Konserthuset: - Besøkstallene skal opp

Stavanger Konserthus har nesten doblet besøket etter det nye huset sto ferdig. Konserthusdirektøren tror talle vil stige på sikt.

Publisert: Publisert:

Konserthusdirektør Per-Harald Nilsson Foto: Jon Ingemundsen

  • Leif Tore Lindø
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I Stavanger ble billettsalget i Konserthuset nesten doblet da det nye konserthuset sto ferdig. Tallene har nå stabilisert seg på cirka 250.000. Fem år etter det nye huset sto ferdig, tråkket billettkjøper nummer en million over dørstokken.

– Vi har stabilisert oss på dette platået. Nå tror jeg vi får en konsolideringsfase, men vi skal videre opp. Hvor mye og hvor fort det skjer er jeg ikke sikker på, men vi forventer at tallene vil stige, sier konserthusdirektør Per-Harald Nilsson.

Noe tall vil han ikke kaste ut, men han tror på ingen måte taket er nådd. Han frykter heller ikke den digitale konkurransen BI-professor Anne-Britt Gran luftet i Aftenbladet på onsdag.

– Norge er på topp når det gjelder strømming av musikk i verden. Samtidig er det rytmisk musikk som øker mest hos oss. Folk hører mer musikk - og de vil gå mer på konsert. På vårt felt har den økte digitale bruken ført til større interesse, sier Nilsson.

Støtten går ned

Stavanger Konserthus har et offentlig driftstilskudd på snaue 10 prosent av budsjettet. Da huset åpnet var summen 12 millioner. I 2017 er dette redusert til 7 millioner kroner. Kommunens bidrag til driften av Konserthuset har vært diskutert, særlig når kommuneøkonomien har blitt trangere.

– Vi har gjennomgått en ganske radikal effektivisering av huset. Målet vårt er å drive så selvstendig vi kan innenfor de rammene vi har. Tilskuddet fra Stavanger kommune er viktig for at vi skal kunne produsere og arrangere en del ting selv, og ikke bli et rent utleiehus. Sånn sett er tilskuddet et kulturpolitisk grep.

Suksesshistorier

Nilsson opplever ikke at det er et mål om at Konserthuset skal klare seg uten tilskuddet på sikt.

– Vi har som utgangspunkt at dagens nivå videreføres. Stavanger Konserthus kunne blitt et mer passivt hus dersom denne støtten forsvant, og det er ikke et mål. Sammenlignet med lignende hus andre steder er heller ikke nivået i Stavanger særlig høyt, sier han.

I likhet med Rolf Cato Raade, styreleder i Norsk Kultuhusnettverk, mener Per-Harald Nilsson at kulturhusbyggingen i Norge i all hovedsak er en suksesshistorie.

– Etableringene av konsert- og kulturhus blir alltid møtt med en viss skepsis i forkant. Når de blir tatt i bruk, blir folk veldig glade i dem. Frykten for overetablering, at husene er for store og for dyre ser jeg heller ingen grunn til. Disse husene har aldri vært så godt besøkt som nå. Det er heller ingen ting som tyder på at interessen går ned, snarere tvert imot.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Oppfordrer til Halloween-feiring for de minste barna

  2. Sykefraværet gikk ned, men ikke nok. Nå får de en sjanse til

  3. Silje fikk topp­karakterer og er ingeniør. Nå jobber hun i kles­butikk

  4. Gutt påkjørt på Bryne

  5. To nye smittetilfeller i Sandnes onsdag

  6. Klar melding til egen minister: Grav ut Domkirken!

  1. Kommuneøkonomi
  2. Stavanger
  3. Stavanger Konserthus