Flott avslutning

Kammermusikkfestivalen sluttet som den begynte, med de tre sentralekomponistene på programmet: Bach, Dvorák og Peteris Vasks,inkludert fiolinduetter av Bartók.

Publisert: Publisert:

Kammermusikkfestivalen sluttet som den begynte, med de tre sentrale komponistene på programmet: Bach, Dvorák og Peteris Vasks, inkludert fiolinduetter av Bartók. Det var et godt poeng, som illustrerte hvor gjennomtenkt også det programmessige har vært ved denne festivalen.Mens vi på åpningskonserten fikk høre det enkleste av det enkle fra fiolinduettene, avsluttet purunge Åsmund Berge Jenssen og Lawrence Weinhold, også de elever fra Kulturskolen, med tre duetter fra slutten av Bartóks samling. Spilt med konsentrasjon og glød.Så klang Bachs første orkestersuite mektig og fyldig ut i katedralen, med SSO Klassisk og Fabio Biondi. Lett og dansende lød det, presist og med øre for den fine toneveven hos Bach. Blåsertrioen i forgrunnen var fremragende.Fra den imponerende produktive festivalkomponisten fikk vi denne gang et stykke for solo-klaver, «Spring Music» fra 1995. Vestard Shimkus formet stykket til sin landsmann med all den innlevelse og bravur man kan tenke seg. Klanger, triller, tonesvingninger og etter hvert cluster-klanger steg opp fra flygelet som fra den våknende natur. Den 20-årige virtuosen har en imponerende naturlig autoritet. Selve verket var det vanskelig å ta helt innover seg. Det ville vært lettere om det hele hadde vært improvisert, fremfor å gi skinn av å være høyt organisert musikk.I kammermusikkfestivalens 14-årige historie har Dvoráks klaverkvintett op.81 hatt mange storartede fremførelser. I min hukommelse står fremførelsen for to år siden som helt ekstraordinær. Det var et resultat av unge instrumentalisters intense og heftige møte, som slo gnister. Tolkningen i går var med Rosamunde-kvartetten og Ludmila Berlinskaia. Berlinskaia spilte som om hun ikke hadde gjort annet hele sitt kunstnerliv enn å samspille med denne fabelaktige kvartetten. Tolkningen i går illustrerte på bemerkelsesverdig vis det som er det andre store fortrinn med en kammermusikkfestival: At det kan komme til gjenomarbeidede tolkninger som går utenpå selv det beste man kan høre i en vanlig konsertsesong. Måten annensatsen, den elegiske Dumkaen, ble gjort til selve sjelen i verket på, var overveldende.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ruset mann vil svømme i Breiavatnet

  2. Nesten som i Syden

  3. Dette huset satte prisrekord i Sola

  4. Formel 1 fikk grønt lys: Dette blir startdato

  5. Overstadig beruset mann i båt på Jørpeland

  6. Har skrive romanar om sin eigen hardt prøvede familie

  1. Plateanmeldelse