Sprek rock fra Brooklyn
Sammensydde sanger i frisk innpakning.
The Hold Steady er ute med album nummer åtte. Foto: Adam Parshall
- Geir FlatøeJournalist
The Hold Steady: «Open door policy» (Positive Jams/Border)
The Hold Steady, dannet i Brooklyn i 2003, mangler den siste biten for å nå helt opp. De har fått uhemmet skryt, men også surmaget kritikk. Flere album har havnet på listene, men de mangler topp ti-plasseringen i hjemlandet.
Med album nummer åtte gjør de et nytt forsøk på å bryte barrieren, og oppskriften er smart nok: Ta det som fungerte i starten og gi det et moderne strøk.
Vel, kanskje ikke alltid like moderne; «Riptown» høres ut som Asbury Park-utgaven av Springsteen. At Franz Nicolay er tilbake i folden med sitt Roy Bittan-aktige piano, svekker ikke den følelsen.
Craig Finns snakkesynging sørger samtidig for å gi sangene et særpreg, og produsent Josh Kaufmann fra supergruppene Muzz og Bonny Light Horseman sørger for et klart og luftig lydbilde selv der låtene består av sammensydde biter. For eksempel i åpningen «The feelers».
Blåserne er et annet pluss, som i «Heavy covenant» der orgelet også gjør sitt.
Sprek rock som bør spilles høyt.
Beste spor: «The feelers», «Heavy covenant», «Riptown».
Mest lest akkurat nå
Dette er den nye trenden på Storhaug: - Jeg tror folk har savnet et slikt tilbud
To bilister ble fotgjengere i løpet av én time
Nå vil han stramme inn igjen
Thon vil utvide Amfi Madla inn på Shell-stasjonen
Han har fått sekser på sekser – nå trenger han større lokaler
Millionerstatning etter byggetabber
Aftenbladet anbefaler
Mest debattert
Sola-ordføreren vil kjøpe vaksiner av Israel: – Regjeringen gjør for lite
Randaberg-ordføreren ber regjeringen våkne i jakten på vaksiner: – De kaster bort tid på uvesentlige ting
Sputnik-vaksinen vurderes for godkjenning i EU og Norge
Advarer Mímir mot å bruke 577 milliarder av Oljefondet på bare én setning i Rødt-programmet