Norske brukere stenges ute fra flere amerikanske nettsider

Det skjer på grunn av EUs nye personvernregler, GDPR.

Publisert: Publisert:

Illustrasjonsfoto: EU innførte nye personvernregler 25. mai. Da ble også europeiske brukere stengt ute fra en del amerikanske nettsider. Foto: DADO RUVIC / X02714

  • Anders Veberg
iconDenne artikkelen er over to år gammel

25. mai ble General Data Protection Regulation (GDPR) gjeldende i hele EU.

De nye reglene gjelder også nettsider som ikke er europeiske, men som europeere bruker. For å unngå bøter har noen amerikanske nettsteder, som The Chicago Tribune, gjort seg utilgjengelige i deler av Europa.

Det nye lovverket skal blant annet hindre at selskaper samler inn informasjon som du ikke vil dele.

Å bryte GDPR kan være kostbart. Nå kan det komme bøter på inntil fire prosent av omsetningen eller 20 millioner euro, avhengig av hvilken sum som er størst.

Slik ser det ut om du prøver å besøke The Chicago Tribune fra Norge. Foto: Skjermdump Chicago Tribune

– Positivt på lang sikt

«Vi jobber med saken og ser på løsninger som gjør at vi kan gi alle våre digitale tilbud også til det europeiske markedet», står det i beskjeden som møter deg om du besøker The Chicago Tribune.

Samme beskjed dukker opp hos flere aviser eid av mediekonsernet Tronc Inc: L.A. Times, New York Daily News, The Baltimore Sun og The San Diego Union-Tribune.

L.A. Times og New York Daily News er fortsatt tilgjengelige i Norge, men skal være nede i andre europeiske land, ifølge flere medier.

Tobias Judin, juridisk rådgiver i Datatilsynet og GDPR-ekspert, tolker grepet positivt.

– Det er dumt hvis de ikke har de tekniske løsningene på plass ennå, men på den annen side viser meldingen at de tar reglene på alvor og faktisk gjør endringer. Det er positivt på lang sikt, sier Judin.

Et annet mediekonsern, Lee Enterprises, gjør det samme. De eier 46 lokale amerikanske dagsaviser som nå er utilgjengelige i Norge.

Jeff Bezos, verdens rikeste mann, eier avisen The Washington Post. De tilbyr nå et eget «EU-abonnement» for å holde seg innenfor GDPR. Foto: J. Scott Applewhite / TT NYHETSBYRÅN

Kritikk mot Washington Post-abonnement

Heller ikke Washington Post, som eies av verdens rikeste mann, Amazon-sjefen Jeff Bezos, er upåvirket av EUs nye regler.

De tilbyr et eget EU-abonnement uten annonser på sidene eller noen form for sporing fra tredjeparter, altså aktører som ikke er Washington Post eller deg selv.

Det tilbudet koster 245 kroner mer i året enn et vanlig abonnement.

Washington Post tilbyr nå et nytt abonnement som de kaller «Premium EU». Der slipper du annonser og sporing fra annonsører. Tilbudet kan bryte med GDPR. Foto: Skjermdump Washington Post

Tech-nettsiden Digiday har vært i kontakt med Washington Post. Deres visepresident for markedsføring, Miki King, sier at dette er et tilbud avisen har jobbet med i lengre tid, blant annet for å forsikre seg om at de følger GDPR.

Digiday stilte også spørsmål om tilbudet i det hele tatt er lovlig, men det ville ikke avisen kommentere. Men den britiske konsulenten Tim Turner, som hjelper selskaper med å følge GDPR, tror tilbudet kan bryte reglene. Slik han ser det, tvinges de som ikke kan eller vil betale, til å la seg spore istedenfor.

Tobias Judin i Datatilsynet er skeptisk.

– Et slikt samtykke er ikke helt frivillig. Dermed er det ugyldig etter GDPR. Hvis noen tilbyr tjenester til eller sporer adferden til europeiske brukere, må de følge GDPR uten å ta betalt for det, sier Judin.

En talsperson for Washington Post skriver dette i en e-post:

«Vi mener at det å gi ulike tilbud til leserne våre, også versjoner av siden vår som ikke inneholder annonser, gir oss frihet til å balansere mellom å gjøre vår selvstendige og profesjonelle journalistikk tilgjengelig for så mange som mulig samtidig som vi overholder forpliktelsene våre».

Talspersonen kommenterte ikke spørsmålet om et potensielt brudd på GDPR.

Denne beskjeden dukker opp dersom du, som innbygger i et europeisk land, ønsker å abonnere på et nyhetsbrev fra CNN. Foto: Skjermdump CNN

Nyhetsbrev fra CNN utilgjengelige

EUs nye regler kan også ha påvirket CNN. Dersom du besøker CNNs samleside for nyhetsbrev, blir du møtt av en beskjed om at de «dessverre er utilgjengelige i din region, men vi jobber med løsninger for å gjøre innholdet vårt tilgjengelig for deg igjen».

De opplyser ikke om dette har noe med GDPR å gjøre, og ikke alle CNNs nyhetsbrev er påvirket. For eksempel er det mulig å abonnere på Pacific, med nyheter og analyser om teknologi og medier, fredag formiddag.

Aftenposten har kontaktet både CNNs pressetjeneste, Lee Enterprises og Tronc Inc., men vi har foreløpig ikke fått svar. Saken er oppdatert med svar fra Washington Post.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Dette blir dyrere i Stavanger neste år

  2. Påvist Covid 19 hos ansatt ved Tau Mek Verksted

  3. Dortmund-profil skryter av Haaland-egenskap:– Virkelig enestående

  4. Denne kreftforma er spesielt utbreidd blant menn i Rogaland. Dette kan vere forklaringa

  5. Nakstad: – Må gjøre endringer for å få kontroll på pandemien

  6. Silje rydder bare et kvarter hver dag. Likevel er det strøkent. Her er hennes beste tips

  1. Personvern
  2. GDPR
  3. Medier
  4. Teknologi
  5. EU