Arne Nøst tildelt Aftenbladets kulturpris 2018

Takket være tusenkunstneren Arne Nøst har Rogaland Teater blitt en av landets mest spennende scener. Et sted vi kan gå for å se stor kunst.

Publisert: Publisert:

Foto: Jon Ingemundsen

  • Tove M. E. Bjørnå
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Under Aftenbladets bankett i Atlantic Hall, der inviterte gjester var samlet for å feire mediehusets 125-årsjubileum, ble Arne Nøst tildelt Aftenbladets kulturpris. Nøst er teatersjef ved Rogaland Teater.

Teateret, midt i rundkjøringen ved Muségata, er både lite, gammelt og alderstynget. Det som skjer inne i bygningen er derimot nyskapende og sterkt. Og i følge juryen har Arne Nøst styrket posisjonen til teateret både nasjonalt og internasjonalt.

I videoen under kan du få et lite innblikk i noe av det Nøst har bidratt med

Skyggerom og pris

– Dette er gøy, koselig og varmt, sier Nøst.

Han mener det betyr mye for mange å bli sett.

- Det gjør noe med folks mot til å våge. I en kreativ prosess går man på mørke og håpløse øyeblikk. Teater og kunst har den typen skyggerom. Da betyr det noe å bli verdsatt, sier teatersjefen.

Teateret og Nøst har høstet flere Heddapriser og nominasjoner.

– Hva tror du er årsaken til den begeistringen du opplever?

– Jeg håper og tror at jeg har vært med på å gi folk troen på seg. Folk løser utfordringer på en annen måte når de skal skape og ikke safe, når de skal vise og ikke bevise. Da er det ikke så farlig om det går dårlig, og du kan aldri være andres smak, sier Nøst.

En gjeng som drar lasset sammen

Nøst har vært sjef ved Rogaland Teater i snart 10 år. Betegnelsen tusenkunstner passer godt på mannen som opprinnelig kommer fra Molde. Han har bakgrunn som scenograf, er bildekunstner, avistegner, musiker og regissør.

Bakgrunnen hans har bidratt til å gi teateret det sterke visuelle særpreget det har i dag. Og dette viser igjen både i små og store oppsetninger.

Teateret har lenge vært kjent som et ensamble-teater. Et teater med få primadonnaer. Skuespillere drar lasset sammen og spiller i mange oppsettinger. Arne Nøst beskriver seg selv som kaospilot, men under denne pilotens ledelse har laget fått superkrefter. Noe som har ført til et dryss av priser og nominasjoner.

Åpen port

Dørene på teateret har stått åpne. Samarbeid både med lokale berømtheter som Tore Renberg og Jan Ove Ottesen, samt internasjonale kunstnere som danske Nikolai Cederholm og hans teatermusikaler, har vært friske pust. Skuespillere som Christian Eriksen og Vegard Hoel har kommet inn i varmen mens Nøst har regjert. Og han har hatt et våkent øye for unge talentfulle regissører, og var tidlig ute med å hanke inn Sigrid Strøm Reibo og Kjersti Horn.

Her er juryens begrunnelse:

Aftenbladets kulturpris går i år til en som leverer på høyt nasjonalt nivå, tidvis på internasjonalt nivå. Vedkommende har, til tross for trange og gamle lokaler videreutviklet sine medarbeidere på en måte som løfter både enkeltaktører og ensemblet. Han har gjennom flere år bidratt til å etablere scenen som en av landets mest spennende, et hus som preges av visuelt mot og et indre driv som skaper stor underholdning og stor scenekunst - uten at det nødvendigvis er noen motsetning. Prisvinneren inviterer også raust til samarbeid med andre aktører, enten det er forfattere, skuespillere eller andre - fra inn- og utland. Det har resultert i minneverdige forestillinger både i eget hus og på andre scener.

Publisert:

Les også

  1. Dette får du se på teateret i høst

  2. Glenn André Kaada ny teatersjef

  1. Kultur
  2. Rogaland Teater