Kunsten å spille en ape

Kan en ape-film handle om menneskelighet? Ja, mener skuespiller som mener det bør komme en egen Oscar-kategori for samspill mellom teknologi og skuespill.

Publisert: Publisert:

Andy Serkis er en av filmens fremste når det gjelder samspill mellom skuespill og teknologi - og han mener dette bør være en Oscar-kategori. Her er han som apen Caesar i «The War of the Planet of the Apes».

  • NTB
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Film må både underholde og provosere, ifølge Andy Serkis, som varmer opp til regidebuten med en ny «Planet of the Apes».

Han slo gjennom som samfunnsfienden Gollum i «Ringenes Herre»-trilogien. Nå utvider briten Andy Serkis (53) repertoaret. I løpet av 2017/2018 regidebuterer han med hele to stjernespekkede spillefilmer: «Breathe» og «Jungle Book». Mens sistnevnte er animasjon, er førstnevnte god, gammeldags «live action». Men først er Serkis aktuell med «War for the Planet of the Apes», som har norgespremiere onsdag. Der er han tilbake som stammehøvdingen Caesar.

Storslått natur og svære drama i den tredje ape-filmen i denne runden.

Handlingen er satt 15 år etter at brorparten av menneskeheten er utradert av en symboltung influensaepidemi, mens apebestanden er gløggere enn noen gang. Men ikke alle mennesker er døde - og plutselig feier en geriljatropp ledet av en flintskallet Woody Harrelson inn i flokken og dreper Caesars nærmeste. Dermed lyder krigstrommene på Jorda igjen.

Film om empati

- Filmen skildrer empatiens forfall, forklarer krølltoppen Serkis.

- Caesar vokste opp blant mennesker og føler alltid at det finnes en fredelig løsning på konfliktene. Men når disse hendelsene inntreffer, mister han besinnelsen og begir seg ut på hevntokt. Resultatet er krig - ikke bare om planeten, men om sjelen hans.
Ifølge Serkis er «Planet»-franchisen, som så dagens lys på 1960-tallet, minst like viktig og relevant som før.

- Jeg synes dette universet er noe av det flotteste vi har opplevd på kino, sier han.

- Det representerer et sannferdig og vidunderlig forstørrelsesglass vi kan bruke til å studere og kommentere vår egen art. Det er faktisk kritisk filmkunst. I første så vel som senere generasjoner har historiene truffet tidsånden og reflektert det som foregår i verden.

I verktøykassa

– Sist du var i vinden, etterlyste du en egen «mo-cap»-kategori på Oscar. Hva er status der?
– Jeg trenger ikke nødvendigvis drive kampanje lenger. Hele forståelsen har endret seg, hevder Serkis overfor NTB.
– Denne filmen illustrerer hvor naturtro effektekspertene greier å gjengi skuespillerprestasjonene på lerretet. Og jo flere skuespillere som prøver seg på feltet, desto flere fabelaktige prestasjoner ser vi. Folk begynner å skjønne – og det er på det rene – at teknikken inngår i filmverktøykassa i det 21. århundre. (NTB)

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Fikk 15.000 i bot for promillekjøring på el-sparkesykkel

  2. Tidligere ordførers naust ble ikke politisk behandlet

  3. Oslo stenger fire nye utesteder etter koronabrudd

  4. Nå øker smitten i Italias suksessregion. Superspreder får skylden

  5. Ny E6 i Soknedal åpner for trafikk i morgen

  6. 16-åringens tale vekker oppsikt. Nå hylles hun av tennisverdenen: «Aldri sett noe lignende»

  1. Film
  2. Animasjon
  3. Oscar