Fra skilsmisse til nettdating

Publisert:

øye.jpg

Steinar Sivertsen
Litteraturkritiker

Utgangspunktet for debutromanen til Gunn-Helen Øye (f. 1954) blir skissert i en kort prolog. Etter tyve års samliv har mannen forlatt jeg-fortelleren Helena og flyttet sammen med en femten år yngre kjæreste, samtidig som sønnen hennes har flyttet til Bergen for å studere. Hun følte seg brått «helt ødelagt». Men «Etter et år med sorg terapi og ensomhet» er hun omsider klar for sin «nye begynnelse». Hun ønsker å finne seg en drømmemann som passer, ikke av A4-format, naturligvis, men en med «Bra kropp, høyere utdanning og kulturell ballast».Denne jakten på ny partner kommer til å skje via ulike sjekkesteder på nettet. Først oppretter hun den romantiske profilen «Elsk meg», deretter den mer røffe «5fatale». Ingen bør tvile på at forfatteren, som utdannet sosialantropolog og velrenommert trendforsker, har peiling på temaet nettdating. Gjennom Mac’en treffer Helena ulike menn, de fleste løgnaktige og svikefulle — den ensomme, lite attraktive Henrik, sjarmøren og barnefaren «Tobias», svindleren «David», den barske forføreren «OlaRock», den sympatiske ledertypen Torstein, som likevel avvises, «Slave 66» som ønsker kontakt med en dominant kvinne og får henne til å skaffe seg håndjern og undertøy i lakk, den langt yngre, amorøse legestudenten Eirik som gjør henne «vidunde rlig godt».

Hovedpersonen «liker både langsom sex og en kjappis» og innser at «Shoppingkulturens dynamikk» gjennomsyrer hennes egen monomane kjærlighetsjakt på nettet. Hun inngår i en varehandel der det selges og kjøpes kropper og drømmer, lengsler og lykkefølelse, illusjoner og nederlag i en evig, ofte destruktiv, men like fullt pirrende runddans.

Et nytt, stabilt samliv synes lenge å være en vakker utopi. Men Helena har en trofast barndomsvenn. Bare så det er sagt. For noen mørk, uavvendelig samtidstragedie er denne trivialteksten naturligvis ikke.

Dessverre blir den relevante innsikten som målbæres, og de lidenskapene som uavlatelig sies å overmanne Helena formidlet i et så flatt, klisjefylt, pekefingerstyrende språk at en middelmådig skolestil framstår som et litterært mesterverk i sammenlikning. For her tar snart «en uforståelig sorg tak i hjertet», om da ikke «hunndyret i meg våkner», gang på gang på gang, eller «Vi kaster oss over hverandre i het sex» mens romantikken mannen tilbyr er så «utrolig forlokkende», for «kroppen min» har «hungret etter å bli berørt av en annen» (osv., osv.).

Dessuten heter det ikke «forhåndsregler», «vel og merke», «Maryl Streep».

Nei, dette holder ikke.

Publisert: