Ketil Solvik-Olsen (Frp) sammenligner Ap- og Sp-profiler med «Komiske Ali»

Samferdselsministeren drar paralleller mellom Saddam Husseins informasjonsminister og Torstein Tvedt Solberg og Geir Pollestad.

(F.v.) Mohammed Saeed al-Sahhaf, best kjent som Komiske Ali, ble verdenskjent for sine smått utrolige bløffer og notorisk uriktige versjoner om hendelser under invasjonen av Irak i 2003. Saddam Husseins tidligere informasjonsminister sammenlignes nå med Torstein Tvedt Solberg og Geir Pollestad, duoen som her skåler i alkoholfritt sprudlevann. Foto: AP Photo/APTN/TT/NTB Scanpix/Aftenbladet/Fredrik Refvem

  • Geir Søndeland
    Geir Søndeland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Å påstå at ingenting har skjedd på fire år, får de til å framstå som Komiske Ali.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter at Torstein Tvedt Solberg (Ap) og Geir Pollestad (Sp) kombinerte Rogfast- og veigarantier med et frontalangrep på hvordan samferdselspolitikken under Høyre- og Frp-regjeringen har slått ut for Rogaland.

– Det er ikke satt i gang noen nye prosjekter i Rogaland på fire år på Høyres vakt, sa Pollestad.

– Ryfast er under bygging. Det bygges ikke gratis. Rogfast-vedtak er fattet. Sømmevågen. Sandved-Hove. En ting er å snakke og planlegge. Vi gjennomfører. Aps motorveriplan ble lagt fram i 1963 uten at det ble en realitet. Vi har sørget for at bevilgningene øker kraftig. Planen viser et mye større ambisjonsnivå, sier Solvik-Olsen.

Les også

Høyre frykter full veistopp i Rogaland

Les også

Se, nå skåler Ap og Sp igjen for Rogfast og nye veigarantier

– Stemte ned bompengekutt

Han har registrert listene til Solberg og Pollestad om denne stortingsperioden og lovnader for neste.

– Det viser bare hvor lite de har fulgt med når de later som det ikke har skjedd noe. Eirin Sund sa til Aftenbladet i 2015 at Ålgårdbanen måtte bygges føre fire felt til Kristiansand. Så får jeg kjeft fra samme parti, når de selv ikke har planer om å bygge før tidligst i 2024, sier statsråden.

– Vi bygger fire felt på E 39 langt tidligere enn man kunne tenkt seg med de rød-grønne. Vi er i gang med kontrakter i sør, og Nye Veier ansetter egen prosjektleder slik at vi kan begynne fra nord, sier han.

– Stort sett alle prosjekter som de snakker om, hadde ikke hatt en krone med deres opplegg. Tvedt Solberg stemte også mot å kutte bomregningen i Rogfast med 1,6 milliarder, som vi nå gjennomfører, eller nesten 900 millioner ekstra i statlige midler. Bompengebelastningen blir redusert med over 2,5 milliarder kroner i Rogaland.

– Men denne bompengereduksjonen er jo finansiert som en del av bilpakken der bilister får høyre drivstoffavgifter?

– Skattebetalerne finansierer alt, men vi gir mer penger til vei, og bompengeandelen blir mindre. Stat og fylke bruker nå mer penger på å bygge og vedlikeholde veier enn bilistene betaler i bilrelaterte avgifter, inkludert bompenger. Det har ikke skjedd på mange tiår, sier Solvik-Olsen.

– Ap er mot bompengekuttene, men for alle avgiftskuttene. Tvedt Solberg vil ikke kompensere for bilistenes økte drivstoffavgifter. Det blir som å høre en pyroman klage på brannvesenet. Du kan godt kritisere brannvesenet, men det er en veldig dårlig løsning å gi pyromanen fyrstikkene. Ap vil ha høyere bompenger, øke engangsavgiften og øke drivstoffavgiftene med 3,2 milliarder kroner, sier han.

– Da Ap styrte landet, forfalt veinettet og kvaliteten på det. Under forrige Nasjonal transportplan (NTP) var det 7,8 milliarder i investeringer for Rogaland fordelt på ti år. Den som vi nå har vedtatt, har investeringer for 22,4 milliarder på 12 år. Tempoet mer enn dobles. Fornyelse og vedlikeholdsarbeid kommer i tillegg, sier han.

Les også

MDG-profil spretter sjampanjen hvis Rogfast stoppes

Les også

Derfor er SV mot Rogfast og fire felt til Kristiansand

Les også

Rødt vil fylle nytt transportfond med oljepenger

Bekymret for Rogfast

Samferdselsministeren støtter Nikolai Astrups (H) uttalte frykt for Rogfast-stopp.

Astrup pekte på en tenkt situasjon etter valget der Ap og Sp kan måtte komme til å samarbeide med blant andre Rogfast-motstanderne MDG og SV for å få flertall i Stortinget.

Ap og Sp har svart med å garantere for hele Rogfast-prosjektet.

Solvik-Olsen peker på at «tre av fem partier i en rød-grønn koallisjon vil kutte dramatisk på vei.»

– Dessverre ser vi at alle steder der Ap har styrt med MDG og SV, så har MDG og SV fått ansvaret for transport. Derfor mener jeg det er grunnlag for å være bekymret.

– Men en samferdselsminister som er bekymret for Rogfast... Det er spesielt?

– Det skyldes at jeg har brukt fire år av livet mitt på dette, og jeg liker ikke når folk får lov til å sabotere, sier han.

(F.v.) Torstein Tvedt Solberg (Ap) og Geir Pollestad (Sp) minner om at Frp stemte ned Ryfast, at oppstart E 39 sørover er i det blå og at prosjekter er utsatt. Foto: Jarle Aasland

– Svartmaling

Dette er merkelig svartmaling fra Solvik-Olsen, svarer Tvedt Solberg.

– Heldigvis tror jeg velgerne ser at vi har større ambisjoner for vei og bane i Rogaland enn Frp og Høyre har klart å levere. Når en statsråd må ty til planer fra 1963 og halvsannheter om vår politikk, viser det at han ikke har mye egen politikk å vise til. Jeg anbefaler statsråden å puste med magen, og så lar vi velgerne bestemme 11. september, kontrer Ap-politikeren.

Pollestad mener at «en statsråd som må bruke slike ord, ikke har særlig mye å slå i bordet med».

– Ryfast ble vedtatt mot Frps stemmer. Sømmevågen og E39 Sandved-Hove er en del av bompakken betalt av bilistene. Det bør ingen nasjonale politikere ta æren for. Rogfast er fortsatt ikke satt i gang. Frp snakker om at de «bygger» E39. Jeg kjørte strekningen for få dager siden, og det er ingenting som bygges og det er i det blå når arbeidet vil starte, sier Pollestad.

– Jeg holder fast på at det har skjedd for lite i Rogaland de siste fire årene. Men verst er det at viktige prosjekt i neste periode er foreslått utsatt. Det vil Senterpartiet hindre, sier han.

Les også

  1. To av fem Ap-velgere åpner for å regjere med MDG eller Rødt

  2. Ketil Solvik-Olsen vil bruke 1 milliard på å samle Transport-Norge til ett rike

Publisert:
  1. Torstein Tvedt Solberg
  2. Geir Pollestad
  3. E39
  4. Ketil Solvik-Olsen
  5. Nasjonal Transportplan

Mest lest akkurat nå

  1. Hvem stjal Karolines julegaver?

  2. Allerede i mars fikk Bjarne Berntsen en dårlig følelse. Det gikk slik han fryktet

  3. Skole­barn, barne­hage­barn, bok­klubbens barn og barn av regn­buen regnes som samme kahoot, gitt at disse er nær­kontakter

  4. Dette er den siste kommunen i Rogaland som tvinger huseierne til å bo der hele tiden

  5. Han er 20 år, singel og tror dette løftet kan være et godt sjekketriks

  6. EU kan stenge norske skibakker