Makabert Strandaspel i Sogndalstrand

Når en massemorder går løs i Sogndalsstrand, betyr det ikke noe hvem som er amatør og hvem som er proff. Spenningen kiler i benkeradene uansett.

Johannes W. Hegdal (lille-Jo) og Egil Tang (Munken Bertram) løper for livet fra den danske fogden.
  • Mariann Eliassen
Publisert: Publisert:
– Og en dag skal jeg sørge for at han får en lang og smertefull død, sier Jo (Ole Alexander Mæland). Han har blod på tann når fogden som drepte Jos foreldre kommer tilbake til bygda
Evan Havarimana (4) syns spelet var litt skummelt, men kunne lene seg på Thomas Rodrigues for både trøst og varme.
50 lokale skuespillere er med i Strandaspelet. Fra venstre: Tove N. Uthaug, Ann Elisabeth Mydland, Ewa Krajewska (bak), Josephine Obiorah, Vetle Stenberg Hansen, Ane Mydland Jakobsen, Jan Ove Grastveit
Fogden (Ingar Helge Gimle) tvinger nonnen Maria (Isabel Mydland) til å røpe viktig informasjon.
500 år etter reformasjonens start er katolisismen truet igjen i sagnet om Jo - Pytten i Guddal
Hevn eller kjærlighet: Hva kommer Jo (Ole Alexander Mælad) til å velge Thora (Lisa Uhlen) over sin vendetta mot fogden?
Takker og bukker: (fra venstre) Ronny Raugstad, Jonny Løtoft, Kenneth Mydland, Ingar Helge Gimle, Lisa Uhlen, Ole Alexander Mæland, Jorun Rødland og Anette Hoff
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Se alle bildene fra spelet i galleriet øverst i saken

Dagens siste lys har forsvunnet bak horisonten. I mørket våkner en lyskaster som søker over vannet og fanger en enslig seilbåt på vei inn i bukta ved Sogndalstrand Amfi. Danske protestanter er ute etter relikvier fra den katolske kirken. I løpet av få minutter står et kapell i flammer og flere er drept.

Slik åpner Strandaspelet. Lokalsagnet om Jo - Pytten fra Guddal er gjenopplivet for andre år på rad. Onsdag kveld pakket et hundretall personer fra bygda seg godt inn mot den kalde vinden for å se generalprøven.

Sagnet som spelet baserer seg på, er fra reformasjonens Norge, midt på 1500-tallet. Pytten trues med å bli frastjålet sin forlovede Tora «Mydlandsrosen» av en dansk fogd som også vil gifte seg med henne. Sagnet om Pytten utvikler seg til en bestialsk historie om en massedrapsmann.

– Jeg tror han er litt misforstått, sier Mæland om rollefiguren Jo Pytten.

– I sagnet er Jo bare en massemorder som dreper ’en masse’ og paterer likene. Fortellingen rommer ingen motivasjon, ingen forståelse for det han gjør, forteller Torfinn Nag som sammen med Arnt Olav Klippenberg og Pål M. Kvammen har skrevet stykket. Han har også ansvaret for regien.

Mer nyansert

For å gi stykket flere dimensjoner, har Nag og co. skapt en forhistorie.

– Vi har lagt inn en scene som viser hva som setter i gang demonene i ham, sier Nag. I åpningsscenen blir Jos foreldre drept av fogden når han forsøker å beskytte en relikvie.

– Så blir Jo forelsket i Tora. Til slutt må han velge mellom behovet for hevn og kjærligheten, forteller Nag og legger til at (spolier alert) det ikke ender godt.

I fjor hadde Nils Ole Oftebro rollen som den danske fogden. I år er det Ingar Helge Gimle.

– Jeg tror han er litt misforstått, sier Ole Alexander Mæland, som for andre gang spiller Jo Pytten.

– I løpet av stykket opplever han sterke ting som forandrer ham kraftig. Det er en utfordrende og spennende rolle å spille.

Egne kriterier for spel

I sommer har historiske spel blitt et omdiskutert tema etter at teaterviter og teaterkritiker Julie Rongved Amundsen uttalte at spel som teaterform hadde for lav kunstnerisk kvalitet. Hun mente at det må stilles teaterfaglige krav til friluftsteater også.

LES OGSÅ:

Les også

Spel er kjedelige og konservative, mener teaterkritiker

Les også

Alle mann til dugnad for Strandaspelet og identitetsfølelsen

Nag mener derimot at historiske spel ikke skal vurderes etter samme kriterier som andre teaterstykker.

– Skal du stille samme krav til et stykke som har budsjett på 20 millioner som et med to millioner? Det er helt meningsløst. I et teater er alle profesjonelle. Det er en fabrikk som lager teater hele året. Her går det bare over noen få dager, og det er mange uerfarne skuespillere. Det er stor forskjell.

Bygdefellesskap

Begrepene profesjonelle og amatører brukes ikke om de involverte i Strandaspelet. Her refereres det bare til tilreisende eller fastboende.

– Samspillet mellom de proffe og amatørene er veldig artig. Vi har med 50 fastboende og fire tilreisende, og hele bygda samles om spelet, sier Nag.

– Spelet er veldig samlende for bygda, og alle er involvert.

Flere av tilskuerne har kommet for å støtte familie og venner som er med i spelet. Thomas Rodrigues to barn på scenen og sitter på første rad sammen med Evan Haviarimana (4) for å få med seg mest mulig.

– De har holdt på mye i sommer, så det er utrolig kjekt å endelig se dem, sier han. Allerede dagen etter skal han og Evan tilbake for se premieren.

– Det er alltid litt nervepirrende før generalprøven, men det er premieren som teller, sier Anette Hoff som spiller Toras mor. Her sammen Lisa Uhlen, Ole Alexander Mæland, Ingar Helge Gimle og Torfinn Nag.

Unger, dyr og båter

Nag forteller at i teateret er det vanskelig å sette opp stykker med unger og dyr. Strandaspelet har med begge dele - pluss båter.

– Det er mye som kan gå galt, men til nå har det gått fint, sier han.

Hvis man skal dømme ut i fra generalprøven, ser det ut til å fortsette slik.

Les også

  1. 800 frivillige er kjernen i suksessen

  2. Hva med Eirik Raude og Leiv Eiriksson?

  3. La oss fortsette å bygge opp suksessen rundt Hafrsfjordspillene

Publisert:
  1. Teater
  2. Sokndal
  3. Sogndalstrand
  4. Historie
  5. Kultur

Mest lest akkurat nå

  1. En Sirdal-familie på fire kan få 12.000 kroner til å dekke strømregningen

  2. Innkaller til hastemøte om høye strømpriser

  3. Over en halv million husstander mister TV2

  4. Snø og vind: Kan bli krevende kjøreforhold til fjells fredag

  5. Eliteserieklubb vil kjøpe Jostein Ekeland

  6. Gjert Ingebrigtsen mener folk gjør én klassisk feil når de trener