Diktene hun elsker

Hun overlevde så vidt koronaen og fortsatte med platen.

Warren Ellis og Marianne Faithfull er gamle bekjente. Foto: BMG

  • Geir Flatøe
    Geir Flatøe
    Journalist
Publisert: Publisert:

Grade: 5 out of 6

Marianne Faithfull with Warren Ellis: «She walks in beauty» (BMG)

Etter Marianne Faithfulls flotte «Negative capability» i 2018, sender 74-åringen samarbeidet med Warren Ellis og produsent Head i en ny retning: Oppfyllelsen av hennes langvarige ønske om en poesiplate.

I sitt London-hjem leste hun inn dikt som ble sendt til Ellis i Paris, som ikke lagde melodier, men utnyttet erfaringen fra sine filmmusikk-plater med Nick Cave.

Innlesingen ble avbrutt av tre truende uker på intensiven da Faithfull pådro seg korona. Hun fortsatte så med Byrons «So we’ll go no more a roving» (1817), vemodig understreket av Vincent Ségals cello.

På Keats’ «To autumn» (1819) er Caves piano prikken over i-en.

Tennysons «The Lady of Shalott» (1832) er 12 hypnotiske minutter der sirkelen sluttes: Linjen it was the closing of the day ble gjenbrukt som it is the evening of the day da Mick Jagger skrev teksten til «As tears go by», Faithfulls gjennombrudd i 1964.

Uvanlig og flott.

Beste spor: «She walks in beauty», «To autumn», «So we’ll go no more a roving».

Publisert:

Plateanmeldelser

  1. Ukens anbefalte sanger

  2. Verden styres av en hemmelig gruppe, musikk­pressen er forkastelig og koronaen er falsk. Ellers har han det bra

  3. Hør på disse danskene eller gå glipp av et av årets beste album

  4. Deilig sommerpop fra britisk badeby

  5. Aiaiai! så det smeller når Stavangers tøffeste band møter rom-tradisjonen

  6. Hun overlevde så vidt koronaen og fortsatte med platen

  1. Plateanmeldelser
  2. Plateanmeldelse
  3. Anmeldelse