Det flyvende Frida Hansen-teppet er hjemme

Utfallet av en tautrekking mellom to standhaftige damer for 100 år siden har gjort at Frida Hansen-teppet «Danaidernes kar» har flydd verden rundt, før det endelig landet i Stavanger.

Publisert: Publisert:

På fredag var Elisabeth Brautaset i Stavanger for å være med på avdukingen av Frida Hansen-teppet «Danaidernes kar», som har vært i familien eie i hundre år. Nå henger verket i Stavanger Kunstmuseum. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad

Noen tepper flyr mer enn andre, og Frida Hansen-teppet som nå henger i Stavanger Kunstmuseum har virkelig vært på vingene. «Danaidernes kar» har vært i familien til Elisabeth Brautaset siden hennes farmor, Ragna Bachkes, tid, og vi skal tilbake til 1914.

Ragna Bachke var en livlig og utadvendt dame med interesse og anlegg for kunst. Hun hadde alltid håndarbeid med seg, enten det var strikketøy, broderier eller andre ting. Hun lærte seg også å veve, og det er her Frida Hansen kommer inn i bildet. Ragna Bachke var fascinert av Hansens veving, og hun ville svært gjerne gå i lære hos Hansen for å kunne lage billedtepper. Men Frida Hansen var ikke umiddelbart interessert i å ha Ragna hos seg. Hva skulle egentlig en fin frue, en diplomatfrue med mer enn nok å ta seg til, gjøre bak veven? Nei, hun var ikke seriøs nok. Det ville ta tid og kreve et stort engasjement for å lære det som måtte læres, og Hansen tvilte på at fruen hadde det i seg. Hun var heller ikke den første som forsøkte å komme innpå mesteren, men svaret var nei.

Foto: Oddbjørn Erland Aarstad

Frida Hansen ville rett og slett ikke vite av henne, men om Hansen var sta, så var ikke Ragna Bachke heller en som ga seg. Til slutt fikk Bachke det som hun ville. Hun ble elev, fikk en time til dagen, og de to fant ut av det sammen.

– Etter at Ragna kom godt i gang, tok Frida Hansen tilbake det hun
hadde sagt til henne og sa at hun var både dyktig og tålmodig. Ragna ønsket å lage et stort teppe, en kopi, av ett av Frida Hansens arbeider. Til slutt laget hun en kopi av «Semper Vadentes», forteller Elisabeth Brautaset, som er barnebarnet til Ragna Bachke.

Kjøpte originalteppe

Sistnevnte kjøpte også et av Frida Hansens tepper, «Danaidernes kar», noe som trolig skjedde etter en utstilling på Frogner i 1914. Og nå startet en lang reise for kunstverket. Halvard Bachke, Ragnas ektemann, var nemlig diplomat.

– Ragna og Halvard dekorert sine ulike residenser med «Danaidernes Kar». Det var med til Washington og til Paris, og på bilder av de to ser vi ofte Frida Hansens teppe på veggen.

Diplomatiet og ambassadørgjeringen ble også en sentral del av Elisabeth Brautasets liv. Hennes mann, Tarald, har vært ambassadør i London og Paris. De har tatt med seg teppet der de har bodd. Mens de var i London, ble teppet med på en stor utstilling i Victoria and Albert Museum, deretter gikk utstillingen til Indianapois Museum og så til Fine Arts Museum of San Francisco.

Nå er de pensjonister, og hva gjør man da med et slikt kunstverk? Det er et stort teppe, og kan ikke henge i en leilighet med vanlig takhøyde. Etter noe tankearbeid fant Brautaset ut at det beste var å få det på museum.

– Vi har hatt stor glede av det selv, og nå ønsker vi at flere skal kunne se det. Da var det naturlig at Stavanger Kunstmuseum ble den nye eieren. De har allerede en flott Frida Hansen-samling, og vi forsto at de var interessert i å utvide med flere verk.

Landet i Stavanger

Med hjelp av en donor fikk museet kjøpt verket. Det er nå renset og fikset på. Brødsmuler og småkryp og hva som måtte ha tatt bolig i kunstverket er borte, og på fredag kunne Frida Hansen-samling ved museet presentere ett nytt verk.

Etter over hunder år i familien eie, måtte det litt betenkning til før Brautaset bestemte seg for å selge.

– Man har selvsagt noen bindinger til et slikt verk, et arvestykke med lang historie. Men da vi først bestemte oss for å slippe ta i det, kunne det ikke kommet på bedre hender. Museet har både kompetansen og muligheten til å formidle kunstverket til publikum. De kan også ta vare på det på en helt annen måte enn det vi kan, sier Brautaset.

Nå kan altså interesserte se et nytt verk av den store veversken i Stavanger, og hvem vet hvor teppet hadde vært om ikke Ragna Bachke sto så hardt på kravene for hundre år siden.

Publisert: