– Runaskaret er et av de farligste punktene på E 39

Aftenbladet har tall som viser at det smeller usedvanlig ofte ved Runaskaret. Nå kommer trolig fotobokser.

Publisert: Publisert:

Arkivfoto Foto: Pål Christensen

  • Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Ved første øyekast ser kanskje ikke veien gjennom Runaskaret spesielt farlig ut. Det er god oversikt og deler av veien er 70-sone. Likevel er det ofte ulykker på strekningen mellom Vikeså og Søylandskiosken.

Akutt hjelp

I Bjerkreim har de reagert på alle ulykkene som skjer i deres kommune. I bunnen av Vikesåbakken holder Akutteamet til. Det består av 16 sykepleiere som til vanlig jobber i kommunen, men som kaster fra seg alt de holder på med og rykker ut ved melding om en ulykke. Nærheten til E 39 gjør at de i 88 prosent av tilfellene kommer fram før andre til ulykkesstedet.

– Veldig ofte er det mellom Bue og Vikeså det skjer, bekrefter Bjørg Børve Tengesdal i Akutteamet.

Ulykker registrert av Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen

Kommunalsjef Øyvor Sønstadbø i Bjerkreim forteller at Akutteamet rykker ut mellom 30 og 35 ganger i året.

– Det spesielle nå er at vi fram til juni 2017 har rykket ut hele 33 ganger. Det har med andre ord vært langt flere ulykker på denne strekningen enn tidligere år.

Hun forteller at gjennomsnittsalderen på dem som blir tatt under akuttbehandling på ulykkesstedet er nesten 50 år.

– Vi er veldig godt fornøyde med politikerne i Bjerkreim som lar oss få drive med denne tjenesten ved siden av de ordinære jobbene våre i kommunen. Det er veldig spesielt at en slik strekning har et eget akutteam stående klart til en hver tid, sier Sønstadbø.

– Kritisk punkt

Bjørn Kristian Røyland i Vegvesenet bekrefter at Runaskaret er et kritisk punkt på E 39.

- Det er et av de mest ulykkesutsatte stedene vi har på E 39 hvis vi måler i forhold til trafikkmengde.

Ideelt sett mener han det burde vært midtrekkverk fra Ålgård til Vikeså, men i Runaskaret er det vanskelig å få nok plass i veibanen til rekkverk. Vegvesenet vil derfor innføre andre, kortsiktige tiltak.

– Redusert hastighet og fotobokser. Vi kan ikke ha fotoboks i selve skaret, men på de rette strekningene før og etter. Et alternativ er tavler som viser hastigheten.

Røyland forteller at det som er spesielt alvorlig, er at mange av ulykkene er møteulykker.

– Vi har søkt om penger til å sikre denne strekningen.

Han går ikke med på at Vegvesenet nedprioriterer Runaskaret siden denne delen av E 39 neppe blir med videre når «nye» E 39 kommer.

– Veien kommer uansett til å bestå som en lokal vei, sier han.

Politiet

Politiet i Dalane kaller veien vinterstid for vanskelig. Skjer det noe her, ender det gjerne med køer og problemer.

– Denne strekningen burde hatt gjennomsnittsmåling av hastigheten. En boks på hver side av skaret hadde garantert gjort noe med farten til folk, sier Magnar Sandstøl. Han leder det operative arbeidet til politiet i Dalane.

– Vi har fått noen klager fra folk i forbindelse med en av svingene på sørsiden av skaret. Den skal være formet slik at biler har lett for å skjære ut, sier Sandstøl.

Aftenbladet skrev om Runaskaret for fem år siden. Da fortalte lensmann Kjetil Andersen i Bjerkreim at han førte privat statistikk over ulykker tilknyttet skaret. Den bekreftet at Runaskaret er et ulykkespunkt. Siden den gang er hastigheten senket og det har komme riller mellom kjørefeltene. Disse tiltakene ser ut til å ha hatt liten effekt på ulykkesstatistikken.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Pinseutfart skapte lange køer

  2. Color Line kjører med fulle skip fra 15. juni - men for nordmenn er det en hake

  3. Mann ble anmeldt etter å ha urinert ved Kvadrat

  4. Norled: – Vi forventer like lange køer på mandag

  5. Slik markerer Atlantic gjenåpningen

  6. Risikerer 5 år og 6 måneders fengsel for å ha voldtatt datteren

  1. Trafikk
  2. Kjetil Andersen
  3. Bjerkreim kommune
  4. Dalane
  5. Politiet