Fylket kutter i Tau-sambandet

Fra 2018 reduseres rutetilbudet i Tau-sambandet.

Publisert: Publisert:

Norled forlanger knapt 480 millioner kroner for å drive Tau-sambandet i inntil fire år fram til 2021. Imidlertid åpnes Ryfast etter planen i løpet av 2019. Foto: Tor Inge Jøssang

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Det er ikke sagt eksakt hvordan tilbudet skal justeres, men det må jo gjøres på en måte som tar ut avganger med lite trafikk, opplyser Arne Bergsvåg, leder av Samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

Norled var det eneste rederiet som leverte tilbud på Tau-sambandet fra 1. januar 2018 fram til Ryfast åpner i slutten av 2019.

Fylkesutvalget hadde møte for lukkede dører 17. januar. Det nye anbudet på Tau-sambandet var en av to saker på agendaen. Bakgrunnen er at fylket ligger an til å få en stor ekstraregning. Etter det Aftenbladet forstår ble det gjort vedtak om å gå inn for rådmannens innstilling, med noen justeringer. Før tildelingsbrevet er sendt, vil ikke fylket gi konkrete opplysninger om vedtaket som ble fattet.

Fungerer ikke

Dagens ferjeanbud går ut 31. desember 2017. Det har derfor vært ute et nytt anbud. Kontraktsperioden er 2 år, med opsjon om forlengelse på inntil 2 år.

Ifølge fagbladet Våre veger forlanger Norled 478,7 millioner kroner for å drive sambandet i inntil fire år fram til 2021. Ettersom Ryfast åpnes i 2019, blir summen i praksis om lag halvparten. Prisen skal ikke være lik alle fire årene, det er dyrest 1. året når det er vanskeligst å finne alternativer.

– Dette er tydeligvis et marked som ikke fungerer. Det setter oss politikere i en tvangssituasjon, og det går ut over innbyggerne og de reisende, kommenterer Torfinn Ingeborgrud (Miljøpartiet de Grønne).

7-dobling

Etter det Aftenbladet erfarer er prisen for 2018 mer enn syvdoblet i forhold til 2017. Det kan være snakk om en prisøkning på om lag 100 millioner kroner årlig.

Fylkesutvalget diskuterte saken i lang tid.

– Det er en veldig krevende sak, fordi det er en formidabel økning i anbudet. Med bare en anbyder og veldig lite ferjemateriell tilgjengelig, så var dette utfordrende, sier Arne Bergsvåg (Sp), leder av Samferdselsutvalget.

Også Bergsvåg er oppgitt over manglende konkurranse.

– Det er en stor utfordring. Konkurranse er greit, men når det ikke blir konkurranse, så blir det ikke greit. Tilbudet er over det som har vært kalkylene til Statens vegvesen. Det er veldig synd at det ikke er flere tilbydere. Samtidig er det sånn at vi har en forpliktelse til at det går Tau-ferjer etter 2017. Jeg må få understreke at dette vil gjelde for 2 år, så åpner en 4-felts motorvei, Norges største veiprosjekt per i dag. Alle er tjent med å ta det innover seg og ha en diskusjon ut fra det, sier Arne Bergsvåg med sikte på Ryfast.

- Uakseptabelt å kutte i Tau-ferjaKjempesmell for fylket i Tau-sambandet- Trenger ikke drøss med ferjer når ingen reiser
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 65 færre ansatte i skolen: – Vi er alvorlig bekymret

  2. Haaland hyller sitt store idol: – Det er vilt. Den mannen er ikke normal

  3. Thorbjørn ble syk etter hjemkomst fra skitur til Østerrike 8. mars. Åtte måneder senere er han ennå ikke frisk

  4. Tidligere Viking-kaptein opplevde jordskjelvet i Tyrkia: – Vi var veldig heldige

  5. «Kvinnepoliti», «Kvinner er kvinner verst» osv. Kan ikke kvinner debattere hva andre kvinner gjør og sier?

  6. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  1. Ryfast
  2. Norled
  3. Tau-ferja
  4. Ferje
  5. Torfinn Ingeborgrud