Flott gjort

PLATE: Hun vender tilbake til franske stilen, men nå med egne sanger.

Stavanger-bosatte Britt-Synnøve Johansen har med seg Rasmus Solem, Allan Vigre, Magnus Rød Haugland, Bjarte Mo, Bendik Andersson, Vidar Kenneth Johansen og Sebastian Gruchot i studio.
Publisert: Publisert:
Grade: 5 out of 6

Britt-Synnøve Johansen: «Mørk salong» (Balder)

Tilbake i 2001 turnerte Britt-Synnøve Johansen med gamle Édith Piaf-sanger oversatt til norsk, og platen kom året etter. Nå vender hun tilbake til den franske chanson-stilen, men denne gang med egne tekster og melodier skrevet av Ragnvald Wernøe. Sangene er ikke de samme klassikerne, men framførelsen er til gjengjeld bedre. Mens det før dreide seg om en kabaret vrien å overføre til plate, er dette skreddersydd for formatet. Intimiteten i «Sorgen» er trøstende, mens «Du og eg, Bruno» er en eksplosjon som Kaizers kunne vedkjent seg. Mannekoringen i spreke «Linedans» er herlig. Litt merkelig åpner hun med «Svevesøvn», et selvskrevent sistekutt, og fortsetter med den opplagte åpningen «Gata vår». Kanskje fordi bonuskuttet «Songen min til deg» forstyrrer rekkefølgen. I «I ein mørk salong» får vi franske r-er, mens «Den varme sommarvind» forsvarer navnet. «Det måtte komma» er vemodig vakker, og dette er Johansens beste plate.

Beste spor: «Sorgen», «Du og eg, Bruno», «Det måtte komma».

Publisert: