Forvandlingens magiske kraft

UTSTILLING: Skjønnhet og magi – dette er som et vakkert smykkeskrin. Vår anmelder Trond Borgen lar seg begeistre av det han ser i Sandnes kunstforening.

Publisert: Publisert:

Linnea Blakeus Calder, «Ouroboros – lys», kryssfiner, kobbertråd, glassfiber, epoksy-maling. Foto: Trond Borgen

  • Trond Borgen
    Kunstkritiker i Aftenbladet
Grade: 5 out of 6

Sandnes kunstforening: Linnea Blakeus Calder, Ouroboros - vann, skulptur, tresnitt. Til og med 17. november.

Det første som slår meg når jeg trer inn i Linnea Blakeus Calders utstilling i Sandnes kunstforening, er dens umiddelbare skjønnhet. Her er vakre objekter og enkle, slående bilder; alle hviler de i sin egen visuelle styrke og sin form- og materialmessige kraft. Calder er smykkekunstneren som for lengst har tatt spranget bort fra kroppen og ut i rommet. Kunsthåndverkerens spesielle følelse for materialbruk og -behandling har hun tatt med seg, i en kunst som ikke fornekter skjønnheten, men som likevel gir oss så mye mer.

Uendelighet

Når hun kaller utstillingen «Ouroboros», viser hun til den gamle mytologiske forestillingen om dyret som biter seg selv i halen – haleslukeren – som bl.a. finnes i egyptiske myter i form av en slange eller drage, og i norrøn mytologi i form av Midgardsormen. Dyret former en ring og blir et uendelighetssymbol, et bilde på helhet, evighet, gjenfødelse og fornying av livet. Calder starter sin utstilling med seks enkle tresnitt med abstrakte motiver som gjerne kan tolkes som et slikt slangetegn som slynger seg, uten begynnelse eller slutt, over horisontens utstrekning: uendeligheten fastholdt på en liten flate.

Linnea Blakeus Calder, «Bevegelse» II og III, tresnitt. Foto: Trond Borgen

Det spesielle med disse tresnittene er at de er snittet i gamle stolseter fra en skole; her har elevene sittet og sikkert ofte følt at den trøttte skoletimen nettopp varte uendelig. Samtidig som de nok også har lært om menneskenes forestillinger om uendelighet i religioner og i universet. Så oppdager jeg at dette gjenbrukselementet er gjennomført i hele utstillingen. En serie på fem objekter som henger på veggen som en installasjon, viser 40 anheng formet som stiliserte fiskebåter. De er montert foran blåmalte stolseter, med tittelen «På åpent hav».

For meg gir de assosiasjoner til de enkle materialbildene vi laget på folkeskolen (en gang i steinalderen) – ja, min klasse dekket en gang i 1963 en hel vegg med fiskeflåten på vei til havs med Lofotveggen i bakgrunnen. Calder løfter her det banale til det interessante, i skjæringspunktet mellom smykkekunst og billedkunst.

Illusjonisme

Tre store objekter dominerer utstillingssalen. Her er to varianter av «Ouroboros», ett blått med tilleggstittelen «Vann», ett gult med «Lys». I tillegg til forestillingen om uendeligheten – hun fanger vann og lys som livgivende, fornyende elementer – rommer disse skulpturene også en lek med materialer; faktisk blir de flotte eksempler på en form for trompe l’oeil – altså illusjonisme: jeg tror jeg ser noe, og så viser det seg å være noe ganske annet. For dette er da matt-glødende metallobjekter, hamret og loddet, pusset og polert? Men så har Calder også her anvendt materialer fra gamle skolestoler; det som ser ut som svungne metallelementer, er faktisk gjenbrukt kryssfiner, sydd sammen med kobbertråd, deretter patinert.

Linnea Blakeus Calder, «På åpent hav», kryssfiner, anheng, epoksy-maling. Foto: Trond Borgen

Det er forvandlingens magiske kraft vi er vitne til her. De slitte, kasserte materialene ingen lenger har bruk for, men som kunstneren, som en Espen Askeladd, plukker opp og omskaper til noe vakkert og verdifullt. Illusjonismen er total også i det, tredje, hengende objektet kalt «Epoker – på den grønne gren», faktisk laget av det samme materialet. 

Linnes Blakeus Calder har forvandlet et traurig gallerirom til et vakkert smykkeskrin, og til et rom for tankens flukt ut i universets og mytenes uendelige verden. Ja, dette er magisk.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  4. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  5. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  6. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  1. Trond Borgen
  2. Utstilling
  3. Sandnes
  4. Anmeldelse
  5. Kunstanmeldelse