Sommerserie: Slik var debuten for noen av våre mest kjente lokale artister og forfattere

I sommerens podkastserie «Debuten» stifter Aftenbla-bla nærmere bekjentskap med noen av våre mest kjente og kjære artister og forfattere – og hvordan det hele startet.

Thomas Dybdahls debutplate «That Great October Sound» blir stadig nevnt når det skal lages lister over de beste norske utgivelsene. Foto: Kristian Jacobsen

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
– Hadde lyst å legge meg i grøfta og forsvinne

Janne Stigen Drangsholt prøvde å koble et fugledrap med å være «lost in translation» i Japan i debutboka «Humlefangeren». Foto: Kristian Jacobsen

Janne Stigen Drangsholt forteller om sin romandebut:

Janne Stigen Drangsholt, nyopprykket professor i engelsk litteratur ved Universitetet i Stavanger, debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2011, med romanen «Humlefangeren». Siden skulle ho bli kjent og kjær for sine Ingrid Winther-bøker. Men debuten gjekk ikke helt sånn som hun hadde tenkt.

Da Stigen Drangsholt tok mot til seg og sendte sine første 50 sider til et forlag i håp om å få gitt ut ei bok, fikk hun beskjed om at ho ville få en tilbakemelding i løpet av 3 uker.

Så hørte hun ikke mer.

– Det var så fælt. Jeg fortrengte hele greia. Av og til når jeg jogget, når jeg var veldig sliten, kunne tanken slå inn: Du sendte verdens dårligste manus til Tiden Norsk Forlag. Jeg blei så flau at jeg hadde mest lyst til å legge meg i grøfta og forsvinne.

Fikk nei sju år på rad

Tore Renberg ville bli sett av dei spesielt interesserte då han debuterte som forfattar. I dag vil han bli lesen av mange. Foto: Kristian Jacobsen

Tore Renberg forteller om sin forfattardebut:

Forfatter Tore Renberg fikk i 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 og 1994 samme svar fra forlagene han sendte dikt til: «Takk, men nei takk». Så, i 1995, løsnet floka.

– Jeg leste forfattere som Jan Erik Vold og Sigbjørn Obstfelder og tenkte at poesien, med sine tvil og nyanser, med sitt musikalske anslag, var der jeg skulle. I mange år skrev jeg poesi.

Har angret på navnet «Løgnaslaget»

Foto: Kristian Jacobsen

Hør podkasten med Løngaslaget:

Løgnaslaget ble stiftet i Per Inge Torkelsens trange hybel i Sverdrups gate i 1980. Dit kom flere kjente personar fra Stavangers kulturliv og -historie. Som Gunnar Roalkvam. Magne Høyland. Svein Tang Wa.

– Vi var 15–20 stykk der inne. Tang Wa foreslo at vi skulle hete «Stavanger blokk og blyant». Jeg trur det var Dag Schreiner som kom opp med «Løgnaslaget». Det syntes vi var litt tøft. I ettertid har vi angret på navnet. Det er jo bare folk i Stavanger som vet kva en løgnas er, sier Torkelsen.

Fikk heiarop på sosiale medier

Etter mange år som journalist, programleder og blogger tok Veronica Simoné Fjeld rennafart og satte opp et soloshow. Foto: Tommy Ellingsen

Veronica Simoné Fjeld forteller om showdebuten:

Etter mange år som journalist, programleder og blogger tok Veronica Simoné Fjeld rennafart og satte opp et soloshow.

Hun hadde hatt to testrunder som standupkomiker. Den ene gikk veldig godt. 15 minutter med vitsing pluss/minus beltestedet. Gu, kor di lo. Den andre, som side kick til Hans Morten Hansen?

– Jeg grein på bakrommet, og tilbakemeldingene var elendige. Ja vel, så hadde jeg prøvd det. Aldri mer. Dett kunne vært dett, men så kom heiagjengen fra de sosiale mediene, en heiagjeng på mange, mange tusen. Gjør det! Selv vokste hun inn i rollen som en slags ombudskvinne for de normale kroppene på sosiale medier, og en nyttårsaften, etter kontinuerlig mas fra Rune Bjerga, sa hun ja likevel. Jeg bare gjør det.

«En tidløs, moderne klassiker»

Aftenbladet klemte til med overskriften «En tidløs, moderne klassiker» om Thomas Dybdahls debutplate «That Great October Sound». Foto: Kristian Jacobsen

Thomas Dybdahl forteller om debutalbumet:

Thomas Dybdahls debutalbum «That Great October Sound» blir stadig nevnt når det skal lages lister over de beste norske utgivelsene.

– Det var vel ingen umiddelbar braksuksess. Jeg debuterte langt utenfor alle salgslister, men etter noen måneder begynte ting å rulle. Vi kom jo fra ingensteds, uten noe stort apparat som jobbet for oss. Alle de tingene måtte vi lære oss og ta litt etter hvert.

Og anmelderne likte hva de hørte.

«Dybdahl alene er en aldri så liten åpenbaring», skrev VG. Aftenbladet klemte til med overskriften «En tidløs, moderne klassiker».

En tabbe – og så var Kaizers-lyden født

Geir Zahl gir tønne og felg en real omgang. Foto: Jon Ingemundsen

Hør podkasten med Janove Ottesen og Geir Zahl:

Før Geir Zahl og Janove Ottesen gjorde braksuksess med Kaizers-debuten, landet de på kulen med bandet gnom.

På tampen av gnom-tiden begynte de å ta med en sang de kalte «Bastard». Etter en drøy time med Simon & Garfunkel-aktig visepop fra albumet «Mys» var det tid for ekstranummer. De hadde denne «Bastard»-sangen, som var noe helt annet. Men det var den de hadde, og det var den de spilte. Pumpeorgel, historiefortelling, drone-riff og ikke minst: Tønnesolo.

Plutselig skjedde det de ville skulle skje.

– Folk ble stille. De trakk fram. Og da tønnesoloen var slutt, kom den jubelen vi hadde drømt om.

Publisert:

Sommerserie: Debuten

  1. Thomas Dybdahl: – Jeg har aldri hatt det øyeblikket der jeg sier «NÅ satser jeg»

  2. Hør historiene om det første albumet, den første boken, den første revyen

  3. Bestilte 5000 flasker stripete løgnas­brus til debuten

  4. Tore Renberg gir debutboka si terningkast 6

  5. En tabbe – og så var Kaizers-lyden født

  6. Det var grufullt. Eg var så lei meg. Og framleis, ti år etter, stikk det i meg

Mest lest

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Tøft i restaurantbransjen: – Viktig å bevare optimismen

  3. Sigrid Sollund blir kjempeengstelig hver gang sjefen ber om et møte. Det er hun ikke alene om

  4. City Bistro legger ned etter 33 år: - Det er trist, men vi ser ingen annen utvei

  1. Sommerserie: Debuten
  2. Litteratur
  3. Løgnaslaget
  4. Janne Stigen Drangsholt
  5. Kaizers