Rogfast-start i 2015

Høsten 2015 kan første salve skytes i Rogfast. 2022-2023 kan Boknafjorden krysses i bil etter at regjeringen nå vil sette full trykk på prosjektet.

Publisert:

Torstein Tvedt Solberg (Ap) og Geir Pollestad (Sp) hadde med seg alkoholfri sjampanje og plastglass for å feire at Rogaland får verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel i løpet av ni års tid. Foto: Pål Christensen

svp://7945

Knapt et år etter at Regjeringen banket Ryfast gjennom i Stortinget, kommer den neste store nyheten for Rogaland: Regjeringen anbefaler Stortinget å gå for Rogfast.

— Dette er en gledens dag for hele Vestlandet, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) og politisk rådgiver Torstein Tvedt Solberg (Ap) til Aftenbladet.

Prosjektet koster ti milliarder. Ni milliarder skal betales av bilistene gjennom bompenger

De to hadde kjøpt inn alkoholfri sjampanje og tilhørende stetteglass i plast som en synlig markering av at Rogfast nå etter alle solemerker blir en realitet.

Det er i forbindelse med Nasjonal Transportplan som legges fram i Stortinget fredag 12. april at regjeringen går inn for at Rogfast bygges.

Les også

Unison politisk jubel for ferjefri E39

— Regjeringen vil holde fullt trykk på prosjektet, og vi sikter mot en byggestart i 2015, sier Geir Pollestad. Med syv-åtte års byggetid vil det bety at prosjektet, som skal koste 10 milliarder skal kunne åpne i 2022 eller 2023. ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

Ferjefritt Vestlandet i 2030

Rogfast er en viktig del av drømmen om et ferjefritt Vestlandet hele veien fra Kristiansand til Trondheim, og regjeringen signaliserer nå også en ambisiøs målsetting om at denne drømmen skal realiseres i løpet av 20 år.

— Vi må imidlertid ta ett forbehold, og det gjelder krysningen av Sognefjorden. Her er teknologien enda ikke på plass, sier Pollestad videre.

Ifølge Pollestad markerer dette et historisk kjempeløft på samferdselsfronten på Vestlandet, med en samlet prislapp på 150 milliarder kroner.

— Mye av dette må betales med bompenger, men vi forutsetter også at staten bidrar betydelig. Å holde hjulene i gang på Vestlandet og legge alt best mulig til rette for det, er viktig for hele landet. Svært mye av verdiskapningen skjer her, sier Pollestad og Tvedt Solberg.

— Milliardinvesteringene som nå skal skje ved Hydros anlegg på Karmøy er et godt eksempel på det, skyter Torstein Tvedt Solberg inn.

Regjeringens opplegg når det gjelder Rogfast er at mens bilistene skal betale 90 prosent av de 10 milliarder prosjektet koster, så skal staten bidra med 10 prosent eller en milliard.

Beslutningen om å gå for en ferjefri E39 hele veien til Trondheim betyr også at det vil stilles planleggingsmidler til disposisjon for prosjektet, opplyser Pollestad.

God klimapolitikk

— Dette innebærer også en ny måte å se veiprosjekter på, hvor vi ser hele strekningen under ett, sier Geir Pollestad, som legger til at regjeringens forslag er identisk med innspillene fra Vestlandsrådet.

Torstein Tvedt Solberg som er rådgiver for næringsminister Trond Giske mener dette bør være en kjempenyhet for næringslivet på Vestlandet.

— Det er dette næringslivet har bedt om, vi viser nå at vi leverer. Forsinkelser i ferjekø er en stor utgift for bedrifter langs hele kysten, mener han.

— Men prosjektet forutsetter bompenger og dermed mye trafikk for å betale for prosjektene. Hvordan går dette sammen med målsettingen om å få ned klimautslippene?

— Det er ikke god klimapolitikk å stå fast i ferjekø. Men de norske klimautslippene må sees i sammenheng og reduseres på andre måter enn gjennom et umoderne veinett, slår Pollestad og Tvedt Solberg fast.

Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan vil bli behandlet i Stortinget før sommerferien, og Pollestad og Tvedt Solberg regner med at den da blir vedtatt.

- Og da er Rogfast i realiteten vedtatt?

— Ja, det stemmer, sier Geir Pollestad.

Rogfast blir en 25 kilometer lang motorvei under Boknafjorden med en arm opp til Kvitsøy.

svp://7945
Publisert: