– Vrakpantordningen er ikke så viktig

Regjeringen lovte en vrakpantordning for fritidsbåter før sommeren. Nå kan det hende at det ikke blir en slik ordning i det hele tatt.

Publisert:

Kjell Inge Svendsen er daglig leder i Ecofiber Recycling, en bedrift på Jåttå som gjenvinner båter. Foto: Jon Ingemundsen

Kjell Inge Svendsen er daglig leder i Ecofiber Recycling, en bedrift på Jåttå som gjenvinner båter. Han forteller at de har mottatt 50 båter siden oppstarten for litt over et år siden.

Roy Steffensen i FrP har tidligere kritisert miljøminister Vidar Helgesen (H) for at han har skrotet vrakpantsordningen. Det var ikke intensjonen i budsjettavtalen, mener han.

Vrakpanten er ikke det viktigste

Svendsen i Ecofiber tror ikke vrakpanten er den viktigste motivasjonen for at folk skal gjenvinne båtene sine.

– Folk kjører jo gamle vaskemaskiner ut til IVAR og betaler for å kaste det, sier han.

For ham er det viktigste at flest mulig båter gjenvinnes. Det må ikke være for dyrt, mener han.

– Det burde finnes en enkel måte å søke om refusjon for transportavgifter, men så lenge man ikke taper mye på det, tror jeg ikke folk har store problemer med å gjøre det.

Han legger til at han ikke er i mot vrakpanten.

– Selvfølgelig skulle vi ønske at det fantes insentiver ved innlevering. Da vil man raskere få volumer, sier han.

Han legger til at han ville likt å gi en belønning til dem som tar seg bryet med å frakte båten til et gjenvinningssted.

LES OGSÅ:

Les også

Får lov å gjenvinne båter i Jåttåvågen

Les også

- Forlatte båter er et økende problem i Norge

Miljødirektoratet fraråder pantordning

I høringsforslaget Miljødirektoratet sendte til Klima- og miljødepartementet skriver de at det mangler et system som gjør det mulig å se hvem som eier båter i Norge.

De anbefaler at det er mottaksstedet som mottar tilskudd, ikke den som leverer båten direkte. Dette er fordi at man ikke kan være sikker på at den som leverer båten faktisk eier den. Tilskuddsmottaker kan igjen velge å betale den som leverte båten.

De fraråder å innføre en pantordning. I forslaget står det at «vi er bekymret for at ordningen kan misbrukes og føre til tyveri eller utbetaling av innskudd til utenlandske båter.»

Oppgitt

Rudolf Meissner i IVAR rister på hodet.

– For det første er det ingen stor økonomisk profitt i å transportere båter fra utlandet for å tjene penger på dem her. For det andre kommer det heller ikke til å lønne seg å levere inn en stjålet båt.

Han mener at det er en kunstig oppblåst problemstilling.

– Jeg ser ikke problemet. Da kan det heller bli et krav at man må være registrert i et båtregister for å få pant for båten.

Det er positivt at de ønsker å dekke kostnadene for å levert båten inn, sier han, men det er ikke nok.

– Det er en større gulrot for folk om de får en liten slant for det. Jeg skjønner ikke at det skal være vrakpant på bil, men ikke båt. Det er jo akkurat det samme.

Han mener heller ikke at det burde spille noen rolle om du leverer inn en båt som ikke er din.

– Man burde heller belønnes for å ta seg bryet med å levere inn en forlatt båt.

Utbetalingen bør stå i forhold til hvor mye «mas og strev» det er å få båten inn til mottaksstedet, mener han.

– Det er fint hvis det er gratis, altså, jeg tror bare ikke at det holder, avslutter han.

LES OGSÅ:

Les også

Gamle båter males opp til fiber

Les også

Vrakpant for fritidsbåter tidligst i 2015

Prøveprosjekt

I IVAR har de hatt et prøveprosjekt hvor de har mottatt båter på opptil seks meter som de har sendt til Ecofiber. Det tjener de ingen penger på.

– Vi tar 125 kroner per kubikkmeter, men Ecofiber tar langt mer. En båt koster oss i snitt 2000 kroner.

Han håper at den nye ordningen skal gjøre det slik at det lønner seg å gjenvinne båter.

Tor Martin Larsen i Stavanger kommune er også mest opptatt av akkurat det.

Først og fremst søppelet som må bort

– Det viktigste må være at det skal være enklere å gjenvinne en båt enn å dumpe den i en fjord eller brenne den selv.

Han håper at det nå kan bli en mer permanent ordning på hvordan gjenvinning av fritidsbåter skal foregå.

– Det må være såpass greit at folk faktisk gjør det.

Det var Venstre som fikk inn vrakpantordningen i budsjettforhandlingene i høst. Stortingsrepresentant Iselin Nybø forteller at Venstre har et pragmatisk forhold til selve vrakpanten.

– Det viktigste for oss er at det faktisk blir en ordning slik at vi får søppelet vekk fra naturen. Vrakpanten er ikke så viktig, sier hun.

– Vi er utålmodige nå. Dette er et viktig miljøtiltak som må på plass, legger hun til.

Publisert: