FILMANMELDELSE: Martin Scorseses japanske misjonsdrøm er en flott og tidivis dørgende kjedelig martyrvandring.

Liam Neeson er lost in Japan. Han er heller ikke mye med i filmen om misjonærenes og de japanske kristnes forfølgelse.
    Leif Tore Lindø
Grade: 3 out of 6
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

SILENCE, drama, 2t 40 min, 15 år, USA, regi: Martin Scorsese, med: Andrew Garfield, Liam Neeson, Adam Driver, Tadanobu Asano, Ciaran Hinds, Yosuke Kubozuka,

Dette skal være filmen Martin Scorsese har drømt om å lage siden 1966. Ja vel.

Rodrigues (Andrew Garfield) og Garupe (Adam Driver) er djupt overbevist om at de med skriften i hånd kan reise til Japan og redde pionermisjonær og åndelige far, Ferreira (Liam Neeson). Etter år med pinsler, tortur og kristenforfølgelse har han - etter sigende - trampet på Jesus-bildet, fått seg kone og barn og lever et svært lite jesuittisk sushi-liv i Japan. Dette skjer i 16-ett eller annet.

Proppfulle av tro, overbevisning og stiv dialog på knote-engelsk-portugisisk er de to prestene klare til å kjempe det godes kamp, selv om det innebærer å bli plaget. Og det blir de. Scorsese sparer ikke på torturscenene. Takk og pris for det, for ellers hadde det blitt en film som gikk fra mann japanvandrer via opplesning av stivt brev til mann kjadrer med Gud til mer vandring og sånn går nu dagan.

Korsfest dem

Det er lett å se Scorseses intensjon. Han vil snakke om tro og tvil, kultur- og religionsklæsj og i hvilken grad «vi» er åpne for «dem». Vel, Japan er, med unntak av en samling forkomne paradissøkende bønder, ikke interessert i noe disippelskap overhodet. Det harmonerer dårlig med naturen og politikken. Korsfest dem - og bli kvitt driden. Cirka hver halvtime er det tortur. De scenene vil dele menighetsrådet på Stokka som Rødehavet: De som synes det er «fælt, men sterkt, for det va jo sånn det va» og de som synes det er noe graps. Hedninger som bare liker film vil få testa sin episk-film-kondisjon mens de fryder seg over detaljene.

Rodrigues og en av de kristne bøndene må samle krefter når inkvisisjonen er i hælene på dem.

Filmen er, for de de interesserte skriftlærde, full av litt for åpenbare bibelparalleller. Tre mann på korset er med. Her er en flott Judas i Kichijiro (Yōsuke Kubozuka) som kommer inn og svikter folk hver halvtime for...300 sølvpenger. De japanske fariseere og skriftlærde i inkvisisjonen gjør forresten et mye bedre inntrykk på skjermen, når postkortavstanden fjernes, enn våre desillusjonerte europeiske venner. Andrew Garfield er hentet inn fra Spider Man-filmene fordi han ligner på Glansbilde-Jesus, noe Scorsese naturligvis spiller tungt på. Adam Driver, som er den mest spennende typen, kokes dessverre litt bort i kålen. De japanske skuespillerne herjer tidvis med de amerikanske.

Antitese

Fortellingen tar seg kraftig opp når inkvisisjonen plutselig blir folk og ikke en fjern trussel om et skarpt notat. Da får vår portugisiske Jesus endelig noen å forholde seg til som ikke er A) vettaskremte, B) Gud eller C) prestekompis. Det svinger litt når senioravdelingen av den japanske inkvisisjonen på snedig vis, ispedd halvtimestorturen, skal avluse presten.

Liam Neeson er forresten en parentes i starten og et semikolon i slutten. Bortkasta, men pent på plakaten.

Det er en flott film, men også en tidvis dørgende kjedelig og selvhøytidelig film. Til og med torturgrapset er flott filma med et dramatisk Japan som bakteppe. Men det hjelper bare litt. Den episke misjonsfortellingen forteller egentlig ikke så mye mer enn at folk mener de sjøl har rett og at hvis du henger dem opp ned lenge nok er det ubehagelig. Dessuten er det bedre å være rik enn fattig. Det kan du lese i Jærbladet.

Kanskje trengte Scorsese en antitese til «The Wolf of Wall Street», men denne stille og pinefulle ferden mot religiøst nederlag i Japan er virkelig ikke det helt store.

Andre kinopremierer denne uken:

1. Et familieselskap å blø for