Graffitidrone og grønn hagehjelp

Torsdag kveld åpnet den 92. utgaven av Vestlandsutstillingen i Kunsthall Stavanger. De 20 kunstprosjektene som stilles ut representerer individ og fellesskap.

Publisert: Publisert:

Cameron MacLeod viser frem verket "Graffiti Drone". Foto: Tommy Ellingsen

  • Ulrikke Valvik Mitchell
Denne artikkelen er over seks år gammel

Et kvarter før dørene offisielt åpner går det an å høre en knappenål falle inne i Kunsthall Stavanger. Et kvarter senere er det nåla i høystakken. Det var smikkfullt under åpningen av Vestlandsutstillingen 2014 torsdag kveld. Mennesker. Kunst. Øl.

Dronekunst

"Den en enes brød en annens død" er navnet på utstillingen. I alt 20 verk står utstilt.

– Jeg har malt dette med en drone.

Cameron MacLeod viser til den sorte skikkelsen på veggen — "Graffiti Drone", som skapelsen kalles. På gulvet ligger en for øyeblikket livløs gjenstand. Ja, det er en drone, og ja, den har sprayet graffiti på den snøhvite veggen. Med hjelp av MacLeod og en fjernkontroll, selvsagt. Dronen har fått montert radiostyrte spraybokser, og spraymaler på kommando fra MacLeod.

– Jeg har ikke bygd dronen selv, men jeg har redigert den. Den virker ikke superbra ennå, men det kommer seg, sier kunstneren og ser opp på veggen.

MacLeod er spesielt interessert i teknologiske trender, og hvordan disse påvirker kulturbildet. I "Graffiti Drone" setter han spørsmålstegn ved hvordan selvrealisering gjennom teknologi kan komme i konflikt med samfunnet og statlig kontroll.

Grønn glede

"Mennesket er et sammensatt vesen, parallelt med vår iboende egoisme er det sosiale fellesskap grunnleggende for vår tilværelse (...) Vi søker kunstprosjekt som reflekterer over ideer omkring individet og fellesskapet."

Slik lød deler av utlysningsteksten for utstillingen. Den følte Kristen Veste Rønnevik seg truffet av. Hans videoinstallasjon, "Gransking og eksistensberettigelse av prosjektet Grønn Au Pair", er et forsøk på å evaluere sin egen skikkethet til å gjennomføre et prosjekt.

– Jeg intervjuer meg selv.

Rønnevik trekker et sort fløyelsgardin til siden, og inne i en mørk boks er det montert et fjernsyn. På skjermen ruller en video av Rønnevik som intervjuer Rønnevik. Ved å spørre kritiske spørsmål til seg selv, ønsker han å kartlegge kvaliteter og svakheter i et fremtidig prosjekt.

Prosjektet går ut på at han i tre uker skal jobbe som au pair hjemme hos tre familier fra Etiopia, Polen og Thailand. Husarbeid og barnepass - gratis. Hensikten?

– Jeg vil se om min inntreden i de ulike familienes sfære kan bidra til økt gjensidig kulturforståelse, med en ambisjon om at alle involverte sammen skal ha en god og bærekraftig fremtid.

Rønnevik er mannen bak Grønn Hagepleie i Haugesund, og fikk ideen til prosjektet en dag han klippet hekken hos en kunde. Han kom til å tenke på vinteren - når det blir kaldt og mye snø. Slik dukket tanken opp: Jeg vil bli grønn au pair - om vinteren, i alle fall. Etterhvert ble tanken til et eget kunstprosjekt.

Stipend til amerikansk kunstkurator

En gaffel klirrer i et vinglass, og forsamlingen stilner.

– Det er stor stas å være her.

Nestleder i kommunalstyret for kultur og idrett, Bjarne Kvadsheim, står klar til å dele ut Stavanger kommunes kunstkuratorstipend, med en verdi på 50.000 kroner.

Etter en lang juryens begrunnelse-tale kommer det til slutt frem at vinneren er den amerikanske kunstkuratoren Heather Jones. Hun er invitert til å kuratere en utstilling for Kunsthall Stavanger, høsten 2014.

– Generelt er mitt mål å få hjelpe Stavanger til å bli et enda mer kreativt og internasjonalt kunstmiljø. Jeg vil fortsette arbeidet mitt ved Kunsthall Stavanger gjennom blant annet kuratorisk forskning, skriving og utstillingsplaner, sa Jones.

– Jeg vil dra på atelierbesøk i byen og snakke med kunstnere for å få en bedre forståelse av kulturproduksjonen i regionen, og forhåpentligvis forme flere, nye prosjekter og samarbeid slik at Stavangers kunstmiljø blir satt på det internasjonale kartet.

Geografiske ytterpunkter

– Jeg liker ikke å bruke ordet "fint" om kunst. Jeg synes utstillingen er veldig... Interessant. Helhetlig.

Den lokale kunstneren Linda Karin Larsen har selv et verk utstilt - en videoinstallasjon kalt "Free for all //// Cheap for all".

– Jeg tar for meg to årlige begivenheter. Den ene er fra Mali og en fiskefestival.

Hun snakker om det såkalte Antago-ritualet. Hvert år fisker innbyggerne så mye fisk de bare kan, før elva tørker ut. Klippene til installasjonen har hun hentet fra en BBC-dokumentar og fra Youtube-videoer.

– Den andre er Black Friday. Billigsalgfenomenet som markerer starten på julehandelen i USA.

– Jeg ser på likheter og ulikheter, og hvordan "Jeg'et" i de to ulike sammenhengene oppfører seg. Vestlige materielle verdier settes opp mot tradisjonelle afrikanske verdier.

Utstillingen skal stå frem til 13. februar.

Publisert: