Hvem av disse mennene skal ut?

Cornelius Cruys, foreslår kultursjef Rolf Norås. Eller <b>noen av de mange frakkemennene</b>, nevnes det fra andre kompetente synsere innen kulturfeltet.

Sigval Bergesen d.e.(1863-1956), plassert ved Jernbanen siden 1953. Kunstner er Ottar Espeland (1913-1996).
  • Eli Næsheim
    Eli Næsheim
    journalist
Publisert: Publisert:
Sigval Bergesen d.y.(1893-1980), først ved Strandkaien fra 1982. Nylig flyttet til den gamle tollboden, også Strandkaien. Kunstner er Ottar Espeland (1913-1996).
Christian Bjelland (1858-1927), plassert i Kleiva i 1955. Kunstner er Ottar Espeland (1913-1996).
Christian Bjelland (1858-1927) i Verven. Laget av kunstneren Sofus Madsen (1881-1977) i 1915.
Admiral Cornelius Cruys (1655-1727), ved Jorenholmen fra år 2000. Kunstner er Per Ung (1933-2013).
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Listen over menns minnesmerker over seg selv er lang, bare én navngitt kvinne er hedret i Stavangers uterom. Samtidig er det begrenset plass i byens sentrum. Hvis nytt skal inn, må gammelt ut, men lar det seg gjøre?

— Alle skulpturer kan i prinsippet flyttes, og byen hadde ikke blitt fattigere om noen ble fjernet, sier kultursjef Rolf Norås, og legger til at akkurat nå eksisterer der ikke noen slike planer. Bortsett fra at det kanskje er mer naturlig å plassere bysten av S igbjørn Obstfelder på Obstfelders plass, like ved Byparken, hvor den nå står.

Les også

Få kvinner hedres på sokkel

Admiralen og frakkemennene

Rolf Norås bruker skulpturen av Admiral Cornelius Cruys som et eksempel på et kunstuttrykk han nok ikke ville savnet.

— Frakkemennenes tid er forbi. De bringer ikke noe til byens uterom og er ganske kjedelige. Men det er kanskje drøyt å si at de skal bort, de representerer jo en tidsepoke, sier Marit Aanestad, kunstneren som har laget monumentet over Kitty Kielland i Kiellandhagen ved Breiavatnet.

De frakkemennene hun henviser til gjelder eksempelvis skulpturene av to stykk Bergesen og én Bjelland. Mens derimot minnesmerkene over Lars Hertervig, Sigbjørn Obstfelder, Arne Garborg og Alexander Kielland trekkes fram som flotte.

Hennes kollega Hugo Wathne er nok den kunstneren med flest utendørs skulpturer i Stavanger. Han er mer tilbakeholden, men nevner at kunstneren Ottar Espeland har vært flittig. Espeland er kunstneren bak både Bergesen den eldre og den yngre, samt Bjelland i Kleivå, blant annet.

Frida Hansen?

— Hvilke kvinner burde vi så hedre?

Kultursjef Rolf Norås nevner Frida Hansen som en historisk person, mens Elsa Nordvang har ytt en voldsom innsats ved barne- og ungdomsteateret i vår tid. Han synes begge disse kan få en skulptur, selv om han mener minnesmerkenes tid er forbi. Byen trenger et større mangfold i uterommet, med spennende og interessante kunstverk.

— Elise Ottesen, kvinnesaksforkjemperen "Ottar" som er født i Sandnes, kan godt få et minne eller sted også i Stavanger, mener Marit Aanestad.

Geir Haraldseth er daglig leder ved Rogaland Kunstsenter og flyttet til Stavanger for to år siden. Han mener byen burde ha et minnesmerke over kunstneren Frida Hansen. Hun er en person Stavanger burde vær stolt av.

Da han kom til Stavanger merket Haraldseth seg mengden av skulpturer, samtidig som der var lite nytt å se. Han tror ikke at minnesmerkenes tid er over, men at de kommer til å endre seg; Flere abstrakte, et kunstverk til minne om, ikke et portrett av et menneske. Som eksempelvis monumentet over Kitty Kielland, som han mener er flott.

Givere begrenses

Rådgiver Inger Bjerga i kulturavdelingen i Stavanger kommune opplyser at der har kommet færre forespørsler om konkrete minnesmerker over navngitte personer de siste årene. Hun mener dette skyldes kommunens nye reglement for utplassering av kunst i det offentlige rom, som ble vedtatt for to år siden.

Nå må det alltid være konkurranse, åpen eller med invitasjon til minst tre kunstnere, når kommunen skal ha nye utendørs kunstverk. Også hvis kunstverket er en gave til kommunen.

En giver kan foreslå aktuelle plasseringer av kunstverket. Men det er politikerne i kommunalstyret for kultur og idrett som har det avgjørende ordet. En giver kan heller ikke kreve at kunstverket skal stå på samme plass til evig tid.

Publisert:
  1. Billedkunst

Mest lest akkurat nå

  1. Hele livet lurte Tor på hva som skjedde da faren styrtet i døden med jager­fly. Så opprettet kona en hemmelig kon­takt

  2. Ingenting rocket på Sandnes’ nye festplass

  3. Veton Berisha etter hat tricket: – Serie­gull med Viking ville vært det største

  4. Gikk fra Sandnes til Kristiansand av én spesiell grunn: – Det har vært litt av en tur

  5. Da det var trøbbel med skoene i «Skal vi danse», visste hun at løsningen lå i Hillevåg

  6. Mia Gundersen og Espen Hana er aller best når de får skuldrene ned, puppene opp og herjer med seg selv