskopisk celledeling. Utstillingstittelen «Syklus» peker på denne sirkelbevegelsen, at naturen, i form av treet, forvandles til papir, som gjennom fargeprosessen og bruken av vann igjen forvandles til natur, i form av visuelle inntrykk. Kat.nr. 4, «uten tittel», kan minne om Emil Noldes landskapsmalerier på sitt heftigste og mest intenst fargemettede; kat.nr. 10 «uten tittel», antyder en mikroverden, kimen til alt liv. Det er lett å slippe fantasien løs foran disse bildene.

Elly Prestegård, «Syklus», kat.nr. 4 «uten tittel» Foto: Trond Borgen

Teknikken kalles «pulp painting», fibermassemaleri: vann, fiber, farge, i kombinasjoner som nok bare delvis kan kontrolleres under prosessen. Det ferdige resultatet blir da et sammenfall av håndverkerens og kunstnerens erfaringer, intuisjon og tilfeldigheter. Jeg har sans for kunstnere som stiller ut bilder hvor det tilfeldige, det uforutsette, spiller en aktiv rolle for det ferdige resultatet, hvor den grundige planleggingen og den store erfaringen ikke alltid skaper stålkontroll i en prosess som åpner for det uventede, det overrumplende. Jeg lar meg overrumple av de sterke fargene og de nærmest psykedelisk svingende formene; og jeg tiltrekkes av malerier som ikke er laget med pensel og oljefarge på lerret, men som framviser sin tekniske, håndverksmessige tilblivelse, med fargene inne i selve fibrene.

Seg selv nok

Men så stanser det akkurat her: dette er en tydelig meta-utstilling som stiller ut sine egne virkemidler, som kretser rundt seg selv som teknikk, medium og metoder i én stor sirkel den ikke kommer ut av. Dette er bilder som har seg selv som innhold, som er seg selv nok; de viser fram en interessant framstillingsform mer enn et interessant innhold utover denne formen. Prestegård har funnet en håndverksproduksjon som brukes til å lage et flott innfarget papir; men hva skal hun egentlig bruke den til? Utover det å stille ut et papir som hele tiden peker på seg selv og sin egen gestaltning? Jeg ser fargens materialitet, men er dette nok?

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 16-åring brakk nakken da han stupte – nå vil familien advare andre

  2. Flere biler involvert i ulykke i Kvinesdal

  3. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer

  4. – Nå må vi ikke gå i 22. juli-fellen!

  5. Gravid kvinne i dekning fordi legen mener hun er alkoholiker

  6. – Kona fikk valget om å forlate meg eller å finne seg i det

  1. Utstilling
  2. Trond Borgen
  3. Sandnes
  4. Anmeldelse
  5. Kunstanmeldelse