Heier på busstopp inne på Kvadrat og sykehuset

Bussholdeplass på kjøpesenteret, sykehuset eller biblioteket? Det er ikke helt science-fiction for Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Christine Sagen Helgø (H).

(F.v.) Ole Ueland (ryggen til), Stanley Wirak, Ketil Solvik-Olsen og Christine Sagen Helgø (H) under faglig og politisk verksted om utslippsfrie busser på Litteraturhuset i Oslo.
  • Geir Søndeland
    Geir Søndeland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Nord-Jæren står overfor flere dilemmaer før slaget neste år om teknologivalg og milliardregningen for bussveien.

Høsten 2021 åpner første hovedtrasé. Det blir full drift fra start, og fylkeskommunen skal bestille cirka 60 busser i ett jafs.

I 2025 er planen at bybusser i Norge skal være nullutslippsbusser. Blant annet derfor landet fylkestinget på trolleybuss i fjor høst, i tillegg til at det var en utprøvd teknologi.

Men utprøvd teknologi i dag, kan være en dårlig løsning i morgen. Det har fylkesutvalget i Rogaland tatt høyde for ved å ville revurdere trolley til fordel for batteriteknologi.

– Teknologiutviklingen skjer enormt raskt. Det betyr at med en gang du investerer store penger på feil måte, har du tatt en risiko du må leve med, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Nå ser vi at utviklingen på teknologi og batterier går veldig raskt, mens kostnader synker veldig. Hvis du venter til du er 110 prosent sikker, ender du opp med å kjøpe det gamle som uansett er dårligere enn noe alternativ, sier Solvik-Olsen.

Les også

Det viktigste målet med Bussveien er at bussen kommer når den skal

Ketil Solvik-Olsen (Frp) får klar beskjed av Solveig Ege Tengesdal (KrF) om å betale mer enn halvparten for bussveien. Det er ikke samferdselsministeren interessert i før forhandlingene om regningen og teknologivalget ventes å starte på nyåret.

Plasserer hovedansvaret på Solvik-Olsen

– Hvis vi skal gå fra kostnadseffektive løsninger med nullutslipp og utprøvd teknologi, vil vi ha høyere forventninger til finansiering fra staten. Vi ønsker å være innovative, nyskapende og ta en ledende rolle, men vi er avhengig av en stat som er med oss også på finansiering, sa fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) under et faglig og politisk verksted i Oslo om utslippsfrie busser.

Hun varsler kamp for en langt større statlig finansieringsandel enn de 50 prosentene som Solvik-Olsen nå kan love på vegne av staten for bussveien.

– Vi er i et dilemma og i en situasjon der det skjer veldig mye. Det mest avgjørende for om vi klarer å ta en beslutning, er finansieringen. Vi må ha en dialog med Samferdselsdepartementet om hvor fort vi kan avklare finansiering og teknologi. Departementet legger til grunn 50 prosent, men hvis vi skal gå i gang med en ikke-utprøvd teknologi, må vi tenke annerledes på finansiering.

– Du mener det er statens ansvar å gå foran på teknologi?

– Ja, faktisk. Det må være langt høyere enn 50 prosent. I Hordaland var det en forventning om 70 prosent statlig finansiering på bybanen. Det kan ikke være mindre enn det i Rogaland, sier hun.

Les også

D-dag for bompengene: Bussvei og sykkelvei er «ulønnsomt»

Utsettelser

Overfor Aftenbladet står samferdselsminister fast på at staten kan ta halvparten.

Så får forhandlinger vise hva resultatet blir.

Bussveien koster 10,1 milliarder, ifølge statsbudsjettet. Regningen og teknologivalget blir sentrale spørsmål i forhandlingene mellom Nord-Jæren og staten.

Møter i november og desember er avlyst i styringsgruppen for den kommende bompengeordningen, Bypakke Nord-Jæren. Her er bussveien er et sentralt element. Bypakken er også en forutsetning for å finansiere bussveien. Stortinget venter nå på pakken, den kommer trolig først til behandling nyåret.

Forhandlingsrundene om en såkalt bymiljøavtale ventes ikke å starte før på nyåret. Fagdirektør Hans Silborn i Vegdirektoratet tror en avtale kan være på plass innen sommeren 2017.

(F.v.) Ole Ueland (ryggen til), Kristine Enger, Stanley Wirak, Ketil Solvik-Olsen og Christine Sagen Helgø (H) under work-shop om utslippsfrie busser på Litteraturhuset i Oslo. Ordførerne fra Sola, Randaberg, Sandnes og Stavanger møtte opp som representanter fra styringsgruppen for blant annet bussveien på Nord-Jæren.

– Ha is i magen

Det trenger imidlertid ikke å være så dumt at ting drøyer.

Svenn Åge Løkken, markedsdirektør i Volvo, påpeker at valgmulighetene har økt bare de siste månedene.

– Det snakkes nå om å utvikle en buss som kjører 450 kilometer på en dag uten lading. Mitt råd er å ha is i magen. Det kommer løsninger, sa salgsdirektør Odd Romundstad i Mercedes-Benz Buss.

– Jeg sa at førerløse kjøretøy aldri kom til å komme til Norge på mange, mange år. To uker senere satt jeg i en førerløs buss i Stavanger, sa Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

Les også

Rogaland ber regjeringen snu om trolleybusser

Bussholdeplasser inne på sykehuset?

Og da Stavanger-ordføreren besøkte Gøteborg, stoppet elbussen innendørs i et bibliotek. Hva med et busstopp innendørs på nye SUS på Ullandhaug?

– Ja, så absolutt. Det bør være en visjon, sier hun.

– Dette viser at mange jobber med batteri og elbusser, men man er ikke helt i havn på den busslengden som fylkeskommunen ønsker (leddbusser på 18–24 meter, journ.anm.). Men trenger vi virkelig den lengden? Kan vi finne andre løsninger? Det har Kolumbus vært inne på selv med mindre busser som hekter på en større buss. Dette viser egentlig at teknologivalget bør utsettes lengst mulig, slik at du kan få det beste både på miljø og komfort. Her skjer det veldig mye veldig raskt. Å velge en veldig permanent framtidsløsning nå, er farlig.

– Hvordan skal det angripes i bymiljøforhandlingene?

– Jeg tror vi må vurdere det i styringsgruppen. Det å ta et valg nå om en permanent løsning i mange tiår framover, det mener jeg er feil. Derfor er jeg glad for at fylkeskommunen har vedtatt at de vil være ledende en batteriteknologi. Det er jo det de har sagt i budsjettet. Det betyr at når vedtaket er gjort i fylkestinget, må vi se på hva det betyr for bypakken. Alt vi har lært i dag viser at teknologiutviklingen går veldig raskt, og alle sier at vi bør vente lengst mulig før vi tar den endelige beslutningen, sier Sagen Helgø.

Les også

Prislappen for bussveien har økt fra 4,0 til 9,9 milliarder på to år

Science-fiction på Nord-Jæren?

Solvik-Olsen tror innendørsstopp på kjøpesenteret Kvadrat ville vært med dersom bussveien ble planlagt i dag. Slik ser han oppsummert for seg kollektivsystemet på Nord-Jæren i 2030:

Ulike busser har ulik teknologiløsning alt etter formål. En armada av selvkjørende busser mer eller mindre henter deg hjemme og kjører deg til store kollektivknutepunkt. Mindre matebusser kan koble seg på en hovedbuss. En rekke transportformer kan være integrert i samme system med reiseopplysninger i sanntid. Smarttelefonen erstatter bilnøklene, og mange i byene ikke vil se behovet for å ha en personbil.

– Det høres science-fiction ut i dag, men utviklingen som nå skjer, foregår såpass raskt at gjennombruddene vil spre seg raskt når det først skjer.

– Er det plass til den personlige bilen i dette bildet?

– Mange i byene vil ikke se behovet for det, men som Frp-er har jeg ingen ambisjon om å forby en bil, sier han.

Publisert:
  1. Ketil Solvik-Olsen
  2. Solveig Ege Tengesdal
  3. Samferdselsdepartementet
  4. Christine Sagen Helgø
  5. Mercedes

Mest lest akkurat nå

  1. Slutt etter 110 år: – Jeg synes det er vanskelig å miste jobben

  2. Metersregel, skjenkestopp og maksantall hjemme: Dette er de nye korona­tiltakene

  3. Snøkaos på Sørlandet: Vurderer å evakuere biler som er tomme for strøm

  4. Avlyste konserter, færre publikummere og stor usikkerhet

  5. Åpner onsdag: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien

  6. Fyrer løs mot Viking-speakeren: – Det er nok nå. Pakk sammen