Kogelnik er snart et kunstnerikon

Hun var én av pop-kunstnerne fra New York, i et miljø med Lichtenstein, Warhol og andre berømtheter. Ikke rart at Kogelnik ble feminist.

«Seelenwäsche», sjelevask på norsk, er fra 1992, og laget mye senere enn de andre arbeidene på utstillingen. Dette er dessuten Kunsthall Stavangers utgave av installasjonen.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Den østerrikske kunstneren Kiki Kogelnik (1935- 1997) levde ut pop-kunsten med ekstravagante hatter og flagrende tekstiler, og var et levende kunstverk i 1960-årenes New York. En performance, presiserer Hanne Mugaas. Hun har selv bodd i samme byen, men oppdaget Kiki Kogelnik på en kunstmesse i München først for to år siden, etter at hun hadde flyttet tilbake til Norge og blitt daglig leder i Kunsthall Stavanger. Som kurator for den kommende utstillingen har Mugaas fått atskillig mer kunnskap om kunstneren, og er bare enda mer fascinert.

- Mye av kunsten vi viser kunne vært laget nå, Kogelnik var svært forutseende, sier Mugaas, som konkluderer med at dette er nok en kvinnelig kunstner som ikke fikk den anerkjennelsen hun fortjente av sin samtid. I USA var hun en av mange pop-kunstnere. Også blant kunstnerkollegaer som Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Joan Mitchell, Robert Rauschenberg, Jasper Johns med flere, ble hun som kvinnelig kunstner først og fremst sett som en som levde ut pop-kunsten. En livsstil like mye som en kunstretning

Hanne Mugaas og to selvportretter av Kiki Kogelnik. Maleriet i bakgrunnen er fra 1964, mens skulpturen med fotografier av en lekende kunstner pluss en saks, er datert til 1969. Og om du lurer på saksen, så var dette et viktig redskap for kunstneren.

Ironisk feminisme

På 1970-tallet ble kunsten hennes mer og mer preget av at hun var kvinne i et veldig mannsdominert miljø. En feminisme skjult bak ironi, humor og kul pop-estetikk preger også flere av arbeidene på den kommende utstillingen i Kunsthall Stavanger. I likhet med temaene teknologi, globalisering og miljø.

Kogelniks første utstilling var i Wien, omtrent samtidig som hun flyttet til New York. Da var hun 27 år gammel og ferdig med utdannelsen fra kunstakademiet. I utstillingen i Wien var maleriene hennes abstrakte. I dag regnes hun som Østerrikes viktigste pop-kunstner. Hun beholdt hele tiden kontakten med hjemlandet og er også begravet der.

Mens hun levde hadde hun flere separatutstillinger i Østerrike og også enkelte i USA. De siste årene har Kiki Kogelnik Foundation, ledet av kunstnerens sønn Mono Schwarz- Kogelnik fra New York, vært medarrangør til en rekke utstillinger med henne. I fjor viste Louisiana i København blant annet sine fire arbeider signert Kogelnik i en utstilling over nye innkjøp. Hun var også med i utstillingen «The World Goes Pop» i Tate Modern i London høsten 2015. Også utstillingen i Stavanger er produsert i samarbeidet med Kiki Kogelnik Foundation

Kiki Kogelnik var opptatt av sammenhengen mellom teknologi og menneskekropp. Og så en kombinasjon med disse to alt på 1960-tallet. Her er telefonen satt inn i armen. Fra 1968.

Plukket ut på nettet

Hanne Mugaas har ikke vært i USA for å plukke ut kunsten til utstillingen, men sittet på nettet og vurdert mens hun hadde svangerskapspermisjon. Og var selvfølgelig meget spent da forsendelsene kom.

Nå ser hun seg fornøyd rundt, det meste er kommet på plass, og ble som hun hadde planlagt. En utstilling med sterke fargerike arbeider preget at kunstnerens tilknytning til pop-art, Kogelniks feminisme og interesse for teknologiske nyvinninger. Hvor de fleste arbeidene er fra 1960- og 70-tallet, men også en stor installasjon fra 1992.

En kontakt integrert inn i en menneskekropp. Kunstverket er fra 1967.

- Utstillingen skal vises i hele 18 uker. Er ikke det veldig lenge?

- Det er helt normalt at en satsing som dette vises over lengre tid. Vi vet også at utstillingen har internasjonal interesse, og at folk kommer reisende for å se den. Dette er dessuten vår sommerutstilling, vi håper at turister stikker innom. Og at folk i byen kommer mer enn én gang, sier Mugaas, som også minner oss på at utstillingen med Kogelnik ikke vil være det eneste tilbudet i kunsthallen fram til august. I juni åpner Vestlandsutstillingen.

Publisert: