Debuten favner både stipend og stinn brakke
Et utrolig bra album om å lage album, og alt det andre.
- Tor-Arne VikingstadJournalist

Daniela Reyes: «Engangsdager» (Grappa)
«Engangsdager» er en oppvekstroman i albumform. Om å være musiker, usikker, halvfull i parken og surre bort sekundene. Når en pluss en blir klokka to på natten, og å pusle sammen gårsdagen med en kassegitar dagen derpå.
Daniela Reyes fremtoning føles både nært og egenartet, selv for dem som helst kjenner klumpen i halsen av halvnarkomane bergensere eller bygdefolk med livet på hjertet. Reyes har laget en troverdig, lytteverdig og utrolig sterk utgivelse om å være ung med gamle instrumenter. Hun favner bredt i det smale.
Debuter med fele, flygel og kontrabass kan fort handle mest om respektive nikk til tradisjonen samtidig som alle skal få vise hvor bra man er, uten å få til noen av delene. Dette albumet bruser over av flinke folk som ikke er opptatt av å vise at de er flinke, svirrende rundt Reyes’ nære tekster og meloditeft.
Mens «Åpning» trekker i retning av det inderlige og svevende, trekker «Brannsår» lytteren ned i asfalten igjen.
Beste spor: «Usikker musiker», «Brannsår».
Plateanmeldelser
- KULTUR
At dette skal kunne gi streamingtall på totalt 6 milliarder, er for meg uforståelig
- KULTUR
Her jakter to unge sandnesgauker sin egen stemme ved hjelp av verktøykassen de gamle har satt igjen
- KULTUR
Hvem er Juliane?
- KULTUR
Stavangergruppe fra god tyggemotstand til tynn suppe
- KULTUR
En av de beste juleplatene på veldig, veldig lenge
- KULTUR
Forløsningen er nær