Stort drama når by møter bygd i Iran

Gjennom tre kvinneskikkelser fra fortid, nåtid og fremtid, gir «3 kvinner» et nydelig og fascinerende innblikk i Irans historie og vei videre.

Skuespiller Behnaz Jafari og regissør Jafar Panahi som seg selv på landsbygda i nordlige Iran. Foto: Arthaus

  • Elisabeth Bie
    Elisabeth Bie
    Journalist
Publisert: Publisert:

3 kvinner

iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Originaltittel: Se Rokh. Sjanger: Drama. Nasjonalitet: Iran 2018. Regi og manus: Jafar Panahi. Skuespillere: Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei. Lengde: 1 time 40 min. Aldersgrense: 12 år. Kinopremiere: 7. juni.

Grade: 5 out of 6

At han både har husarrest og arbeidsforbud som filmskaper, stopper ikke Jafar Panahi i å lage samfunnskritisk film om hjemlandet Iran, for deretter å smugle dem ut av landet. Stolen hans sto igjen tom da «3 kvinner» ble vist i hovedkonkurransen i Cannes i fjor, og stakk av med prisen for beste manus. Likedan da han vant Gullbjørnen i Berlin for «Taxi Teheran» i 2015.

Det er imponerende i seg selv hva Panahi får ut av et ikke-eksisterende budsjett og seg selv i de fleste posisjoner, også som den mannlige hovedkarakteren. Men «3 kvinner» er en imponerende film i seg selv: Gjennom tre særegne kvinneskikkelser, gir han et fascinerende portrett av dagens Iran: Én feiret skuespiller fra tiden før revolusjonen, en stor tv-stjerne i nåtiden, og en ung jente som blir bremset i sin skuespillerdrøm.

Bønn om hjelp

Åpningen er svært så dramatisk: En kjent og feiret iransk skuespiller mottar en video med svært desperat innhold fra en ung jente som drømmer om å bli skuespiller. Familien nekter henne å motta plassen på teaterskolen hun er tatt opp på, og hun bønnfaller den kjente kvinnen om hjelp til å overtale dem. Skuespilleren kontakter deretter sin venn, regissøren Jafar Panahi, og ber om hans hjelp. Sammen legger de ut på en reise til den lille fjellandsbyen på grensen til Tyrkia for å finne den desperate jenta.

Smart fortalt

De finner et isolert samfunn som følger med i tiden via tv og medier, men der inngrodde tradisjoner står mye sterkere enn i storbyen Teheran. Med sjarmerende og gjestfrie beboere, som tviholder på sin rett til å fordømme alle som lever på siden av de gjeldende tradisjoner og kjønnsrollemønstre. Deres selvrettferdige motstand mot å ta steget inn i en framtid som synes uunngåelig, og samtidig fordømmelse av fortiden, gir et presis og tankevekkende bilde på hvordan Iran forholder seg til resten av verden, slik Panahi ser det.

Fortalt med nydelig foto, fascinerende biroller og særdeles smart fortellerstruktur.

Les også

  1. Skuespiller dømt til 90 piskeslag

  2. Forbudt regissør på kino

Publisert:
  1. Film
  2. Iran
  3. Filmanmeldelse
  4. Anmeldelse

Mest lest akkurat nå

  1. Ny studie på demens: – Funnene er oppsiktsvekkende

  2. Torvik beklager e-post: – Ikke rasistisk ment. – Kan oppleves rasistisk, sier professor ved VID

  3. Fjell­bygda nektet å dø. Nå har de store planer

  4. Er norsk statsborger og disponerer leilighet i Norge. Må likevel på karantenehotell: – Dette er internering

  5. Hun jobber med overgrep mot barn: – Når jeg tror jeg har hørt det verste, kommer det bare noe nytt

  6. «Dette går ikke, Viking. Berntsen kan ikke få en slik avskjed»