Soloutstilling fra Nuart-hjernen

I ti år har The Dotmaster vært sentral i oppbyggingen av Nuart-festivalen. Nå har han tatt med seg søppelputer, frekke unger, falske penger og billige originaler til sin egen soloutstilling.

Publisert: Publisert:

Leon Cullinane aka The Dotmaster. Foto: Ivar Vasstveit

  • Leif Tore Lindø
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

The Dotmaster heter egentlig Leon Cullinane. Han begynte å lage kunst på gata i Brighton på 90-tallet, i en periode da gatekunsten var blomstrende. Brighton er blant stedene som har vært sentrale for utviklingen av en kunstretning som blant annet har et kritisk syn på alt fra kommersialisme og forbruk til makt og maktmisbruk. Cullinane har i seg det syrlige, britiske synet på media, reklame, kunsthistorie og politikk – ofte med litt mørk, skrap humor. Det skinner også gjennom i utstillingen "Cutting comments" som åpner i Reed Projects Gallery i Stavanger. Her er unger som tagger på Mona Lisa, unger som viser fingeren, en variant av Michelangelos "The Creation of Adam", aper, hunder, legomenn og luksussøppel.

— Siden dette markerer at jeg har et tiårsjubileum i Stavanger, tenkte vi at en slags "greatest hits" var på sin plass, sier Cullinane.

I 1999 satte briten sine føtter på norsk jord for første gang. Et par jobber i Oslo og Bergen senere kom han i kontakt med Martyn Reed og Nuart-festivalen i Stavanger. Arbeidet med new media, graffiti og gatekunst var felles grunn, og siden 2005 har Cullinane vært en sentral del av Nuart-festivalen, både som kunstner og medkurator. Hvert år dukker han opp og er kaospilot når byen tar imot noen av verdens beste gatekunstnere. Cullinane nettverk og kontakter har vært helt avgjørende for utviklingen av Nuart-festivalen.

— Han er hjernen. Jeg bare koker kaffe, sier Nuart-sjef og gallerieier Martyn Reed.

Det humres.

Billige originaler

The Dotmaster har, i tillegg til å være kurator, laget kunst selv i Stavanger. Det mest synlige er den store teddybjørnen med påskriften "Toy" som står på en vegg i enden av Pedersgata.

Denne bamsen er et av flere veggbilder The Dotmaster har laget i Stavanger i forbindelse med Nuart-festivalen. Foto: Fredrik Refvem

Toy-temaet går igjen på flere bilder, samt et trykk av en legomann som er spesiallaget for Stavanger.

— Et billig trykk, som alle kan ha råd til. Jeg hater pengesnakk, men jeg er opptatt av dette. Nå ser vi at prisene på gatekunst er helt ville. Det ekskluderer svært mange fra å kunne få kunst de liker på veggen hjemme. Vi gjør noe med det, sier Cullinane.

I tillegg til lego-printen har han laget en hel vegg med små originalverk der prislappen er 700 kroner.

— Igjen, gi dem som vil en mulighet til å skaffe seg et verk. Vi lager ting ute, som alle kan se, men folk vil ha ting hjemme også. Jeg forstår at anerkjennelse og stadig flere samlere gjør at prisene galopperer, men vi må ikke lage inngangsprisen så høy at vanlige folk ikke har en sjanse. Selv ikke i rike Stavanger kan alle bruke mange tusen på store originaler i dyre rammer.

Søppel og Starbucks

I 2012 hadde han sin første utstilling i Stavanger. Den gang boltret The Dotmaster seg i søppel kombinert med overklasse og forbruk. Chanel-handleposer og skrot, Louis Vuitton-poser med sprayflasker og søppel og Tesco-poser og lignede ting var motivene. Bildene hang gjerne i barokke rammer som understreket motsetningen mellom stygt og vakkert.

Denne jenta som sprayer et bilde av seg selv som sprayer på Mona Lisa henger i vinduet på Reed Project Gallery som et velkommen til utstillingen "Cutting comments" med The Dotmaster.

Noen av motivene dukker opp igjen i årets utstilling, "Cutting Comments". Chanel-veskene, for eksempel. Som en forlengelse av søppel-temaet har Cullinane laget puter som ser ut som svarte søppelsekker.— Hvis du har en fin sofa i et fint hus, hvorfor ikke lage litt uorden med et par søppelsekker? spør Cullinane.

I søppelbildene er det avfall fra McDonalds og andre store kjeder. Vi spør Cullinane om han kunne laget en Starbucks-variant, i anledning åpningen i Stavanger. Da blir han lettere oppgitt, tenner seg en røyk og serverer en liten tirade.

— Oh, for fu#& sake: Stavanger er en nydelig by. En fin havn, nydelige små trehus, trange gater og fine folk. Hvorfor skal dette bli mer og mer som alle andre steder i verden? McDonalds, Burger King, Starbucks... Byer mister litt av seg selv hver gang de store kjedene dukker opp. Jeg har Stavanger som en slags andre hjemby, og det kommer jeg fortsatt til å ha. Men Starbucks? En kafé som ikke engang klarer å lage i nærheten av akseptabel kaffe? Kom igjen...

Publisert:

Les også

  1. Maijazz mistet 800.000,- Nuart leter etter private penger

  2. Velkommen, kunstår 2015