Forfriskende om usympatisk kvinne

Vi har hørt mange historier om barnslige menn som forsømmer familien for å følge drømmene sine. I «Wild Rose» er det en umoden kvinne som tar denne rollen.

Publisert: Publisert:

Jessie Buckley gjør en strålende innsats som den aspirerende country-stjernen Rose-Lynn.

Wild Rose

Sjanger: Drama / Musikkfilm. Skuespillere: Julie Walters, Jessie Buckley, Sophie Okonedo, Craig Parkinson. Regi: Tom Harper. England, 2019. Lengde: 1 t. 40 min. Aldersgrense: 9 år.

Grade: 4 out of 6 stars

Allerede i de innledende minuttene får vi et lite flatterende inntrykk av hovedpersonen i Tom Harpers «Wild Rose»: Den unge countrysangeren Rose-Lynn (Jessie Buckley) slipper ut fra fengsel, og det første hun gjør er å oppsøke kjæresten, som hun har seg med midt på en gressplen i et heller trafikkert strøk. Det er lett å se for seg at hun er ei sorgløs jente som forståelig nok feirer friheten, men som kanskje mangler litt av de hemningene de fleste andre har med seg i bagasjen. Men så viser det seg i neste sving at Rose-Lynn har to små barn som også venter på henne, hjemme hos mormoren, glimrende spilt av Julie Walters.

Et stort barn

At hun prioriterte å treffe kjæresten først, sier mye om hva slags mor Rose-Lynn er, men etter hvert forstår vi at den tilsynelatende grenseløse egoismen hun utviser i de fleste sammenhenger, mest av alt handler om at hun fortsatt er et barn selv, i hvert fall mentalt. Et barn som bare vil følge drømmen sin om å bli en stor country-stjerne i Nashville. Og Rose-Lynn har virkelig en fantastisk stemme. Hun opptrer jevnlig på en litt lurvete klubb i hjembyen Glasgow, en by hun for øvrig har satt alt inn på å komme seg vekk fra.

Men det er ikke så lett å slå igjennom, verken nasjonalt eller internasjonalt, når du er utstyrt med en elektronisk fotlenke og i tillegg er aleneforsørger for to små. Og dette er ikke det eneste problemet til vår anti-heltinne. Vel er hun flink til å synge og opptre, men har hun egentlig nok på hjertet til å ta skrittet opp fra noen som framfører coverversjoner av andres sanger til en artist som står på egne bein? Det er i grove trekk denne reisen filmen handler om.

Idealister og opportunister

Vel hjemme fra fengsel må Rose-Lynn i alle tilfeller finne seg en annen inntektskilde enn musikken, og skaffer seg jobb som hushjelp hos en velstående familie. Her møtes idealismen hos de privilegerte og opportunismen til den som ikke er det på måter som ikke alltid er like sjarmerende, men som nok ikke er så langt fra slik verden ofte fungerer.

Rose-Lynn er en stilig figur på mange måter, et tilsynelatende ekte menneske, på godt og vondt. Hun tryner og reiser seg igjen, gang etter gang, og lærer ikke nødvendigvis av alle sine feil. Men regissør Harper skaper fine lyspunkt i elendigheten, noen av dem er forutsigbare og havner nesten i klisjéfella, men filmen er likevel fornøyelig, mye takket være hovedrolleinnehaverens sterke prestasjon. Ikke minst er det forfriskende at rollen som den uansvarlige, egoistisk artisten som er villig til å ofre alt for karrieren sin, for en gangs skyld spilles av en kvinne.

Publisert: