Høyre og Ap bruker dine likes for å engasjere deg

Vi vil se større bruk av «big data» i valgkampanjer i fremtiden, mener forskere.

Når leder i Ap, Jonas Gahr Støre, og leder i Høyre, Erna Solberg, gjør seg klar til valgkamp i høst, utnytter de digitale spor personer etterlater seg på partienes nettsider og profiler på sosiale medier. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

  • Thea Storøy Einan
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Norges to største partier, Arbeiderpartiet og Høyre, oppgir overfor Aftenposten å bruke statistikk fra egne sosiale medier-profiler og nettsider til å analysere hvilket innhold og saker som engasjerer publikum.

I tillegg bruker de mulighetene til å annonsere i sosiale medier som de ulike plattformene gir. På Facebook for eksempel, rettes saker mot relevante målgrupper.

– Det handler om å være ute med relevant budskap til ulike grupper mennesker. Dette er uansett et godt stykke unna amerikansk valgkamp. Det er heldigvis slik at norsk regelverk for personvern vil legge naturlige begrensninger på hva som er greit og ikke, sier Ingrid Langerud, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet.

  • Aftenposten og Forskningsrådet arrangerer konferanse 5. april om hvordan digitaliseringen kommer til å endre Norge. Følg konferansen HER.

Alle partier med digital strategi

– Sosiale medier gir nye verktøy til å engasjere velgere, men det er fortsatt slik at alle velgermøter vi gjør ansikt til ansikt med folk har stor betydning for å vinne valg, sier hun.

  • Les også om at befolkningens krav på vern mot kriminalitet og alvorlige krenkelser på nett blir glemt.

Digitalsjef i Høyre, Christian Laland, mener det kommer til å bli viktig å forstå velgeres digitale atferd i fremtiden.

– Hvis vi kan bruke deler av de digitale sporene som blir lagt igjen på Høyres nettsider til å servere relevant innhold, ser vi på det som positivt. Det hersker liten tvil om at mye av valgkampen i år kommer til å finne sted i de digitale kanalene. Jeg forventer at alle politiske partier har lagt en digital strategi, sier han.

  • Facebook kan få uventet hjelp i kampen mot falske nyheter. Les hvordan HER.

– Politisk skandale med for mye «big data»

Forskning fra Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Oslo viser at nettselskapene praktisk talt har ubegrenset kontroll over innholdet ditt. Når de nye personvernreglene trer i kraft fra og med neste år, vil de som behandler store data få større forpliktelser til å gjøre det ordentlig, ifølge Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet. Foto: Ingar Storfjell

– I Norge skal data samles inn på grunnlag av samtykke. Politiske partier står på ingen måte fri til å skaffe seg all mulig slags data for å bruke det i politisk rettet reklame. Jeg anser det som et knefall dersom politiske partier går i en retning hvor de vil vite så mye om folk som i det amerikanske valget, sier Thon.

Datatilsynet forsker mye på store data og bruken av det. Thon tror vi vil se mer og mer at politikere bruker «big data» for å nå velgere, men tror ikke alle etablerte politikere kommer til å bruke analyser av digitale spor fra hver enkelt velger.

– Vi har ikke tradisjon for slikt i Norge. Politikere vil vokte seg vel fra det, ettersom det hadde blitt en politisk skandale hvis det ble kjent at de satt på registre over meningene til folk og annen sensitiv informasjon, sier Thon.

  • Slik forandrer teknologien verden akkurat nå. Les oppsummeringen vår fra teknologifestivalen South by Southwest (SXSW) i USA:
Joacim Lund: Slik endrer teknologien verden akkurat nå

Vet fortsatt lite om effekten

Ifølge medieforsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) Bente Kalsnes, legger både lovene og økonomi premisser for bruk av «big data» i norsk valgkamp.

– Relativt til andre land er det lite penger i norsk politikk. Bruk av «big data» er veldig kostbart, men vi ser at norske politikere i større grad enn før flytter annonsekronene fra papir- og nettaviser til Facebook for å få mer informasjon om velgerne, sier Kalsnes.

Hun mener det er en ufortjent stor «hype» rundt dataene.

– Vi vet fortsatt lite om hvor effektiv bruk av slik data i valgkamper er. Jeg er svært skeptisk til effekten informasjonen til Cambridge Analytica hadde i den amerikanske valgkampen. Man skal ikke ta for god fisk at de sitter på psykologisk data over alle amerikanere. Men mye tyder på at vi vil se mer av personrettet informasjon i fremtidens valgkamper, sier hun.

Publisert:
  1. Digital
  2. Data
  3. Datatilsynet
  4. Personvern

Mest lest akkurat nå

  1. Går inn for å forlenge smitte­vern­tiltakene i Stavanger til 8. februar: - Situasjonen er fortsatt svært alvorlig

  2. Bor du i borettslag, i Smeaheia, i Bjergsted, på Hinna eller har du hus i naturfarge? Da bør du lese dette

  3. Matvognen måtte etter­fylle tre ganger sist helg: Hytte­folket vil ha middag med til fjell­heimen

  4. Parkeringskaos i Brekko

  5. Søstrenes idyll i Ryfylke er truet av utbyggingsprosjekt: - Helt vanvittig

  6. To båter har gått ned på islagt fjord på Høle