30 år med Stavanger revyteater

Det er over 1000 revygrupper i Norge, men de er så godt som fraværende på de profesjonelle scenene. Denne gjengen er unntaket.

I forestillingen «Absolutt humør» får vi se revyteaterets egen tolkning av badekarscenen med Michael Douglas og Glenn Close i «Farlig begjær» fra 1987.
  • Rolf Frøyland
    Rolf Frøyland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Over hele byen henger det beskjedne og grå plakater som inviterer til revyen «Stavanger Stavanger». (...) Bak den anonyme plakaten finner vi det største revyensemble som noengang har satt opp revy i Stavanger: I «Stavanger Stavanger» får vi møte sju dansere, et storband med 17 musikere og fire skuespillere. I tillegg vil det bak kulissene bevege seg sju teknikere, kunne man lese i Stavanger Aftenblad 13. juni 1987.

– Dette blir en ren lokalrevy der vi tar for oss alt fra Kari Thu til Lars Vaage, uttalte Pål Mangor Kvammen og la til at de skulle sparke i hytt og vær, men at ingen skulle føle seg støtt.

Faksimile, Stavanger Aftenblad 13. juni 1987.

Nå, 30 år senere, er Stavanger revyteater igjen aktuelle. Seks år er gått siden sist gang gruppa sto på scenen sammen, og onsdag er det premiere på «Absolutt humør» - som er gruppas 17. oppsetning. Igjen skal det skapes «godlynt, musikalsk humor til begeistring for Stavangers befolkning», som det heter på nettsidene til Stavangeren.

– Vi tar for oss det som skjer i dette distriktet og mye annet. Det vil handle om veiproblemer, bompenger, Pål Hjelm som løser verdensproblemene og musikalske hyllester, forklarer Kvammen.

Les også

LES OGSÅ: Stavanger Revyteater kommer ut av dvalen i høst

Unik gruppe

Etter Dizzie Tunes ble oppløst i 2001 - etter 42 aktive år og over 7000 forestillinger - er teatergruppen til Sigrun Eriksen, Kristin Svensen, Pål Mangor Kvammen og Pål Hjelm unik i norsk sammenheng.

Folk etablerer rett og slett ikke større, profesjonelle revygrupper lenger.

– Tendensen i dag er at store arrangører henter inn flinke dansere og sangere og setter opp show på Chat Noir og Edderkoppen i Oslo. Utviklingen innenfor den profesjonelle scene har gått bort fra de faste ensemblene og det er få som kaller showene for revy, sier Hanne Vilja Sagmo, fagansvarlig i Norsk revy.

– Hvorfor det?

– Jeg tror det er fordi de ikke står inne for sjangeren. Man flagger den ikke fordi man er redd den har fått et b-stempel. Man kommer seg bedre unna dårlige tekster om man kaller det et show. Kaller du det revy, kreves det mye mer av teksten, sier hun.

Slik så teatergruppa ut for 17 år siden, altså i 2000.

Til tross for dette, er det i dag godt over tusen revygrupper i Norge og skolerevyene har aldri stått sterkere enn nå, ifølge Sagmo.

– Vi ser at revygruppene forsvinner i byene, men lever veldig godt på landet. Dette er fortsatt den mest spilte scenekunsten vi har i Norge og på bygda står unge og voksne sammen på scenen. Men dessverre er det ofte slik at de som har gjort det bra i skole- eller studentrevy, ikke har noe sted å fortsette.

Fra forestillingen «Full pakke» i 2004.

– Ungdommen må tenke nytt

Pål Mangor Kvammen tror det vel så mye handler om økonomi som vilje til å dra i gang store prosjekter som Stavanger revyteater.

– Revysjangeren lever i beste velgående, men stort sett er det to-tre personer som står på scenen med et lite band. Vi kjører full pakke med orkester. Det er dyrt, men når vi først setter opp noe, skal vi gjøre det skikkelig, sier han og legger til at årets forestilling havner mer inn i «show»-kategorien enn revy.

Her ser vi Pål Mangor Kvammen og Pål Hjelm i aksjon for en del år siden. Se flere tidligere sketsjer med Kvammen i bunnen av artikkelen.

Kvammen mener det er enklere å gjøre seg bemerket som enkeltartist i dag og tror ungdommer som vil ha en framtid på scenen, må tenke nytt.

– Det er ikke sikkert at denne formen funker for ungdommer i dag. De må finne sin egen stil og form, sier han.

Stavanger revygruppe, foreløpig uten navn i 1987. Fra venstre: Sigrun Eriksen, Pål Hjelm, Elisabeth R. Fjermestad og Pål Mangor Kvammen. Kristin Svensen kom med året etterpå – først som sanger og senere revyartist.

Ekte siddiser

Selv om Stavanger revyteater har holdt koken i 30 år, er de aldri blitt et nasjonalt fenomen. De satset hardt i starten, men har nå ingen ambisjoner om å ta med seg «Absolutt humør» ut på veien. Med 25 personer involvert i produksjonen, ville det blitt altfor dyrt og vanskelig logistikkmessig. Dessuten beskriver de seg selv som en «veldig lokal gruppe».

– Skulle vi framført dette i Bergen, måtte vi ha skrevet om store deler av teksten, sier Sigrun Eriksen, som forteller at de gjerne kan diskutere en setning i fem minutter før de blir fornøyde.

Ifølge Sagmo i Norsk revy har både Stavanger revyteater og Stavangeren hatt en enorm betydning for revymiljøet på Vestlandet, men mangler en vesentlig erfaring for å nå lengre ut.

– Man er ikke nasjonal før man er på tv. Så enkelt er det. Dizzie Tunes hadde prime time på NRK på 70- og 80-tallet og ble nasjonale kjendiser. Skal du ha stor gjennomslagskraft, må du på tv, sier hun.

– Kan dette endre seg nå som de digitale mediene overtar mer og mer for de tradisjonelle tv-kanalene?

– Ja, det tror jeg. Tv på nett endrer vanene og gjør det enklere å spille inn fine ting på nye kanaler. Problemet er å få folk til å betale for det. Det er vanskelig å bane vei inn i stuene til folk så lenge man ikke tilbyr produktet gratis, sier Sagmo, før hun legger til:

– Men man skal aldri glemme at ingenting slår opplevelsen av å se et show live. Humor og revy er best i salen!

Stavanger revyteater med en hyllest til Prince i årets show. Fra venstre: Kristin Svensen, Pål Mangor Kvammen, Pål Hjelm og Sigrun Eriksen.
Pål Hjelm, flankert av Kristin Svensen og Sigrun Eriksen, framfører «Stavanger-style», en parodi på «Gangnam Style».
Kristin Svensen synger om det å være rosablogger.
Vei- og bompengeproblematikken er et naturlig tema i forestillingen.
Sigrun Eriksen.

Les også

  1. LES OGSÅ: Renberg og Ottesen-teater med mål om å skremme

  2. Teater-anmeldelse: Skrekkblandet fryd for våre hjerter

Publisert:
  1. Stavangeren
  2. Teater
  3. Humor
  4. Pål Mangor Kvammen
  5. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Derfor vil de ikke vaksinere seg

  2. 400 kan miste jobben i Seadrill

  3. Regjeringen vil skjære gjennom ved koronakrangel på Nord-Jæren

  4. Suksess for Vinterland på Ruten - måtte bestille 20.000 flere billetter

  5. «Ingen» dukket opp da kommunen tilbød drop-in for de mellom 12 og 15 år - får ny sjanse onsdag

  6. Ferdig i utenlandsk klubb