Lufter spøkelsene i skapet

Helldorado vil ta publikum med til en annen tid og et annet sted med sitt siste album "Bones In The Closet".

Publisert: Publisert:

Morten Jackman, Dag Sindre Vagle og Hans Wassvik i Helldorado gir i disse daget ut sitt fjerde album, "Bones In The Closet".

Denne artikkelen er over seks år gammel

Morten Jackman, Dag Sindre Vagle og Hans Wassvik i Helldorado gir i disse daget ut sitt fjerde album, "Bones In The Closet".

Helldorado

Helldorado slipper nå sitt fjerde album, "Bones In The Closet". Morten Jackman, Hans A. Wassvik har vært i ABC Studio i Etne sammen med produsent Ashley Stubbert for å lage oppfølgeren til "Sinful Soul" (2009). I kveld er det slippfest på Martinique, og vokalist Dag Sindre Vagle håper å by på mer enn bare lyd.

— Vi vil gjerne ta folk med til et annet sted og en annen tid når vi spiller. Forhåpentlig får publikum oppleve noe mer enn bare et bad som står og spiller.

— Hvor skal vi hen?

Les også

Solnedgang i ørkenen Helldorado: "Bones In The Closet"

— Tja, si det. Jeg er inspirert av 30-tallsestetikk, særlig engelsk og amerikansk. Litt mafia, litt lovløs stemning, skurker og helter. Vi har noen murder ballads som passer godt inn der. Men samtidig håper vi at musikken vår har noe tidløst ved seg.Vagle har spilt mye folkemusikk de siste årene, blant annet på puben Irishman. Noe av den tradisjonelle, irske musikken setter spor i Helldorado.

— Vi henter en del fra folk-sjangeren, ikke bare fra Storbritannia og USA, men også fra Øst-Europa. Historiene i folk-musikken går også igjen i ulike lands tradisjoner. Grensene er ikke så klare som vi kanskje tror. Helldorado er nok heller ikke så amerikanske som folk tror. Som alle andre er vi et resultat av veldig mange ulike påvirkninger.

Stryk ut

Helldorado-fans vil definitivt kjenne igjen bandet når de hører "Bones in the Closet". Vagle & Co. har ingen planer om å kaste seg på noen tidsriktige bølger eller raskt forbigående trender. De har funnet sitt sted i floraen, men noen ting vil kjennere raskt legge merke til. For eksempel trompetene.

— Ja, det er mer trompeter, og de ligger lenger framme i lydbildet. Vi synes de glir fint inn i lydbildet.

— Og strykerne er borte?

— Det er også et bevisst valg. Vi er inspirert av en del filmmusikk og orkestermusikk, så strykere passer egentlig fint inn. Likevel har vi tatt dem bort for å få enda mer rom for gitar, bass, trommer og vokal. Og trompetene.

Tross nedstrippingen er film og orkestrert musikk en viktig inspirasjonskilde for Vagle.

— Vi kunne godt spilt det nye materialet med en mye større besetning. Jeg ser ikke bort fra at vi henter fram strykere på plater i framtiden. Men denne gangen ville vi lage et album med sanger vi kan spille live uten å gjøre så mye med dem. Det har vi klart.

Ut i Europa

I presseskrivet som følger albumet står det: "Helldorado har alltid høstet glimrende kritikker for sine album, og ikke minst fantastiske konserter. Like fordømt eksisterer de fremdeles under radaren til folk flest". Det er en ganske så presis beskrivelse. De tidligere platene, som "Lost Highway", "Directors Cut" og "The Ballad of Nora Lee", har begeistret kritikere, men noen Madrugada-størrelse på publikummet har det ikke blitt på Helldorado. Akkurat det tar Dag Sindre vagle med knusende ro.

— Alle ønsker å spille for flest mulig. Når det er sagt foretrekker jeg å spille for 50 interesserte på en liten klubb enn for tusen stykker som ikke bryr seg. Vi konsentrerer oss om å lage musikk.

"Bones In The Closet" blir gitt ut i en rekke europeiske land, blant annet Tyskland, Østerrike, Sveits, Sverige og Storbritannia. For noen år siden opplevde Helldorado å bli store i Tyrkia. Om albumet gis ut der er ikke Vagle sikker på.

— Men det problemet løser seg nok selv. Albumet kan godt komme ut i Tyrkia uten at vi har noe som helst med saken å gjøre.

Publisert: