Små øyeblikk av uklarhet

UTSTILLING: «Små øyeblikk som gjør stort inntrykk» i et «veldrevet og kresent galleri», skriver kritiker Trond Borgen om fotoutstillingen «You Are Here Now».

Publisert: Publisert:

Eivind H. Natvig, «You Are Here Now», fotografi. Foto: Trond Borgen

  • Trond Borgen
    Kunstkritiker i Aftenbladet
Grade: 5 of 6 stars

Ellingsen von Krogh: Eivind H. Natvig, «You Are Here Now».

Er det mulig å skildre Norge fotografisk uten klisjéer? Etter at Anders Beer Wilse i sin tid forsynte seg av det norske landskapet, og etter at svermer av turister i våre dager kamerafester seg selv og norsk natur i vilden sky? Hva står da tilbake? Eivind H. Natvigs bruk av kamera rommer et frigjøringsprosjekt: «Min valuta er frihet, fotografiet gir den,» sier han. Nå viser han litt av resultatet i Stavangers veldrevne, kresne fotogalleri, Ellingsen von Krogh. Det presenteres som en dobbel frigjøring, for ikke bare ville han rense den fotografiske skildringen av det norske for alt klisjéslagg; han ønsket også å frigjøre seg selv.

Galleriet understreker Natvigs radikale grep, hans selvpålagte hjemløshet – han kvittet seg med hjem og eiendeler i Oslo og startet en omflakkende tilværelse gjennom flere år på kryss og tvers av landet, også for å finne seg selv. Ja, det smaker nok litt av heroisk heltedyrkelse; men skreller vi dette bort, ser vi en konseptuell kjerne i skildringen av Norge: som fotograf finner Natvig seg selv gjennom alt annet, alt det som eksisterer rundt ham som oversett og likegyldig.

Eivind H. Natvig, «You Are Here Now», fotografi Foto: Trond Borgen

Han blir en skildrer av de små ting. Av krelende insekter på et gardin, av fiskehoder flytende i vann, av flaksende fugler i natten.

Det hverdagslige

Utstillingen gir oss kun en liten smakebit, 21 fotografier, av et mye større prosjekt som også ble en bok i 2014, «Du er her no». Montert i mindre grupper viser bildene glimt av det helt hverdagslige, de små øyeblikkene av uklarhet som aldri vil gå inn i historien som viktige, vesentlige, minneverdige.

På ett plan er dette det motsatte av det den franske fotografen Henri Cartier-Bresson kalte «det avgjørende øyeblikk» (i boken Images à la sauvette, 1952), øyeblikket da en hendelses betydning og dens presise organisering av form gir hendelsen sitt rette uttrykk, en helhet som er treffende og slående. I Natvigs bilder ligger det ofte et slags slør av halvmørke, et lett grums som i stedet for å tydeliggjøre motivene heller peker på fotografen og hans alternative estetikk.

Eivind H. Natvig, «You Are Here Now», fotografi Foto: Trond Borgen

Selv sier Natvig i et intervju fra 2013 (www.spetakkel.org) at han fikk anledning til å utvikle seg som fotojournalist ikke minst gjennom den åpne holdningen han ble møtt med av fotosjefen i Magasinet Plot – som nettopp var Marie von Krogh, én av galleristene bak denne utstillingen her i Stavanger. Slik har Natvig ført sitt prosjekt i retning billedkunsten, og han har utviklet og etablert den litt grove og enkle estetikken vi ser her, hvor uklarheten både ligger i eksponeringen og i valget av motiver, som alle presenteres uten større sammenheng.

Mørket får form

I ett bilde står et menneske med en paraply foran en foss hvor hele bildet, bortsett fra den blå paraplyen, er i svart og mørke gråtoner. Den statiske blåfargen aksentuerer vannets urolige bevegelse; motivet presenteres uten kontekst. Det er mørket som gis en form. Dette er Norge, dette er også Norge. I et annet bilde skimtes en rad med hvite kors i en skråning i et landskap som virker øde og avsides. Også hit kom døden; den ligger her og venter på den som er villig til å gå utenfor allfarvei.

I et tredje fotografi står en gruppe sauer i nattemørket; de ulmer alle i et nærmest usynlig lys som bare så vidt antyder dyrenes form, bortsett fra én sau som gløder i et nærmest mystisk, dempet og uforklarlig rødt lys. Det er også her mørket som får en ny form. Natvig gir det ubetydelige og oversette en kunstnerisk form som faktisk makter å frigjøre blikket mitt mot det norske fra klisjéenes slagg.

Dette er små øyeblikk som gjør stort inntrykk.

Publisert:

Les også

  1. Sårbart, grotesk, sterkt, melankolsk – og usedvanlig flott

  2. Denne utstillingen skal du se

  3. Nye SUS skal bruke 35 millioner på kunst, her er de første kunstnerne

  4. Denne utstillingen anbefales på det varmeste

  1. Utstilling
  2. Utstillinger
  3. Kunst
  4. Foto