Det renner inn med GDPR-e-poster. Hva skal du gjøre med dem?

Ulla Kjær Krohn syklet forbi Datatilsynets stand torsdag formiddag. Fredag trår de nye personvernreglene i kraft i EU. Hun har ikke kommet gjennom alle e-postene som avkrever svar om personvern.

Fredag trår de nye reglene i kraft i EU. Men også nordmenn dynges ned av e-post om de nye reglene.

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Du er ikke alene om du føler at du oversvømmes av e-poster om EUs nye personvernregler, forkortet GDPR. Noen får seg også en overraskelse når de ser hvor mange som ber om fornyet tillit.

«Vil du fortsette å motta nyheter fra oss? Det gjør du enkelt ved å bekrefte ...»

«Vi har oppdatert personvernerklæringen vår ...»

Slik begynner mange av dem. Noen er noen få linjer. Andre er fem-seks sider.

Må jeg lese dem? Og hva skjer om jeg ikke gir nytt samtykke?

Les også

Nye personvernregler utløser skred av eposter

Datatilsynets kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl.

Torsdag var Datatilsynets eksperter på plass på Egertorget i Oslo for å svare på folks spørsmål. Det var spesielt tre ting de mange som stoppet opp, ville ha svar på:

  • Hvilke personverninnstillinger skal jeg ha på mobilen?
  • Hvilke samtykker må småbedrifter skaffe når de lagrer informasjon om folk.
  • Hva gjør jeg med alle e-postene som renner inn?
Les også

Snart vil måten informasjon lagres om deg endres drastisk. Vi tegner og forklarer EUs nye personvernlov i 5 punkter

Les også

Medieviter: – Vi har vært for naive. Facebook-skandalen bør gjøre oss vettskremte

Slik svarer kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet.

1. Hva gjør jeg med e-postene som forteller om GDPR?

– Datatilsynet oppfordrer alle til å lese gjennom. Men det er klart at mange mailer er lange som vonde år, noe de egentlig ikke skal være etter den nye loven. Den setter krav til enkel informasjon. Men det kan være vanskelig å forstå dem. Dersom du er usikker, kan du vurdere om du skal la være å gi samtykke. Men vi oppfordrer alle til å lese gjennom, sier Stang Dahl.

2. Hva skjer om jeg overser dem?

– Det har ingen store konsekvenser. Men for noen vil det bety at du slutter å få informasjon. Hvis det kreves samtykke etter lov og du ikke svarer, kan de som spør ikke lenger samle inn persondata om deg.

Mange har fått varsel som dette når de har logget seg inn på sosiale medier i det siste.

3. Er det en fare for at dette blir nok en ting vi bare krysser av på uten å vite hva vi går med på?

– Ja. Det er veldig viktig at virksomhetene gir klar og tydelig informasjon. Vi vet alle hva som skjer når det popper opp en superlang tekst på en skjerm med mange ruter som skal krysses av. Noen ganger blir vi dessuten bedt om å gi tilgang til nye personopplysninger. Det skal man være på vakt mot. Så les nøye igjennom og skriv ikke under på noe du ikke skjønner.

4. Er innholdet i alle GDRP-e-postene det samme?

– Nei. Det avhenger av hva informasjonen skal brukes til. Noen har mer preg av orienteringer om nye personvernerklæringer. Andre har behov for samtykke til å bruke informasjonen, for eksempel til kommersielle formål som annonser.

5. Reglene trår i kraft i EU 25. mai. Hva med oss som bor i Norge?

I Norge trår de nye personvernreglene trolig i kraft i juli fordi de må bli del av EØS-avtalen. Men vi oppfordrer alle i Norge til å være klare alt nå, for dette vil alt ha trådt i kraft i Europa og mange virksomheter opererer i flere land.

6. Hva skjer om reglene brytes?

– Konsekvensene eller sanksjonene er at de som bryter reglene kan bli ilagt høye gebyrer eller bøter, faktisk opp mot 20 millioner euro eller 4 prosent av den globale omsetningen.

7. Hvilke fordeler har jeg av den nye personvernloven?

De nye reglene skal gi deg bedre kontroll over opplysningene om deg. De skal styrke retten til å vite hvordan de brukes, og har rett til å be om at de slettes. Det stilles også strengere krav om samtykke og informasjonen skal formuleres i et enkelt og forståelig språk.

E-postkassen er full av påminnelser som denne.

Venter med å gå gjennom e-poster

Ulla Kjær Krohn stoppet opp foran Datatilsynets stand i Oslo sentrum torsdag og sikret seg en brosjyre. Hun medgir at hun har fått mange e-poster om de nye personvernreglene fra både flyselskaper og steder hun har kjøpt mat.

– Foreløpig har jeg ventet med å åpne alle e-postene. Jeg venter til jeg lese dem, sier hun.

Men hun synes det er bra at det kommer nye personvernregler.

– Jeg opplever meg litt liten og tenker at hvis jeg krysser av for ja, så er alt greit. Men det er bra at det kommer nye regler, for hittil har det vært fri flyt. Jeg er vokst opp i en tid der det var helt feil å dele alt. De som vokser opp i dag virker ikke opptatt av privatliv, sier hun.

Tommy Berg synes det er bra at det kommer strengere personvernregler, men er spent på hva det vil bety i praksis.

Tommy Berg er spent på hvor mye de nye reglene vil få å si. Han er spesielt opptatt av nettgigantene Facebook, Google og Amazon.

– Jeg har sett på de nye reglene til Facebook, og prøvde å vri meg unna, men var egentlig tilbake til utgangspunktet, sier Berg, som spør Datatilsynets folk om det vil ha noen konsekvenser om reglene brytes? Ja, bøtene kan bli opptil 4 prosent av en bedriftens inntekt.

– Ja, da begynner det jo å hjelpe, sier Berg.

– Det er positivt at det blir fokusert på dette. Spørsmålet er hva som blir resultatet etter GDPR er innført, sier Berg.

Publisert:
  1. GDPR

Mest lest akkurat nå

  1. Skjerper de nasjo­nale an­befal­ingene og ber voksne holde av­stand

  2. Stavanger-ordfø­reren: – Situa­sjonen er mer alvor­lig enn vi ønsker

  3. Bank tapte retts­sak – kan få stor betyd­ning for svindel­ofre

  4. Brann i bolighus på Forus

  5. – Håpløs «Kiss and fly» ved Stavanger lufthavn

  6. Da Sol­skjærs etter­følger sa sin mening på TV, fikk han mange uvenner