Send Ulrikke til Kiev - med Valen som reserve

Kristian Valen har finalens eneste ballade, og den er ok. Vi tror imidlertid Ulrikkes tidsriktige låt «Places» sendes til den internasjonale finalen i Kiev.

Kristian Valen er årets dark horse i lørdagens MGP-finale. Han får konkurranse fra blant andre Rune Rudberg og flere EDM-artister.
  • Leif Tore Lindø
    Leif Tore Lindø
    Journalist
Publisert: Publisert:

MGP er, tradisjonen tro, en pussig miks av noen kjente fjes, noen helt ukjente, noen ok sanger og noen gyselige bidrag. Med våre tjukkeste MGP-briller på ha vi spådd oss fram til at Norge bør sende Ulrikkes tidsriktige «Places» til Kiev. Den som lurer i bakgrunnen er - av alle - Kristian Valen, som har den norske finalens eneste ballade.

Melodi 1: Ulrikke – «Places»

Grade: 5 out of 6

Tekst og melodi: Tony Alexander Skjevik og Ulrikke Brandstorp

Dersom vi skal følge med i tiden er det Ulrikke som sendes til Kiev. Veldig tidsriktig lettelektronisk sak av typen «DJ/produsent + kvinnelig vokalist». Som så mye i denne sjangeren er det formelen rolig vers med litt ekstra klem på refrenger som gjelder. Noen små funk-elementer er smuglet inn i en gjennomprodusert låt. Med et tilstrekkelig sceneshow kan dette være en vinnerkandidat.

Melodi 2: Jenny Augusta – «I go where you go»

Grade: 3 out of 6


Tekst: Jenny Augusta Enge og Inga Þyri Þórðardóttir

Melodi: Jenny Augusta Enge

Oi, her har vi vår egen Dolly Parton. Småfascinerende stemme på Jenny Augusta Enge, som får følge av banjo og fele på sin ridetur gjennom den keltiske/amerikanske tradisjonen. Teksten er...helt og fullstendig sjøsjuk, men det betyr fint lite. Denne kunne hatt et slags Dixie Chicks-schwung over seg, og en fin melodi, men den klarer aldri å lette.

Melodi 3: Rune Rudberg Band – «Run Run Away»

Grade: 2 out of 6

Tekst og melodi: Peter Danielson, Åsa ​Karlström og Mats Larsson

Mer «run, run, run», denne gang fra Rune Rudberg. Han gir MGP et folkelig preg, det skal han ha, men han skal IKKE til Kiev. Sangen hører, i all sin countryrock/danseband-letthet, mer hjemme i «På Dansefot» på P1. MGP-pluss i margen for å modulere mot slutten, men det holder på ingen måte.

Melodi 4: JOWST – «Grab The Moment»

Grade: 2 out of 6

Tekst: Jonas McDonnell, Melodi: Joakim With Steen

Nok en sang som på et vis treffer DJ/produsent-tidsånden. Det er også det eneste den treffer. Lettfattelig sang til en rolig fest for folk på 16 og et halvt. Midt-tempo med syntetiske trommer, knipsing, synth og bearbeidet vokal. Dette kunne vært en Marcus & Martinus-sang (vi burde forresten sendt dem til Kiev), men uten et helt ekstraordinært sceneshow er dette en EDM-parentes.

Melodi 5: Kristian Valen – «You & I»

Grade: 4 out of 6

Tekst og melodi: Kristian Valen

Valen låner fra de beste, og med MGP-brillene trykket godt ned på nasen gjør han det ikke så verst. Oppspillet til refrenget er Espen Linds «When Susannah Cries», før Morten Harket overtar. Det funker for all som er tilbøyelige til å ønske seg «ein fine sang» med piano og strykere. Tordenskrallet før refrenget er MGP-frekt. Balladeanalytikerne blant oss savner den ekstra punchen på slutten. Strykerne er ikke nok. Vi skal ikke undervurdere at dette er den norske finalens eneste ballade. Valen har en fair sjanse, med mindre EDM-hordene får viljen sin.

Melodi 6: In Fusion – «Nothing Ever Knocks Us Over»

Grade: 2 out of 6

Tekst og melodi: Gustav Eurén, Danne Attlerud, Niklas Arn, Karl Eurén og Cissi Kallin

Åfyttinestengrisen. Her er vi langt, langt inne i eurodiskoen, i EDM-ens uutholdelige letthet. Jeg vet at det kan funke i MGP, men dette er definitivt finalens musikalske kalkun. Med mine tjukkeste MGP-briller på kan jeg spore en syltynn (øst)europeisk apell her, men sangen er paddeflat, vokalen heeeelt middels og takk for oss og god natt.

Melodi 7: Amina Sewali – «Mesterverk»

Grade: 2 out of 6

Tekst og melodi: Amina Sewali

Den eneste sangen med norsk tekst kommer seg dessverre aldri av flekken. Den åpner rolig og fortsetter...vel, forsiktig. Veldig positiv tekst som cirka ingen i Kiev vil forstå, og sangen har i sitt beskjedne, elektroniske driv heller ingen ting som gjør at den står ut. Fint for en chill out-sone, men definitivt ikke en vinnerkandidat. Puslete greier.

Melodi 8: Ammunition – «Wrecking Crew»

Grade: 3 out of 6

Tekst og melodi: Erik Mårtensson og Åge Sten Nilsen

En lettvekter i glamrock/festrock-klassen med alle mulige triks fra 80-tallet. Taktfaste marsjtrommer, plystring, allsangrefreng og gitrarriff som skal i krigen. Uhyre umoderne. Åge Steen Nilsen kan alle knepene - og bruker dem. En sang som vil drukne i den internasjonale finalen, der den neppe havner.

Melodi 9: Elin & The Woods – «First Step In Faith / Oadjebasvuhtii»

Grade: 3 out of 6

Tekst og melodi: Elin Kåven og Robin Lynch

Årets mest særprega låt med kombinasjonen joik og elektronica. Sanger med tydelig etnisk preg kan gjøre det godt, selv om dette låter litt som et kreativt vakuum i 1997. Den Deep Forest-aktige låten har - må man innrømme - et visst suggererende element, og vi skal aldri undervurdere en sang som skiller seg fra mengden.

Melodi 10: Ella – «Mamma Boy»

Grade: 3 out of 6

Tekst og melodi: Ida Maria og P.K. Ottestad

Ella synger et slags 8. mars-anthem i en sang hun har skrevet sammen Stavangers egen amerikautvandra P.K Ottestad. I motsetning til flere andre bidrag er det fart og energi i denne sangen, og den har - kanskje - nok lim i seg til at refrenget fester seg litt på første forsøk. Ikke en låt som på noen som helst måte havner i våre mest brukte spillelister, men i MGP-sammenheng kan energien, tøff-dame-temaet og lettkokte refrenglinjer som «run to your mama, boy, run, run, run, run» holde et godt stykke.

Publisert:
  1. Kristian Valen
  2. Rune Rudberg
  3. Melodi Grand Prix

Mest lest

  1. Åpner i morgen: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien

  2. Fyrer løs mot Viking-speakeren: – Det er nok nå. Pakk sammen

  3. – Jeg skjønner veldig godt at dette er fortvilende

  4. Snart øker takstene i bom­ringen