Nå må Kristoffer Joner lære å dirigere

Kristoffer Joner skal spille dirigent i en ny dramafilm. Denne uka besøkte han Stavanger symfoniorkester for å se hvordan en proff dirigent jobber.

- Å se hvordan dirigent Christian Vasquez kommuniserer med musikerne og hvor fort de jobber, er overraskende, synes skuespiller Kristoffer Joner. Til høyre produsent Jarle Bjørknes i produksjonsselskapet Incitus. Foto: Marie von Krogh

  • Kristin Aalen
    Kulturjournalist
Publisert: Publisert:

- Jeg er ingen research-type. Men wow, å være til stede i konsertsalen da Christian Vasquez øvde med orkesteret, ble en intens opplevelse. Det var vanskelig å lande etterpå, sier Kristoffer Joner og drar hånden gjennom det bølgende håret.

– Ba-ra-ta-ta-ta-ta-ram! roper en t-skjortekledd Vasquez fra dirigentplattformen for å få strykerne til å holde rett tempo i et vrient parti av Béla Bartók. Brått avbryter han dem, vil ha omstart fra takt 22, får musikerne i gang igjen mens hans veiver med armene, fortere og fortere, stanser på ny og sier: - Prøv å spille dette partiet utenat, det er mulig.

- Å, jeg ville blitt så nervøs hvis dere tok bilde av meg med taktstokken foran musikerne, sukker Kristoffer Joner. - Men jeg har fått stille dirigent Vasquez noen spørsmål. Foto: Marie von Krogh

Det er dag 2 av Joners besøk i Fartein Valen-salen, og vi spør om han vil fotograferes med taktstokken i hendene foran musikerne. Svaret kommer kontant: - Å nei, jeg ville blitt så nervøs! Men jeg har fått stille Vasquez noen spørsmål.

Enda godt skuespilleren ikke vet hva konserthusorganist Nils Henrik Asheim sa ute på gangen da han kommenterte Joners besøk i Konserthuset:

- Jeg har ennå til gode å se en skuespiller klare å dirigere troverdig på film. Skuespillere løfter armene mens de følger musikken. Det blir akkurat litt for seint. Proffe dirigenter ligger litt i forkant, ellers går det ikke.

Kjærlighetshistorie

For ett år siden fikk produsent Jarle Bjørknes i stavangerselskapet Incitus lese manus til ”History of love” av den slovenske regissøren Sonja Prosenc.

- Fortellingen traff meg. Det handler om en ung kvinne, Iva, som har mistet moren sin i en ulykke. Fordi hun selv er hørselshemmet, har hun ikke kunnet ta del i morens musikkopplevelser. Så kommer hun på sporet av Erik, gjestedirigent i byen, og oppdager at han og moren hadde et kjærlighetsforhold. Sammen gjenskaper de fortiden.

Les om Joners forrige film her:

Les også

Rørende kickstart for numment hjerte

Å ville, men ikke kunne elske og å ta vare på sitt barn. «Hjertestart» skildrer sterkt og rørende hvordan en far…
Les også

- Jeg tror det er mange som tviler på om de gjør en god nok jobb som foreldre

«Hjertestart» handler om en far som ikke klarer å bli glad i sønnen sin.

– Var Kristoffer Joner et opplagt valg for rollen som orkesterdirigent?

– Egentlig ikke. Vi har lett for å se ham for oss i nevrotiske roller. Men jo mer jeg leste i manuset, desto mer tenkte jeg: Erik er jo Kristoffer. Og da jeg fikk sendt bilder og noen videolinker av Joner til regissøren, svarte hun at det var han de var på jakt etter.

Utlending

– Jeg visste at dirigenten i manuset mitt måtte være utlending, sier Prosenc til Aftenbladet.

– Det eneste Erik har felles med den kvinnelige hovedpersonen, er at begge elsket samme kvinne, Ivas mor. Da Kristoffer besøkte oss i Ljubljana i august til prøvefilming, fant han straks tonen med skuespiller Doroteja Nadrah i rollen som datteren.

– Joner, hvorfor sa du ja?

– Jeg falt for det litt romantiske prosjektet med en nesten døv jente som blir svært kreativ i forsøket på å forstå sin mor. Jeg liker dramafilmer, og jeg liker Sonjas måte å jobbe på. Hun er behagelig å ha med å gjøre og arbeider med et lite crew. Det passer meg godt.

Les også

Familiefloker på filmduken

KOMMENTAR: Konflikter mellom foreldre og barn dukker stadig opp på kinolerretet.

- Vi fant raskt tonen sammen under prøvefilming i Slovenia sist sommer, sier Kristoffer Joner og regissør Sonja Prosenc. Foto: Marie von Krogh

Oscarkandidat

Prosenc laget i 2014 ”The Tree”, en kammerspill som vant flere priser og ble Slovenias oscarkandidat.

– Debutfilmen din var stillferdig med lite dialog. Blir ”History of love” noe lignende?

– Nei, atmosfæren blir annerledes. Jeg vil bruke thrilleraktige elementer uten at det blir en sjangerfilm.

– Lite dialog blir det. Dette er ikke Woody Allen, repliserer Joner kjapt. – Det blir en psykologisk reise, mye fysisk bevegelse ute i naturen og tidvis ganske dramatisk. Enkelte scener skytes på en elv som renner fra Slovenia inn i Italia.

Orkesterets innside

Også Prosenc har fulgt SSO-prøvene denne uka for å lære hvordan en dirigent jobber.

– Subito! Don´t rush. Da-ka-da-ka-di, re-di-dadadarada, sier Vasquez til klarinettisten og ber ham spille et rytmisk krevende parti om igjen. Det gjør musikeren straks, nå så overbevisende at dirigenten avbryter ham med tommel opp. Strykerne slår buene på instrumentene til applaus.

– Hvilken nytte har du som regissør av å høre dette?

– Dette er svært fascinerende. I filmen skal vi vise hvordan Erik arbeider med musikerne under øvelse, pluss litt fra selve konserten. Historien fortelles gjennom Ivas perspektiv. Hun kommer til en orkesterprøve og får oppleve det samme som vi har gjort her i Konserthuset.

Skuespiller Kristoffer Joner og regissør Sonja Prosenc har denne uka vært flue på veggen under prøvene med Christian Vasquez og SSO i Stavanger konserthus. Foto: Marie von Krogh

Hørte mye klassisk

Joner skyter inn:

– Jeg har hørt mye på klassisk musikk fra jeg var liten, og alle vet hvor stivpyntet et orkester er under en konsert. Men jeg har aldri før sett tilblivelsen av en konsert fra innsiden, og hvordan de arbeider for å bygge opp et stykke, som i en teaterforestilling. Alle dirigenter har sin stil, og i filmen vil jeg dirigere på min måte. Men det er en trøst i å se at også musikere gjør feil underveis.

Musikalsk planlegges det to uttrykk i filmen – electro ved den slovenske bandet Silence og Laibach og symfonisk musikk.

– Kan Stavanger symfoniorkester være aktuelle til å spille inn noe av filmmusikken?

– Det er ikke bestemt ennå, men muligheten er absolutt til stede, sier Prosenc.

Vel, da er det ikke utenkelig at Kristoffer Joner ender på podiet i Fartein Valen-salen og svinger taktstokken over SSO mens kamera går.

Publisert:

Mest lest

  1. Brudd på vannledning i Sandnes

  2. Prestens datter døde - nå er han regionleder i Human-etisk forbund

  3. Mastrafjord­tunnelen er åpen igjen etter røyk­utvikling fra bil

  4. Viking-framtiden i det blå: Her er trenerens krav til mannen som fikset poeng mot Start

  1. Kristoffer Joner
  2. Stavanger
  3. Film
  4. Konsert
  5. Musikk